Tiedonsiirto perusopetuksen ja toisen asteen ammatillisen koulutuksen nivelvaiheessa : miten siirretty tieto saadaan käytännön tukitoimiksi Etelä-Savon ammattiopistossa
Teittinen, Helena (2010)
Teittinen, Helena
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2010
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121017848
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121017848
Tiivistelmä
Ammatillisen koulutuksen keskeyttää vuosittain noin 10 prosenttia opiskelijoista. Lukuvuonna 2008 - 2009 Etelä-Savon ammattiopistossa keskeyttämiset ovat valtakunnan keskiarvon mukaisia. Erityisesti opintojen alkuvaiheessa on opiskelijan saatava riittävästi tukea jotta hän kiinnittyy opintoihin.
Opinnäytetyön tavoitteena oli parantaa Etelä-Savon ammattiopistossa koordinointia erityisesti perusopetuksesta saatavan tiedon keräämisessä ja tehtävänjaossa tukitoimien järjestämiseksi. Tietoa on saatavissa paljon, mutta miten siitä hyötyy opiskelija? Nivelvaiheessa saatava tieto on koottava, saatettava oikeiden henkilöiden tietoon, ja vasta sen jälkeen tukitoimia voidaan ennakoida ja suunnata tarkoituksenmukaisesti.
Työssä on käsitelty tiedonsiirron paikat ja sisältö opiskelun aikana, esimerkkinä on ollut Etelä-Savon ammattiopisto. Työssä on myös selvitetty, mitä tietoa voi siirtää lainsäädännön näkökulmasta.
Siirretty tieto ja sen kanssa tekemisissä olevat toimijat on koottu tehtävätaulukoksi. Taulukko on hyväksytty oppilaitoksen opetuksen käytännön järjestelyistä vastaavilla henkilöillä. Tehtäväkuvaus otetaan käyttöön kevään 2011 aikana.
.
Opinnäytetyön tavoitteena oli parantaa Etelä-Savon ammattiopistossa koordinointia erityisesti perusopetuksesta saatavan tiedon keräämisessä ja tehtävänjaossa tukitoimien järjestämiseksi. Tietoa on saatavissa paljon, mutta miten siitä hyötyy opiskelija? Nivelvaiheessa saatava tieto on koottava, saatettava oikeiden henkilöiden tietoon, ja vasta sen jälkeen tukitoimia voidaan ennakoida ja suunnata tarkoituksenmukaisesti.
Työssä on käsitelty tiedonsiirron paikat ja sisältö opiskelun aikana, esimerkkinä on ollut Etelä-Savon ammattiopisto. Työssä on myös selvitetty, mitä tietoa voi siirtää lainsäädännön näkökulmasta.
Siirretty tieto ja sen kanssa tekemisissä olevat toimijat on koottu tehtävätaulukoksi. Taulukko on hyväksytty oppilaitoksen opetuksen käytännön järjestelyistä vastaavilla henkilöillä. Tehtäväkuvaus otetaan käyttöön kevään 2011 aikana.
.