Tukkuliikkeen lihatuotteiden ostajan ostokäyttäytymiseen vaikuttavat tekijät.
Pälve, Esa (2010)
Pälve, Esa
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2010
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120917730
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120917730
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää organisaation ostajan ostokäyttäytymiseen vaikuttavia tekijöitä. Tutkimus rajautui tarkastelemaan ostoprosessin lopullisen oston, eli ostajan ostokäyttäytymiseen vaikuttavia tekijöitä. Viitekehyksenä tutkimuksessa käytettiin ostotoimintaan liittyvää kirjallisuutta, sekä ostokäyttäytymiseen ja – prosesseihin liittyvää teoriaa.
Tutkimusmenetelmäksi valittiin puolistrukturoitu haastattelumenetelmä, eli teemahaastattelu. Haastattelututkimuksen apuna tutkimuksen tekemiselle käytettiin tutkimuksen tilanneen yrityksen asiantuntemusta laadittaessa kysymyksiä tekijöistä, joilla oletettiin olevan vaikutusta ostajan ostokäyttäytymiseen. Tutkimuskohteiksi valittiin erään tukkuliikkeen kaikki tutkijan myyntialueen toimipaikkojen ostajat.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että merkittävimmät organisaation ostajan ostokäyttäytymiseen vaikuttavat tekijät ovat valtakunnalliset sopimukset, organisaation hoitama suhdetoiminta, oikea tuotevalikoima, kampanjointi oikeilla tuotteilla, tuotteiden laatu, tuotteita toimittavan yrityksen imago ja tuotemerkkien tunnettuus.
Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan olettaa, että tutkimuksen teettänyt yritys kiinnittää jatkossa entistä enemmän huomiota tutkimuksessa paljon merkitystä saaneiden ostajan ostokäyttäytymiseen vaikuttavien tekijöiden, kuten tuotteiden tasalaatuisuuteen, saatavuuteen, organisaation suhdetoimintaan sekä tehokkaaseen kampanjointiin oikeiden tuotteiden avulla, kehittämiseen.
Tutkimusmenetelmäksi valittiin puolistrukturoitu haastattelumenetelmä, eli teemahaastattelu. Haastattelututkimuksen apuna tutkimuksen tekemiselle käytettiin tutkimuksen tilanneen yrityksen asiantuntemusta laadittaessa kysymyksiä tekijöistä, joilla oletettiin olevan vaikutusta ostajan ostokäyttäytymiseen. Tutkimuskohteiksi valittiin erään tukkuliikkeen kaikki tutkijan myyntialueen toimipaikkojen ostajat.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että merkittävimmät organisaation ostajan ostokäyttäytymiseen vaikuttavat tekijät ovat valtakunnalliset sopimukset, organisaation hoitama suhdetoiminta, oikea tuotevalikoima, kampanjointi oikeilla tuotteilla, tuotteiden laatu, tuotteita toimittavan yrityksen imago ja tuotemerkkien tunnettuus.
Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan olettaa, että tutkimuksen teettänyt yritys kiinnittää jatkossa entistä enemmän huomiota tutkimuksessa paljon merkitystä saaneiden ostajan ostokäyttäytymiseen vaikuttavien tekijöiden, kuten tuotteiden tasalaatuisuuteen, saatavuuteen, organisaation suhdetoimintaan sekä tehokkaaseen kampanjointiin oikeiden tuotteiden avulla, kehittämiseen.