”Kenen tahdissa tänään tanssitaan?” - Tutkimus iskelmätanssiviihteen ohjelmapalveluista
Pietiäinen, Tanja (2010)
Pietiäinen, Tanja
Laurea-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120917637
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120917637
Tiivistelmä
Opinnäytetyönä tehtiin tutkimus iskelmätanssiviihteen ohjelmapalveluista. Toimeksiantajana toimi suomalainen ohjelmatoimisto, jolla oli tarve tutkia sidosryhmiensä toimintaa parantaakseen omaa liiketoimintaansa ja markkinointiansa. Työn tarkoituksena on selvittää ajankohtainen tieto siitä, mitä mieltä sen asiakkaat eli tanssienjärjestäjät ovat ohjelmatoimistojen toiminnasta, ohjelmatoimistojen välittämistä esiintyjistä, sekä toimijoiden välisestä yhteistyöstä.
Teoriaosuus muodostuu verkostojen ja yhteistyön merkityksestä markkinoinnissa sekä palvelujen markkinoinnista. Verkostojen toimintaa ja yhteistyötä on työn kannalta oleellista käydä läpi, koska niiden merkitys ja hyödyt saattavat usein jäädä muun toiminnan varjoon. Yhteistyö on nykypäivänä yrityksille elintärkeä elementti, jolla saavutetaan mittavia etuja markkinointitoiminnoissa. Palvelujen markkinointia käsitellään teoriaosuudessa sen ominaispiirteiden takia varsin asiakkuuslähtöisestä näkökulmasta, minkä tarkoituksena on luoda perinteisten kilpailuetujen rinnalle uutta näkemystä, jossa asiakas on aina toiminnan lähtökohtana. Markkinoinnin kilpailukeinot saatetaan teoriaosuudessa siis uuteen, asiakas- ja palvelulähtöiseen asetelmaan.
Tutkimus toteutettiin kesällä 2009 sekä kvantitatiivisessa että kvalitatiivisessa muodossa. Ensimmäisessä vaiheessa tehtiin esitutkimus, jonka tarkoituksena oli tutustuttaa tutkija aiheeseen, jotta saatiin muodostettua tarkoituksenmukainen ja oikeilla käsitteillä kulkeva kyselylomake. Toisessa vaiheessa kyselylomake lähetettiin kaikille Suomessa toimiville tanssienjärjestäjille, joiden yhteystiedot on löydettävissä Internetistä. Kysely lähetettiin lopulta 170 tanssienjärjestäjälle sekä sähköisesti e-lomakkeella että kirjeitse ja vastauksia saatiin 82 kappaletta. Tulokset esiteltiin ja analysoitiin lopuksi Exceliä apuna käyttäen.
Tutkimuksen tuloksista selvisi se, että ohjelmatoimistojen, esiintyjien ja tanssienjärjestäjien yhteistyössä oli paljon ongelmakohtia, jotka johtuivat pitkälti tarkkaan mietityn markkinointiviestinnän puutteesta. Tanssienjärjestäjät eivät myöskään olleet kovin asiakasuskollisia ja keskittyivät pitkälti hintalähtöisiin tekijöihin esiintyjien ja ohjelmatoimistojen valinnassa. Ilmeni myös se, että alalla ei ole uskallettu vielä siirtyä mainonnan suhteen sähköisiin medioihin, jolloin nykypäivän uusien kanavien tuomat hyödyt eivät pääse esille. Esiintyjiä tutkittaessa tuloksista saatiin muodostettua konkreettinen työkalu siitä, keihin esiintyjiin tulisi keskittyä, jos haetaan nousevia, kannattavia esiintyjiä. Tutkijan kehitysehdotuksina ohjelmatoimistolle on vahvempi asiakkuusajatteluun siirtyminen ja palvelun arvon nostaminen sekä uskollisuuden lisääminen asiakaskunnassa.
Teoriaosuus muodostuu verkostojen ja yhteistyön merkityksestä markkinoinnissa sekä palvelujen markkinoinnista. Verkostojen toimintaa ja yhteistyötä on työn kannalta oleellista käydä läpi, koska niiden merkitys ja hyödyt saattavat usein jäädä muun toiminnan varjoon. Yhteistyö on nykypäivänä yrityksille elintärkeä elementti, jolla saavutetaan mittavia etuja markkinointitoiminnoissa. Palvelujen markkinointia käsitellään teoriaosuudessa sen ominaispiirteiden takia varsin asiakkuuslähtöisestä näkökulmasta, minkä tarkoituksena on luoda perinteisten kilpailuetujen rinnalle uutta näkemystä, jossa asiakas on aina toiminnan lähtökohtana. Markkinoinnin kilpailukeinot saatetaan teoriaosuudessa siis uuteen, asiakas- ja palvelulähtöiseen asetelmaan.
Tutkimus toteutettiin kesällä 2009 sekä kvantitatiivisessa että kvalitatiivisessa muodossa. Ensimmäisessä vaiheessa tehtiin esitutkimus, jonka tarkoituksena oli tutustuttaa tutkija aiheeseen, jotta saatiin muodostettua tarkoituksenmukainen ja oikeilla käsitteillä kulkeva kyselylomake. Toisessa vaiheessa kyselylomake lähetettiin kaikille Suomessa toimiville tanssienjärjestäjille, joiden yhteystiedot on löydettävissä Internetistä. Kysely lähetettiin lopulta 170 tanssienjärjestäjälle sekä sähköisesti e-lomakkeella että kirjeitse ja vastauksia saatiin 82 kappaletta. Tulokset esiteltiin ja analysoitiin lopuksi Exceliä apuna käyttäen.
Tutkimuksen tuloksista selvisi se, että ohjelmatoimistojen, esiintyjien ja tanssienjärjestäjien yhteistyössä oli paljon ongelmakohtia, jotka johtuivat pitkälti tarkkaan mietityn markkinointiviestinnän puutteesta. Tanssienjärjestäjät eivät myöskään olleet kovin asiakasuskollisia ja keskittyivät pitkälti hintalähtöisiin tekijöihin esiintyjien ja ohjelmatoimistojen valinnassa. Ilmeni myös se, että alalla ei ole uskallettu vielä siirtyä mainonnan suhteen sähköisiin medioihin, jolloin nykypäivän uusien kanavien tuomat hyödyt eivät pääse esille. Esiintyjiä tutkittaessa tuloksista saatiin muodostettua konkreettinen työkalu siitä, keihin esiintyjiin tulisi keskittyä, jos haetaan nousevia, kannattavia esiintyjiä. Tutkijan kehitysehdotuksina ohjelmatoimistolle on vahvempi asiakkuusajatteluun siirtyminen ja palvelun arvon nostaminen sekä uskollisuuden lisääminen asiakaskunnassa.