”Siinä on speksit - mikset jo koodaa?” : ajatuksia ohjelmoinnin oppimisesta ja opettamisesta
Vertanen, Olli (2010)
Vertanen, Olli
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2010
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120917749
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120917749
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutustuttiin ohjelmoinnin oppimisen ja opettamisen problematiikkaan. Työ tehtiin alan tutkimuksen ja julkaisujen pohjalta.
Työssä tuodaan esiin ensinnäkin yleisiä oppimiseen liittyviä asioita. Näitä ovat oppimisympäristö, opiskeluorientaatio, oppimistyyli, motivaatio, kognitiiviset toimintot ja muisti. Omana kokonaisuutenaan tuodaan esiin, mitä on ohjelmointitaito, mitä osa-alueita siihen kuuluu ja millaiset ovat tänä päivänä työlämävaatimukset IT-alalla. Työssä käsitellään myös ohjelmoinnin oppimisen ongelmia ja uusia opetusmenetelmiä mm. pariohjelmointia ja testivetoista kehitystä.
Työssä tuodaan esiin ensinnäkin yleisiä oppimiseen liittyviä asioita. Näitä ovat oppimisympäristö, opiskeluorientaatio, oppimistyyli, motivaatio, kognitiiviset toimintot ja muisti. Omana kokonaisuutenaan tuodaan esiin, mitä on ohjelmointitaito, mitä osa-alueita siihen kuuluu ja millaiset ovat tänä päivänä työlämävaatimukset IT-alalla. Työssä käsitellään myös ohjelmoinnin oppimisen ongelmia ja uusia opetusmenetelmiä mm. pariohjelmointia ja testivetoista kehitystä.