Jäysteenpoistoaseman suunnittelu ja toteutus
Suhonen, Santtu (2010)
Suhonen, Santtu
Turun ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120917695
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120917695
Tiivistelmä
Tämä insinöörityö käsittelee jäysteenpoistoa. Insinöörityön tavoitteena oli suunnitella jäysteenpoistoasema, jolla pystyttään poistamaan mahdollisimman monipuolisesti jäysteet kaikenlaisista kappaleista.
Monipuolisuus saatiin aikaan käyttämällä viittä erilaista hiomakaraa, joissa oli eri pyörimisnopeuksia ja tehoja. Hiomakaroista yksi oli varustettu kulmapäällä, joka mahdollistaa risteävien kanavien jäysteenpoiston. Sopiva hiomakara voidaan vaihtaa ohjelman avulla. Vaihto tehdään kääntämällä oikea hiomakara robotin ulottuville. Jokaisessa hiomakarassa on joustojärjestelmä, joka estää robotin törmäykset jäysteenpoistoasemaan ja kompensoi hiomapäiden kulumisen. Hiomakaroissa on kahdenlaisia joustojärjestelmiä. Toisessa joustojärjestelmässä jousto on lineaarista ja toisessa radiaalista.
Insinöörityö tehtiin koneteknologiakeskus Turku Oy:ssä. Insinöörityö oli osa Turun ammattikorkeakoulun koordinoimaa PANOSTE-projektia. PANOSTE-projektin tavoitteena oli lisätä robotin käyttöä. Robotin käyttöä lisättiin antamalla sille lisää tehtäviä. Näihin tehtäviin kuului merkkaus, mittaus ja jäysteenpoisto. Robotti olisi ilman näitä lisätehtäviä käyttämättä sen aikaa, kun työstökone työstää kappaletta. Tällä tavalla myös vähennetään kappaleen valmistusaikaa, koska muuten edellä mainitut tehtävät jouduttaisiin tekemään sen jälkeen, kun kappale on poistunut solusta.
Monipuolisuus saatiin aikaan käyttämällä viittä erilaista hiomakaraa, joissa oli eri pyörimisnopeuksia ja tehoja. Hiomakaroista yksi oli varustettu kulmapäällä, joka mahdollistaa risteävien kanavien jäysteenpoiston. Sopiva hiomakara voidaan vaihtaa ohjelman avulla. Vaihto tehdään kääntämällä oikea hiomakara robotin ulottuville. Jokaisessa hiomakarassa on joustojärjestelmä, joka estää robotin törmäykset jäysteenpoistoasemaan ja kompensoi hiomapäiden kulumisen. Hiomakaroissa on kahdenlaisia joustojärjestelmiä. Toisessa joustojärjestelmässä jousto on lineaarista ja toisessa radiaalista.
Insinöörityö tehtiin koneteknologiakeskus Turku Oy:ssä. Insinöörityö oli osa Turun ammattikorkeakoulun koordinoimaa PANOSTE-projektia. PANOSTE-projektin tavoitteena oli lisätä robotin käyttöä. Robotin käyttöä lisättiin antamalla sille lisää tehtäviä. Näihin tehtäviin kuului merkkaus, mittaus ja jäysteenpoisto. Robotti olisi ilman näitä lisätehtäviä käyttämättä sen aikaa, kun työstökone työstää kappaletta. Tällä tavalla myös vähennetään kappaleen valmistusaikaa, koska muuten edellä mainitut tehtävät jouduttaisiin tekemään sen jälkeen, kun kappale on poistunut solusta.