Nuuksion kansallispuiston luontokeskuksen sähköisten palveluiden kysyntä
Markkila, Mirva (2010)
Markkila, Mirva
Laurea-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120917612
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120917612
Tiivistelmä
Nuuksion kansallispuiston palvelurakenteeseen tulee lisäyksenä vuonna 2012 valmistuvaksi suunniteltu luontokeskus. Tutkimus on osa Löydä Nuuksio –hanketta, jolla on tarkoitus edistää Nuuksion palvelurakennetta uusimalla opasteita ja kehittämällä sähköisten palveluiden tarjontaa uuden luontokeskuksen yhteydessä. Tässä tutkimuksessa tavoiteltiin Nuuksion kansallispuiston ja lähialueiden kävijöiden sähköisten palveluiden kysyntää, eli kiinnostusta tulevan luontokeskuksen verkkopalveluihin.
Kyselyn tarkoituksena on tuottaa tietoa kävijöiden kiinnostuksesta erilaisiin sähköisiin palveluihin. Tutkimuksen kolmen eri vastaajaryhmän piirteitä kiinnostuksen kohteissa tarkasteltiin erikseen ja keskenään vertaillen. Kolme vastaajaryhmää oli Muut suomalaiset (n=98), paikalliset asukkaat (n=41) ja ulkomaalaiset (n=41). Tällä jaottelulla oli tarkoitus tuoda esille vastaajaryhmien mahdollisesti erilaisia intressejä. Tutkimuksesta saatu tieto tukee sähköisten palveluiden suunnittelua. Osa palveluista on jo olemassa, osa on käytössä jossain toisessa kansallispuistossa ja osa on vasta kehitteillä.
Tutkimus suoritettiin määrällisenä tutkimuksena kyselylomakkeella. Kysely tehtiin kesä-elokuussa 2010, yhdessä Nuuksion opasteet -kyselyn kanssa. Yhteisellä lomakkeella saatiin sähköisiä palveluita koskeva 180 vastaajan otos. Vastaajat valittiin satunnaisesti Nuuksion kansallispuistossa tai lähellä sijaitsevilla ulkoilualueilla. Tutkimustulokset käytiin läpi väittämittäin frekvensseistä, minkä jälkeen aineistoa tarkasteltiin korrelaatiomatriisin kautta. Tämän jälkeen tilastollisesti merkittävimmin keskenään korreloivat muuttujat ristiintaulukoitiin keskenään rajaten muuttujista pois ne, jotka eivät olleet tilastollisesti niin merkittäviä.
Otoksessa eniten kiinnostusta herättivät perusverkkopalvelut, joista hyvinä esimerkkeinä ovat verkkosivujen kartta- ja kohdetiedot (41,1 %, n=180) ja tieto Suomen muista kansallispuistoista (40,8 %, n=179). Miedointa kiinnostus oli moniaististen verkkopalveluiden suhteen, kuten kiinnostus verkkopeliin (4,4 %, n=180). Vastaajista suurin osa oli syntynyt 1970- ja 80 –luvuilla. 1990–luvulla syntyneitä vastaajista oli kaikkein vähiten. Tämän voi ajatella joiltain osin vaikuttavan tuloksiin. Eniten vastaajissa oli työntekijöitä ja ylempiä toimihenkilöitä. Varattavista palveluista suurimman suosion sai välineiden vuokraaminen (25,6 %, n=176). Varattavien palveluiden kiinnostavuus oli suurinta ulkomaalaisten vastaajien keskuudessa (N=41). Kotona tulostettava ilmainen kartta oli ylivoimaisesti kiinnostavin (65,6 %, n=180), mutta vain alle kolmannes tiesi palvelun olemassaolosta. Myös matkapuhelimeen ladattava mobiilikartta herätti kiinnostusta (24,3 %, n=177).
Kyselyn tarkoituksena on tuottaa tietoa kävijöiden kiinnostuksesta erilaisiin sähköisiin palveluihin. Tutkimuksen kolmen eri vastaajaryhmän piirteitä kiinnostuksen kohteissa tarkasteltiin erikseen ja keskenään vertaillen. Kolme vastaajaryhmää oli Muut suomalaiset (n=98), paikalliset asukkaat (n=41) ja ulkomaalaiset (n=41). Tällä jaottelulla oli tarkoitus tuoda esille vastaajaryhmien mahdollisesti erilaisia intressejä. Tutkimuksesta saatu tieto tukee sähköisten palveluiden suunnittelua. Osa palveluista on jo olemassa, osa on käytössä jossain toisessa kansallispuistossa ja osa on vasta kehitteillä.
Tutkimus suoritettiin määrällisenä tutkimuksena kyselylomakkeella. Kysely tehtiin kesä-elokuussa 2010, yhdessä Nuuksion opasteet -kyselyn kanssa. Yhteisellä lomakkeella saatiin sähköisiä palveluita koskeva 180 vastaajan otos. Vastaajat valittiin satunnaisesti Nuuksion kansallispuistossa tai lähellä sijaitsevilla ulkoilualueilla. Tutkimustulokset käytiin läpi väittämittäin frekvensseistä, minkä jälkeen aineistoa tarkasteltiin korrelaatiomatriisin kautta. Tämän jälkeen tilastollisesti merkittävimmin keskenään korreloivat muuttujat ristiintaulukoitiin keskenään rajaten muuttujista pois ne, jotka eivät olleet tilastollisesti niin merkittäviä.
Otoksessa eniten kiinnostusta herättivät perusverkkopalvelut, joista hyvinä esimerkkeinä ovat verkkosivujen kartta- ja kohdetiedot (41,1 %, n=180) ja tieto Suomen muista kansallispuistoista (40,8 %, n=179). Miedointa kiinnostus oli moniaististen verkkopalveluiden suhteen, kuten kiinnostus verkkopeliin (4,4 %, n=180). Vastaajista suurin osa oli syntynyt 1970- ja 80 –luvuilla. 1990–luvulla syntyneitä vastaajista oli kaikkein vähiten. Tämän voi ajatella joiltain osin vaikuttavan tuloksiin. Eniten vastaajissa oli työntekijöitä ja ylempiä toimihenkilöitä. Varattavista palveluista suurimman suosion sai välineiden vuokraaminen (25,6 %, n=176). Varattavien palveluiden kiinnostavuus oli suurinta ulkomaalaisten vastaajien keskuudessa (N=41). Kotona tulostettava ilmainen kartta oli ylivoimaisesti kiinnostavin (65,6 %, n=180), mutta vain alle kolmannes tiesi palvelun olemassaolosta. Myös matkapuhelimeen ladattava mobiilikartta herätti kiinnostusta (24,3 %, n=177).