Ravinnon ja liikunnan merkitys nuorten mielenterveyteen - toiminnallinen opinnäytetyö Alppilan lukiossa
Torikka, Senja; Kamppuri, Susanna (2010)
Torikka, Senja
Kamppuri, Susanna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120917722
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120917722
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin yhdessä Alppilan lukion kanssa. Opinnäytetyön tavoitteena oli
edistää nuorten ravinto- ja liikuntatottumuksia ja mielenterveyttä suunnittelemalla, toteuttamalla ja arvioimalla ohjauspäivät aiheesta kaikille lukion ensimmäisen vuosikurssin opiskelijoille. Tavoitteena oli myös tarjota opiskelijoille keinot oman mielenterveytensä edistämiseen ravinnon ja liikunnan kautta. Tarkoituksena on tuottaa koululle materiaalia, jota opetushenkilökunta voi käyttää työvälineenä opetuksen ja oppimisen tukemisessa.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään terveyden edistämistä, mielenterveyttä, liikuntaa, ravintoa ja nuoruutta ikävaiheena. Lisäksi tarkastellaan kohderyhmän ohjausta. Teoreettinen viitekehys on koottu lähdemateriaalin avulla. Lähdemateriaalina on käytetty sosiaali- ja terveysalan kirjallisuutta sekä www-dokumentteja. Ohjauskertojen sisältö on koottu teoreettisen viitekehyksen tietoon perustuen.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyötyönä syksyllä 2010 ja kohderyhmänä toimivat kaikki Alppilan lukion ensimmäisen vuosikurssin opiskelijat. Ohjauskerrat toteutettiin elokuussa kahtena eri päivänä Alppilan lukiossa. Ohjaus koostui ravinnon, liikunnan ja unen sekä levon merkityksestä nuorten mielenterveyteen. Ohjaus toteutettiin opetuskeskustelun, PowerPoint esityksen ja tehtävien avulla. Ohjauskertojen jälkeen opiskelijoilta sekä opinto-ohjaajilta kerättiin palautetta.
Opinnäytetyön toiminnallinen osuus Alppilan lukiossa onnistui hyvin. Saamamme palautteen perusteella aihe kiinnosti nuoria ja he kokivat sen tarpeelliseksi. Opinnäytetyötä ja sen tuloksia voidaan hyödyntää jatkossa Alppilan lukiossa terveyskasvatusta ja opinto-ohjausta suunniteltaessa. Lisäksi tuotimme Alppilan lukion Fronter verkko-oppimisympäristöön diasarjan, jota opetushenkilökunta voi hyödyntää opetuksen ja oppimisen tukemisessa.
edistää nuorten ravinto- ja liikuntatottumuksia ja mielenterveyttä suunnittelemalla, toteuttamalla ja arvioimalla ohjauspäivät aiheesta kaikille lukion ensimmäisen vuosikurssin opiskelijoille. Tavoitteena oli myös tarjota opiskelijoille keinot oman mielenterveytensä edistämiseen ravinnon ja liikunnan kautta. Tarkoituksena on tuottaa koululle materiaalia, jota opetushenkilökunta voi käyttää työvälineenä opetuksen ja oppimisen tukemisessa.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään terveyden edistämistä, mielenterveyttä, liikuntaa, ravintoa ja nuoruutta ikävaiheena. Lisäksi tarkastellaan kohderyhmän ohjausta. Teoreettinen viitekehys on koottu lähdemateriaalin avulla. Lähdemateriaalina on käytetty sosiaali- ja terveysalan kirjallisuutta sekä www-dokumentteja. Ohjauskertojen sisältö on koottu teoreettisen viitekehyksen tietoon perustuen.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyötyönä syksyllä 2010 ja kohderyhmänä toimivat kaikki Alppilan lukion ensimmäisen vuosikurssin opiskelijat. Ohjauskerrat toteutettiin elokuussa kahtena eri päivänä Alppilan lukiossa. Ohjaus koostui ravinnon, liikunnan ja unen sekä levon merkityksestä nuorten mielenterveyteen. Ohjaus toteutettiin opetuskeskustelun, PowerPoint esityksen ja tehtävien avulla. Ohjauskertojen jälkeen opiskelijoilta sekä opinto-ohjaajilta kerättiin palautetta.
Opinnäytetyön toiminnallinen osuus Alppilan lukiossa onnistui hyvin. Saamamme palautteen perusteella aihe kiinnosti nuoria ja he kokivat sen tarpeelliseksi. Opinnäytetyötä ja sen tuloksia voidaan hyödyntää jatkossa Alppilan lukiossa terveyskasvatusta ja opinto-ohjausta suunniteltaessa. Lisäksi tuotimme Alppilan lukion Fronter verkko-oppimisympäristöön diasarjan, jota opetushenkilökunta voi hyödyntää opetuksen ja oppimisen tukemisessa.