SEPA för mindre företag
Bergfors, Artemiza (2010)
Bergfors, Artemiza
Vaasan ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121017811
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121017811
Tiivistelmä
SEPA är ett omfattande projekt i riktning mot ett gemensamt betalningssystem för eurobetalningsområdet som sker i samarbete mellan de europeiska bankerna, EUkommissionen och den europeiska centralbanken (ECB). Detta arbete kommer att behandla hur SEPA systemet påverkar företagen, vilka förändringar det innebär och vilka konsekvenser det har på de små företagen. Den teoretiska delen av lärdomsprovet kommer att behandla vad SEPA är, och vad som förändras för företagen med systemet. Den empiriska delen utgår från intervjuer som genomförts med sex företag i olika branscher och två banker. Intervjuerna kommer att ge svar på frågor som rör införandet av systemet, dess användning, e-fakturering samt fördelar och nackdelar med systemet. Undersökningen visar att företagen är nöjda med systemet fast det innebär investering och extra kostnader. SEPA is an extensiv project for a common payment system among the European payment area. This happens in collaboration with the European banks, EUcommission and the European central bank (ECB). This thesis is about SEPA, its impact on companies, the changes and impact it will have on small businesses. The theoretical part of the thesis will explain what SEPA is and the changes it will bring. The empirical part will be based on interviews conducted with six companies and two banks. The interviews will provide answers to questions related to the implementation of SEPA, its usage, electronical invoicing, benefits and disadvantages. The research indicates that businesses are satisfied with SEPA though it requires new investments and having a cost impact on the business.