Opetussuunnitelman laadinnasta opettajien arkeen
Martikainen, Anu; Räsänen, Sisko (2010)
Martikainen, Anu
Räsänen, Sisko
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121017754
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010121017754
Tiivistelmä
Tutkimus- ja kehittämistyön tavoitteena oli selvittää, mitkä tekijät vaikuttavat opetussuunnitelman laadintaan. Tutkimuksessa haettiin vastauksia seuraaviin kysymyksiin: millainen opetussuunnitelma palvelee kohderyhmäämme, miten opiskelijan arviointi määrittää opetussuunnitelmaa, miten työssäoppiminen ja ammattiosaamisen näytöt määrittävät opetussuunnitelmaa, millaista asiantuntijaosaamista ammatillisen peruskoulutuksen opetussuunnitelmatyö kehittää.
Tutkimustyön informantteina toimivat eri asiantuntijat, kuten opetusneuvokset, opettajat, työelämänedustajat ja opiskelijat. Tutkimuksessa käytettiin tietoperustana ammatillisen koulutuksen lainsäädäntöä ja ammatillisen perustutkinnon perusteita. Lisäksi tutkimuksessa hyödynnettiin opettajien hiljaista tietoa.
Tutkimus on toiminnallinen opinnäytetyö, jossa on kaksi osaa: produkti ja raportti. Pohjois-Savon opisto antoi tehtäväksemme laatia Viittomakielisen ohjauksen perustutkinnon opetussuunnitelman. Opetussuunnitelmatyöprosessin kuvaus etenee kronologisesti.
Tutkimus osoitti sen, että opetussuunnitelman tulee olla helppolukuinen. Opiskelijan arviointi määrittää opetussuunnitelman ammatillisten tutkinnon osien sijoittumisen lukuvuosiin. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että ammattiosaamisen näyttöjen integrointi työssäoppimiseen on välttämätöntä. Tutkimus osoitti, että työelämälähtöinen opinnäytetyö kehitti opettajan ammattitaitoa ja se on arvokas asia myös työnantajalle ja yhteiskunnalle.
Tutkimustyön informantteina toimivat eri asiantuntijat, kuten opetusneuvokset, opettajat, työelämänedustajat ja opiskelijat. Tutkimuksessa käytettiin tietoperustana ammatillisen koulutuksen lainsäädäntöä ja ammatillisen perustutkinnon perusteita. Lisäksi tutkimuksessa hyödynnettiin opettajien hiljaista tietoa.
Tutkimus on toiminnallinen opinnäytetyö, jossa on kaksi osaa: produkti ja raportti. Pohjois-Savon opisto antoi tehtäväksemme laatia Viittomakielisen ohjauksen perustutkinnon opetussuunnitelman. Opetussuunnitelmatyöprosessin kuvaus etenee kronologisesti.
Tutkimus osoitti sen, että opetussuunnitelman tulee olla helppolukuinen. Opiskelijan arviointi määrittää opetussuunnitelman ammatillisten tutkinnon osien sijoittumisen lukuvuosiin. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että ammattiosaamisen näyttöjen integrointi työssäoppimiseen on välttämätöntä. Tutkimus osoitti, että työelämälähtöinen opinnäytetyö kehitti opettajan ammattitaitoa ja se on arvokas asia myös työnantajalle ja yhteiskunnalle.