Sähköturvallisuustutkinto 3:n lisävaatimukset tieto- ja tietoliikennetutkinnon opiskelijoille 2. asteella
Koivikko, Esa (2010)
Koivikko, Esa
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121317997
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121317997
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu,Tekniikan yksikkö
Koulutusohjelma Sähkötekniikka
Opinnäytetyön tekijä Esa Koivikko
Opinnäytetyön nimi Sähköturvallisuustutkinto 3:n lisävaatimukset tieto- ja tietoliikennetutkinnon opiskelijoille 2. asteella
Työn laji Opinnäytetyö
päiväys 11.10.2010
sivumäärä 37 sivua
Opinnäytetyön ohjaaja Insinööri Seppo Penttinen
Yritys Oulun seudun ammattiopisto, Myllytulli
Yrityksen yhteyshenkilö/valvoja Toimialavastaava Esa Kiuttu
Opinnäytetyössä tavoitteena oli saada selkeä käsitys siitä, mitä tulisi sähköasennuksen opintojaksolla opettaa, jotta opiskelijat saavuttaisivat riittävän tason asennusoikeuksien 3-tason lupatentin läpäisemiseksi. Opintojakso oli tullut uutena osana uudistuneeseen tieto- ja tietoliikennealan opetussuunnitelmaan. Tutkintovaatimukset löydettiin Setin sivuilta kohtalaisen helposti. Ongelmaksi havaittiin tutkintovaatimusten mukaisten vaadittavien kohtien täsmentäminen johonkin tiettyyn kirjan kohtaan ja aineiston laajuus.
Kun tutkintoon vaadittavat materiaalit oli saatu hankittua, aineistoon tutustuttiin riittävän laajalti. Näin materiaalista pystyttiin hahmottamaan vaadittavien osaamisalueiden sijaintipaikat. Nämä materiaalit hankittiin sähköinfosta tilaamalla ja osin Internetistä tulostamalla. Paperitulosteiden lukeminen osoittautui kuitenkin turhan työlääksi ja siksi suurin osa materiaaleista luettiin tietokoneelta työn teon yhteydessä.
Koska sähköoikeuksien lupatenttiin valmistautuvilla opiskelijoilla on takanaan merkittävä määrä sähköalan opintoja, selvitettiin, miltä osin nämä jo tehdyt opinnot sisältävät lupatentin vaatimuksia. Tämä selvitettiin tieto- ja tietoliikennealan, toisen asteen, opetussuunnitelman perusteiden avulla. Vaadittava kirja saatiin luettavaksi työn vastaanottavan oppilaitoksen kirjastosta. Työnteossa käytettiin tutkimustapaa, joka perustui hyvin pitkälti hankitun aineiston sisällön lukemiseen. Aineiston käsittelyssä käytettiin yhden henkilön lukutapaa. Näin materiaalista saatiin tasapuolinen kuva. Mikäli olisi pyritty löytämään kaikki mahdolliset liitynnät vaatimusten ja aineiston välillä, aineisto olisi pitänyt jakaa useammalle lukijalle käytettävän ajan rajaamiseksi kohtuullisen lyhyeksi.
Työssä saavutettiin hyvin asetetut tavoitteet ja materiaalista on helppo saada käsitys lupatenttiin vaadittavasta osaamisesta. Aineiston apuna tulee kuitenkin käyttää alkuperäisiä tietolähteitä. Aineiston sivumäärä on tuhansia sivuja ja tällaisen materiaalin sisällön tiivistäminen voisi saada aikaan virheellisiä tulkintoja. Siksi aineistossa ei ole pyritty kaikkea kattavaan materiaalin tulkintaan.
Asiasanat: sähkötyöturvallisuus, sähköturvallisuustutkinto 3, SFS 6002, SFS 6000.
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu,Tekniikan yksikkö
Koulutusohjelma Sähkötekniikka
Opinnäytetyön tekijä Esa Koivikko
Opinnäytetyön nimi Sähköturvallisuustutkinto 3:n lisävaatimukset tieto- ja tietoliikennetutkinnon opiskelijoille 2. asteella
Työn laji Opinnäytetyö
päiväys 11.10.2010
sivumäärä 37 sivua
Opinnäytetyön ohjaaja Insinööri Seppo Penttinen
Yritys Oulun seudun ammattiopisto, Myllytulli
Yrityksen yhteyshenkilö/valvoja Toimialavastaava Esa Kiuttu
Opinnäytetyössä tavoitteena oli saada selkeä käsitys siitä, mitä tulisi sähköasennuksen opintojaksolla opettaa, jotta opiskelijat saavuttaisivat riittävän tason asennusoikeuksien 3-tason lupatentin läpäisemiseksi. Opintojakso oli tullut uutena osana uudistuneeseen tieto- ja tietoliikennealan opetussuunnitelmaan. Tutkintovaatimukset löydettiin Setin sivuilta kohtalaisen helposti. Ongelmaksi havaittiin tutkintovaatimusten mukaisten vaadittavien kohtien täsmentäminen johonkin tiettyyn kirjan kohtaan ja aineiston laajuus.
Kun tutkintoon vaadittavat materiaalit oli saatu hankittua, aineistoon tutustuttiin riittävän laajalti. Näin materiaalista pystyttiin hahmottamaan vaadittavien osaamisalueiden sijaintipaikat. Nämä materiaalit hankittiin sähköinfosta tilaamalla ja osin Internetistä tulostamalla. Paperitulosteiden lukeminen osoittautui kuitenkin turhan työlääksi ja siksi suurin osa materiaaleista luettiin tietokoneelta työn teon yhteydessä.
Koska sähköoikeuksien lupatenttiin valmistautuvilla opiskelijoilla on takanaan merkittävä määrä sähköalan opintoja, selvitettiin, miltä osin nämä jo tehdyt opinnot sisältävät lupatentin vaatimuksia. Tämä selvitettiin tieto- ja tietoliikennealan, toisen asteen, opetussuunnitelman perusteiden avulla. Vaadittava kirja saatiin luettavaksi työn vastaanottavan oppilaitoksen kirjastosta. Työnteossa käytettiin tutkimustapaa, joka perustui hyvin pitkälti hankitun aineiston sisällön lukemiseen. Aineiston käsittelyssä käytettiin yhden henkilön lukutapaa. Näin materiaalista saatiin tasapuolinen kuva. Mikäli olisi pyritty löytämään kaikki mahdolliset liitynnät vaatimusten ja aineiston välillä, aineisto olisi pitänyt jakaa useammalle lukijalle käytettävän ajan rajaamiseksi kohtuullisen lyhyeksi.
Työssä saavutettiin hyvin asetetut tavoitteet ja materiaalista on helppo saada käsitys lupatenttiin vaadittavasta osaamisesta. Aineiston apuna tulee kuitenkin käyttää alkuperäisiä tietolähteitä. Aineiston sivumäärä on tuhansia sivuja ja tällaisen materiaalin sisällön tiivistäminen voisi saada aikaan virheellisiä tulkintoja. Siksi aineistossa ei ole pyritty kaikkea kattavaan materiaalin tulkintaan.
Asiasanat: sähkötyöturvallisuus, sähköturvallisuustutkinto 3, SFS 6002, SFS 6000.