Elokuvateattereissa ensi-iltansa saaneiden elokuvien kaupallinen menestyminen DVD-levityksessä genreittäin/FS Film Oy
Honkanen, Hannes (2010)
Honkanen, Hannes
Laurea-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121317930
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121317930
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee FS Film Oy:n, yhden Suomen johtavan elokuvateatteri– ja DVD-elokuvien maahantuojan ja levitysyhtiön, elokuvien teatterilevityksen kaupallisia vaikutuksia DVD-levitykseen. Tutkimushypoteesina tutkimuksessa oli olettamus, jonka mukaan elokuvan elokuvateatterijulkaisu edesauttaa DVD-puolen kaupallista menestymistä. Tutkimuksen tarkoituksena oli saada tietoa FS Filmin myynnin ja markkinoinnin teatteri-ensi-iltasuunnittelun avuksi ja hyödyksi. Tavoitteena oli selvittää onko elokuvagenrejä, joiden elokuvien teatterilevitys on erityisen kannattavaa/kannattamatonta yrityksen DVD-julkaisuille.
Opinnäytetyön teoreettinen osuus keskittyy liiketaloudellisesti hieman erikoisen ja poikkeavan viihdeteollisuuden, elokuva-alan – ja markkinan liiketoiminnan esittelemiseen, elokuvan elinkaaren selvittämiseen teatterijulkaisusta DVD-julkaisuun ja elokuvien markkinointiin. Tutkimus on kvantitatiivinen tutkimus. Tutkimusmenetelminä käytettiin korrelaatioita ja regressioita, jotka laskettiin SPSS-tilasto-ohjelman avulla. Tutkimusaineistona työssä käytettiin FS Filmin julkaisemien elokuvien dataa vuosilta 2004–2010. Kotimaiset elokuvat rajattiin ulos tutkimuksesta niiden merkittävien erityispiirteiden vuoksi. Tutkimusaineiston eri muuttujia vertailtiin keskenään, tulokset analysoitiin, kuvattiin ja testattiin genreittäin.
Tutkimuksesta nousi esille useita mielenkiintoisia tuloksia. Yleisesti voidaan todeta, että selittävä muuttuja eli elokuvateatterikatsojamäärä, korreloi hyvin selitettävän muuttujan eli DVD-myyntikappalemäärän kanssa kaikissa genreissä, kuten myös elokuvateatterilipputulot ja DVD-myyntitulot korreloivat keskenään. Näiden muuttujien välillä on siis selvä riippuvuus-suhde. Tämä näkyi erityisen selvästi animaatio-, komedia-, romantiikka– ja sci-fi-genrejen elokuvien tuloksissa. DVD-vuokrapuolella tällaisia korrelaatioita ei ollut havaittavissa. Tutkimustuloksena saatiin myös regressioanalyysin avulla laaditut genrekohtaiset regressioyhtälöt eli laskukaavat, joiden avulla pystytään ennustamaan elokuvateatterielokuvan tulevaa DVD-myyntiä kappaleittain ja euroissa.
Opinnäytetyön teoreettinen osuus keskittyy liiketaloudellisesti hieman erikoisen ja poikkeavan viihdeteollisuuden, elokuva-alan – ja markkinan liiketoiminnan esittelemiseen, elokuvan elinkaaren selvittämiseen teatterijulkaisusta DVD-julkaisuun ja elokuvien markkinointiin. Tutkimus on kvantitatiivinen tutkimus. Tutkimusmenetelminä käytettiin korrelaatioita ja regressioita, jotka laskettiin SPSS-tilasto-ohjelman avulla. Tutkimusaineistona työssä käytettiin FS Filmin julkaisemien elokuvien dataa vuosilta 2004–2010. Kotimaiset elokuvat rajattiin ulos tutkimuksesta niiden merkittävien erityispiirteiden vuoksi. Tutkimusaineiston eri muuttujia vertailtiin keskenään, tulokset analysoitiin, kuvattiin ja testattiin genreittäin.
Tutkimuksesta nousi esille useita mielenkiintoisia tuloksia. Yleisesti voidaan todeta, että selittävä muuttuja eli elokuvateatterikatsojamäärä, korreloi hyvin selitettävän muuttujan eli DVD-myyntikappalemäärän kanssa kaikissa genreissä, kuten myös elokuvateatterilipputulot ja DVD-myyntitulot korreloivat keskenään. Näiden muuttujien välillä on siis selvä riippuvuus-suhde. Tämä näkyi erityisen selvästi animaatio-, komedia-, romantiikka– ja sci-fi-genrejen elokuvien tuloksissa. DVD-vuokrapuolella tällaisia korrelaatioita ei ollut havaittavissa. Tutkimustuloksena saatiin myös regressioanalyysin avulla laaditut genrekohtaiset regressioyhtälöt eli laskukaavat, joiden avulla pystytään ennustamaan elokuvateatterielokuvan tulevaa DVD-myyntiä kappaleittain ja euroissa.