Fysioterapia erityisopetuksen tukena : Opetukseen osallistuvan henkilökunnan näkemyksiä yhteistyöstä fysioterapeuttien kanssa
Rantala, Minna (2010)
Rantala, Minna
Tampereen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121318067
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121318067
Tiivistelmä
Työskenneltyäni fysioterapeuttina erityisopetuksen piirissä, olen havainnut tarpeen yhteistyön kehittämiselle fysioterapeuttien ja opetukseen osallistuvan henkilökunnan välillä, jotta toiminnoilla voitaisiin tavoitella parempaa vaikuttavuutta ja kuntoutukseen käytettävät resurssit hyödynnettäisiin tehokkaasti. Tavoitteena tällä työllä oli kehittää fysioterapeuttien ja erityisopetukseen osallistuvan henkilökunnan välistä yhteistyötä. Tarkoituksena oli selvittää, miten fysioterapeutin tulisi toimia yhteistyössä erityisopetukseen osallistuvan henkilökunnan kanssa ja mitä asioita yhteistyössä tulisi huomioida, jotta toiminta tukisi lapsen kehitystä ja koulunkäyntiä.
Näkökulmani asiaan on kuntoutuksellinen, koska sekä fysioterapia että erityisopetus ovat kuntoutuksen osa-alueita ja tavoitteena on toimintakyvyn tukeminen. Toiminnan tulisi olla moniammatillista yhteistyötä, jossa kummankin osa-alueen erityisosaaminen yhdistyy. Työstäni suuri osa oli toiminnan taustalla olevan lainsäädännön ja käytäntöjen selvittämistä, koska ne ovat perusteita tälle yhteistyölle. Lähestymistapa tutkimukseen oli kvalitatiivinen, koska tarkoituksena oli kerätä subjektiivisia kokemuksia ja mielipiteitä toteutuneeseen yhteistyöhön liittyen. Aineiston keräsin informoidun kyselyn menetelmällä, avoimilla kysymyksillä ja saamiani vastauksia käsittelin sisällön analyysin menetelmällä. Toteutin kyselyn koululla, jossa on erityisopetuksen pienryhmiä. Jaoin kyselylomakkeita 30 kappaletta ja vastauksia sain 16, joten vastausprosentti oli 53.
Saamissani vastauksissa toistui moniammatilliseen yhteistyöhön liittyen samoja asioita kuin aiemmissa tutkimuksissa. Toteutunut yhteistyö oli ollut keskustelua ja eri kanavien kautta tapahtuvaa tietojen vaihtoa oppilaasta sekä ergonomian että apuvälineiden käytön ohjaamista ja konsultaatiota näihin liittyen. Resurssit, yhteistyötaidot ja tiedonkulku koettiin yhteistyön edellytysten kannalta oleellisiksi asioiksi. Yhteistyön toteutukseen liittyen merkittäviksi asioiksi koettiin keskinäinen kunnioitus, avoimuus, luottamus ja toimintojen liittäminen arkipäivän tilanteisiin. Fysioterapeuteilta toivottiin lisää aikaa yhteistyölle ja fysioterapeuttien osallistumista sekä ohjausta arkipäivän tilanteisiin. Lisäksi fysioterapeuteilta toivottiin koulutusta ja säännöllistä palaveriaikaa.
Yhteistyön toteutuminen vaatii yhteistä tavoitteenasettelua, suunnittelua ja aikaa. Tavoiteltaessa vaikuttavuutta, tulisi yhteistyön toteutuminen huomioida yhtä tärkeänä osana kuntoutusta, kuin erilliset terapiat tai muut kuntouttavat toimenpiteet.
Näkökulmani asiaan on kuntoutuksellinen, koska sekä fysioterapia että erityisopetus ovat kuntoutuksen osa-alueita ja tavoitteena on toimintakyvyn tukeminen. Toiminnan tulisi olla moniammatillista yhteistyötä, jossa kummankin osa-alueen erityisosaaminen yhdistyy. Työstäni suuri osa oli toiminnan taustalla olevan lainsäädännön ja käytäntöjen selvittämistä, koska ne ovat perusteita tälle yhteistyölle. Lähestymistapa tutkimukseen oli kvalitatiivinen, koska tarkoituksena oli kerätä subjektiivisia kokemuksia ja mielipiteitä toteutuneeseen yhteistyöhön liittyen. Aineiston keräsin informoidun kyselyn menetelmällä, avoimilla kysymyksillä ja saamiani vastauksia käsittelin sisällön analyysin menetelmällä. Toteutin kyselyn koululla, jossa on erityisopetuksen pienryhmiä. Jaoin kyselylomakkeita 30 kappaletta ja vastauksia sain 16, joten vastausprosentti oli 53.
Saamissani vastauksissa toistui moniammatilliseen yhteistyöhön liittyen samoja asioita kuin aiemmissa tutkimuksissa. Toteutunut yhteistyö oli ollut keskustelua ja eri kanavien kautta tapahtuvaa tietojen vaihtoa oppilaasta sekä ergonomian että apuvälineiden käytön ohjaamista ja konsultaatiota näihin liittyen. Resurssit, yhteistyötaidot ja tiedonkulku koettiin yhteistyön edellytysten kannalta oleellisiksi asioiksi. Yhteistyön toteutukseen liittyen merkittäviksi asioiksi koettiin keskinäinen kunnioitus, avoimuus, luottamus ja toimintojen liittäminen arkipäivän tilanteisiin. Fysioterapeuteilta toivottiin lisää aikaa yhteistyölle ja fysioterapeuttien osallistumista sekä ohjausta arkipäivän tilanteisiin. Lisäksi fysioterapeuteilta toivottiin koulutusta ja säännöllistä palaveriaikaa.
Yhteistyön toteutuminen vaatii yhteistä tavoitteenasettelua, suunnittelua ja aikaa. Tavoiteltaessa vaikuttavuutta, tulisi yhteistyön toteutuminen huomioida yhtä tärkeänä osana kuntoutusta, kuin erilliset terapiat tai muut kuntouttavat toimenpiteet.