Sosiaalinen media ohjelmistojen markkinoinnissa
Lyytinen, Tiina (2010)
Lyytinen, Tiina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121318039
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121318039
Tiivistelmä
Sosiaalinen media ja sosiaalisen median toimintamallit ovat tuoneet suuren muutoksen markkinoinnin maailmaan. Monet yritykset hyödyntävät sosiaalista mediaa monipuolisesti markki-noinnissaan ja osa yrityksistä on täysin tietämättömiä sen tarjoamista mahdollisuuksista. Opinnäytetyön tarkoituksena on saada tutkimustuloksia, joita voidaan hyödyntää suunniteltaessa toimeksiantaja Efecte Oy:n sosiaalisen median strategiaa. Tämän opinnäytetyön tavoitteena on tarkastella sosiaalisen median käyttötapoja ohjelmistoyritysten markkinoinnissa. Tutkimusongelmaksi muodostui: Kuinka ohjelmistoyritykset hyödyntävät sosiaalista mediaa markkinoinnissaan?
Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista tutkimusotetta ja haastateltavien valinta suoritettiin käyttäen harkinnanvaraista otantaa. Tutkimusta varten haastateltiin keväällä 2010 sosiaalisen median asiantuntijoita ohjelmistoalan yrityksistä. Tutkimusta varten toteutettiin kolme haastattelua, joiden avulla pyrittiin saamaan kokonaiskuva siitä, kuinka ohjelmistoyrityksien markkinoinnissa hyödynnetään sosiaalista mediaa. Tutkimusaineiston keräys suoritettiin teemahaastatteluin ja haastattelussa tallennettu aineisto litteroitiin analysointia varten. Opinnäytetyön teoreettisen osan lähdeaineisto käsittelee sosiaalisen median käsitettä, markkinointia sekä ohjelmistoliiketoimintaa.
Tutkimustulokset osoittivat, että sosiaalinen media tuo moninaisia hyötyjä ohjelmistoyritysten markkinointiin. Sosiaalinen media toimintaympäristönä mahdollistaa ohjelmistoyrityksille paremman näkyvyyden, verkostoitumisen sekä välineet uudenlaiseen vuorovaikutukseen, joka tuo asiakkaat lähemmäksi yritystä. Tutkimuksen perusteella voidaan tehdä se johtopäätös, että sosiaalinen media perustuu aidolle vuorovaikutukselle ja osallistumiselle, joita oikein hyödyntämällä ohjelmistoyrityksillä on ennennäkemättömät mahdollisuudet yritystä hyödyttävään aktiiviseen kaksisuuntaiseen viestintään yrityksen ja sen asiakkaiden ja muiden sidosryhmien välillä.
Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista tutkimusotetta ja haastateltavien valinta suoritettiin käyttäen harkinnanvaraista otantaa. Tutkimusta varten haastateltiin keväällä 2010 sosiaalisen median asiantuntijoita ohjelmistoalan yrityksistä. Tutkimusta varten toteutettiin kolme haastattelua, joiden avulla pyrittiin saamaan kokonaiskuva siitä, kuinka ohjelmistoyrityksien markkinoinnissa hyödynnetään sosiaalista mediaa. Tutkimusaineiston keräys suoritettiin teemahaastatteluin ja haastattelussa tallennettu aineisto litteroitiin analysointia varten. Opinnäytetyön teoreettisen osan lähdeaineisto käsittelee sosiaalisen median käsitettä, markkinointia sekä ohjelmistoliiketoimintaa.
Tutkimustulokset osoittivat, että sosiaalinen media tuo moninaisia hyötyjä ohjelmistoyritysten markkinointiin. Sosiaalinen media toimintaympäristönä mahdollistaa ohjelmistoyrityksille paremman näkyvyyden, verkostoitumisen sekä välineet uudenlaiseen vuorovaikutukseen, joka tuo asiakkaat lähemmäksi yritystä. Tutkimuksen perusteella voidaan tehdä se johtopäätös, että sosiaalinen media perustuu aidolle vuorovaikutukselle ja osallistumiselle, joita oikein hyödyntämällä ohjelmistoyrityksillä on ennennäkemättömät mahdollisuudet yritystä hyödyttävään aktiiviseen kaksisuuntaiseen viestintään yrityksen ja sen asiakkaiden ja muiden sidosryhmien välillä.