Yhteiskuntavastuun toteutuminen, Case: K-citymarket Imatra
Hatinen, Jonna (2010)
Hatinen, Jonna
Saimaan ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120817571
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120817571
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää kuinka yhteiskuntavastuun osa-alueet eli taloudellinen vastuu, sosiaalinen vastuu ja ympäristövastuu huomioidaan Kesko Oyj:n hypermarketketjuun kuuluvan K-citymarket Imatran päivittäisessä toiminnassa. Vastuullisen toiminnan periaatteiden toteutumista tarkastellaan Imatran K-citymarketin henkilöstön näkökulmasta.
Tämä opinnäytetyö on tapaustutkimus, jossa kerätyn tiedon perusteella saadaan selville tutkimuksen tulokset.
Opinnäytetyön teoriaosassa perehdyttiin yhteiskuntavastuun ja kestävän kehityksen käsitteisiin sekä Kesko Oyj:n yhteiskuntavastuun raportointiin. Kesko Oyj on osana tätä työtä, sillä Kesko on palkittu useasti yhteiskuntavastuun raportoinnista. K-citymarket Imatra kuuluu Kesko Oyj:hin ja toteuttaa Keskon vastuullisuusohjelmaa. Teoriaosassa käytettiin aineistona yhteiskuntavastuuta koskevaa kirjallisuutta, aihetta käsitteleviä lehtiartikkeleita sekä Internet-sivuja.
Empiirisen osan aineisto perustuu yhdeksältä K-citymarketin työntekijältä sähköpostikyselyllä saatuihin vastauksiin sekä omakohtaiseen kokemukseen ja havainnointiin Imatran K-citymarketin työntekijänä. Kyselyssä keskityttiin erityisesti sosiaaliseen vastuuseen, koska yrityksessä sosiaalisen vastuun kantaminen tai kantamatta jättäminen heijastuu välittömästi henkilökuntaan ja sitä kautta työmotivaatioon ja tehokkuuteen.
Tätä opinnäytetyötä varten lähetettyihin kysymyksiin vastattiin hyvin. Kyselylomake lähetettiin kolmelletoista K-citymarketin työntekijälle ja vain neljä vastausta jäi saamatta. Työntekijöiltä saadut vastaukset olivat monipuolisia ja perusteltuja. Imatran K-citymarketin työntekijöiden vastauksista käy ilmi, että yritys kantaa yhteiskunnallisen vastuunsa melko hyvin. Työntekijöiden vastauksia käsitellään työn viimeisessä luvussa SWOT-analyysin muodossa. Tutkimuksen avulla selvisi, että yrityksen toiminnassa tämänhetkisiä vahvuuksia ja mahdollisuuksia ovat esimerkiksi hyvä yhteishenki, ympäristöstä huolehtiminen, työntekijöiden ikärakenne sekä avun ja tuen helppo saatavuus. Työntekijöillä on lisäksi halu kehittyä työssä, kouluttautua mahdollisesti toisiin työtehtäviin sekä saada monipuolisempaa virkistystoimintaa työssä jaksamisen tueksi. Tutkimuksessa kävi myös ilmi, että yrityksen toiminnassa on hieman puutteita ja kehitettävää. Työntekijät kertovat esimerkiksi kaipaavansa työturvallisuuskoulutusta ja enemmän panostusta työergonomiaan.
Tämä opinnäytetyö on tapaustutkimus, jossa kerätyn tiedon perusteella saadaan selville tutkimuksen tulokset.
Opinnäytetyön teoriaosassa perehdyttiin yhteiskuntavastuun ja kestävän kehityksen käsitteisiin sekä Kesko Oyj:n yhteiskuntavastuun raportointiin. Kesko Oyj on osana tätä työtä, sillä Kesko on palkittu useasti yhteiskuntavastuun raportoinnista. K-citymarket Imatra kuuluu Kesko Oyj:hin ja toteuttaa Keskon vastuullisuusohjelmaa. Teoriaosassa käytettiin aineistona yhteiskuntavastuuta koskevaa kirjallisuutta, aihetta käsitteleviä lehtiartikkeleita sekä Internet-sivuja.
Empiirisen osan aineisto perustuu yhdeksältä K-citymarketin työntekijältä sähköpostikyselyllä saatuihin vastauksiin sekä omakohtaiseen kokemukseen ja havainnointiin Imatran K-citymarketin työntekijänä. Kyselyssä keskityttiin erityisesti sosiaaliseen vastuuseen, koska yrityksessä sosiaalisen vastuun kantaminen tai kantamatta jättäminen heijastuu välittömästi henkilökuntaan ja sitä kautta työmotivaatioon ja tehokkuuteen.
Tätä opinnäytetyötä varten lähetettyihin kysymyksiin vastattiin hyvin. Kyselylomake lähetettiin kolmelletoista K-citymarketin työntekijälle ja vain neljä vastausta jäi saamatta. Työntekijöiltä saadut vastaukset olivat monipuolisia ja perusteltuja. Imatran K-citymarketin työntekijöiden vastauksista käy ilmi, että yritys kantaa yhteiskunnallisen vastuunsa melko hyvin. Työntekijöiden vastauksia käsitellään työn viimeisessä luvussa SWOT-analyysin muodossa. Tutkimuksen avulla selvisi, että yrityksen toiminnassa tämänhetkisiä vahvuuksia ja mahdollisuuksia ovat esimerkiksi hyvä yhteishenki, ympäristöstä huolehtiminen, työntekijöiden ikärakenne sekä avun ja tuen helppo saatavuus. Työntekijöillä on lisäksi halu kehittyä työssä, kouluttautua mahdollisesti toisiin työtehtäviin sekä saada monipuolisempaa virkistystoimintaa työssä jaksamisen tueksi. Tutkimuksessa kävi myös ilmi, että yrityksen toiminnassa on hieman puutteita ja kehitettävää. Työntekijät kertovat esimerkiksi kaipaavansa työturvallisuuskoulutusta ja enemmän panostusta työergonomiaan.