Toimipiste Suomessa - lisääntyykö asiakastyytyväisyys? : Case: elsamar.com
Rantala, Tiina (2010)
Rantala, Tiina
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120917708
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120917708
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa ulkomaalaisen yrityksen toimintavaihtoehtoja Suomessa
ja selvittää espanjalaisen kiinteistönvälitysyritys elsamarin asiakkaiden tyytyväisyyttä yrityksen palveluihin.
Tarkoitus oli myös selvittää lisääntyisikö yrityksen asiakkaiden määrä ja nykyisten asiakkaiden
tyytyväisyys Suomeen mahdollisesti perustettavan toimipisteen myötä. Suomalaisomistuksessa oleva
elsamar toimii Torreviejassa, Espanjassa. Yrityksen palveluihin kuuluvat asuntojen myynti ja vuokraus
sekä lentokenttäkuljetukset. Elsamarin asiakkaat ovat pohjoismaalaisia, enimmäkseen suomalaisia.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin pääosin kvantitatiivista nettikyselyä, joka toteutettiin Webropol -
sovelluksella. Kyselyssä oli myös muutama avoin kysymys, joilla haluttiin saada vastaajilta vapaata palautetta
ja kehittämisehdotuksia. Sähköpostikysely lähetettiin 226 elsamarin asiakasrekisterissä olevaan
osoitteeseen. Kyseisistä asiakkaista suurin osa oli vuokrannut asunnon elsamarin kautta. Linkki kyselyyn
julkaistiin myös Espanjan ystävien suosimassa nettiyhteisössä. Vastauksia saatiin yhteensä 99.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa esitellään kansainvälisen yrityksen toimintavaihtoehtoja, verotusta ja
riskejä, sekä asiakaskeskeistä näkökulmaa. Lähteinä on käytetty yrityksen kansainvälistymisestä, yritystoiminnan
riskeistä ja asiakaskeskeisyydestä kertovaa kirjallisuutta ja verotusta ohjeistavia elektronisia
julkaisuja. Aikaisempia tutkimuksia samasta aiheesta ei ole ollut saatavilla.
Kyselyssä tiedusteltiin asiakkaiden mielipiteitä elsamarin nykyisistä palveluista ja niiden toimivuudesta
sekä suhtautumisesta mahdollisesti Suomeen perustettavaan toimipisteeseen. Muilta vastaajilta tiedusteltiin
minkälaisia asioita he arvostavat loma-asuntoja välittävässä yrityksessä. Tulokset osoittivat elsamarin
asiakkaiden olevan tyytyväisiä yrityksen nykyisiin palveluihin. Suurin osa heistä ei koe tarvitsevansa
toimipistettä Suomessa. Luotettavaa tulosta siitä, lisääntyisikö yrityksen asiakasmäärä Suomen toimipisteen
myötä, ei saatu asiakasrekisterin ulkopuolisten vastaajien määrän ollessa pieni. Jatkotutkimuksena
kannattaisi yrittää tavoittaa enemmän vastaajia, jotka eivät ole käyttäneet elsamarin palveluita, jotta saataisiin
selville toisiko toimipiste Suomessa lisää asiakkaita yritykselle.
ja selvittää espanjalaisen kiinteistönvälitysyritys elsamarin asiakkaiden tyytyväisyyttä yrityksen palveluihin.
Tarkoitus oli myös selvittää lisääntyisikö yrityksen asiakkaiden määrä ja nykyisten asiakkaiden
tyytyväisyys Suomeen mahdollisesti perustettavan toimipisteen myötä. Suomalaisomistuksessa oleva
elsamar toimii Torreviejassa, Espanjassa. Yrityksen palveluihin kuuluvat asuntojen myynti ja vuokraus
sekä lentokenttäkuljetukset. Elsamarin asiakkaat ovat pohjoismaalaisia, enimmäkseen suomalaisia.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin pääosin kvantitatiivista nettikyselyä, joka toteutettiin Webropol -
sovelluksella. Kyselyssä oli myös muutama avoin kysymys, joilla haluttiin saada vastaajilta vapaata palautetta
ja kehittämisehdotuksia. Sähköpostikysely lähetettiin 226 elsamarin asiakasrekisterissä olevaan
osoitteeseen. Kyseisistä asiakkaista suurin osa oli vuokrannut asunnon elsamarin kautta. Linkki kyselyyn
julkaistiin myös Espanjan ystävien suosimassa nettiyhteisössä. Vastauksia saatiin yhteensä 99.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa esitellään kansainvälisen yrityksen toimintavaihtoehtoja, verotusta ja
riskejä, sekä asiakaskeskeistä näkökulmaa. Lähteinä on käytetty yrityksen kansainvälistymisestä, yritystoiminnan
riskeistä ja asiakaskeskeisyydestä kertovaa kirjallisuutta ja verotusta ohjeistavia elektronisia
julkaisuja. Aikaisempia tutkimuksia samasta aiheesta ei ole ollut saatavilla.
Kyselyssä tiedusteltiin asiakkaiden mielipiteitä elsamarin nykyisistä palveluista ja niiden toimivuudesta
sekä suhtautumisesta mahdollisesti Suomeen perustettavaan toimipisteeseen. Muilta vastaajilta tiedusteltiin
minkälaisia asioita he arvostavat loma-asuntoja välittävässä yrityksessä. Tulokset osoittivat elsamarin
asiakkaiden olevan tyytyväisiä yrityksen nykyisiin palveluihin. Suurin osa heistä ei koe tarvitsevansa
toimipistettä Suomessa. Luotettavaa tulosta siitä, lisääntyisikö yrityksen asiakasmäärä Suomen toimipisteen
myötä, ei saatu asiakasrekisterin ulkopuolisten vastaajien määrän ollessa pieni. Jatkotutkimuksena
kannattaisi yrittää tavoittaa enemmän vastaajia, jotka eivät ole käyttäneet elsamarin palveluita, jotta saataisiin
selville toisiko toimipiste Suomessa lisää asiakkaita yritykselle.