Mainonnan eettisen neuvoston vuonna 2009 antamien huomautusten vaikutus yritysten mainonnan suunnitteluun
Kylkilahti, Irini (2010)
Kylkilahti, Irini
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120817551
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120817551
Tiivistelmä
Mainoskampanjaa suunniteltaessa mainostajan haasteena on tasapainottelu luovuuden sekä hyvän tavan mukaisuuden välillä. Hyvän tavan noudattaminen mainonnassa kertoo yrityksen yhteiskuntavastuusta.
Mainonnan eettinen neuvosto (MEN) antaa kuluttajille julkisia lausuntoja
yksittäisen mainoksen hyvän tavan mukaisuudesta. Lausunnot eivät ole juridisesti sitovia. On mainostajan oma päätös miten reagoida lausuntoon. Kymmenen mainosta sai vuonna 2009 huomautuksen MEN:lta.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on saada tietoa MEN:n vuonna 2009
antamien huomautusten jälkeisistä toimenpiteistä yrityksissä ja mainostajien kokemista eettisen mainonnan suunnittelun haasteista. Lisäksi pyritään selvittämään mainostajien tietoisuutta ja suhtautumista mainonnan kotimaista valvontaa ja sääntelyä kohtaan. Tutkimus on toteutettu kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä. Tutkimusta varten haastateltiin neljää huomautuksen saanutta mainostajaa teemahaastatteluiden avulla elo-syyskuussa 2010.
Tutkimustulosten mukaan huomautuksilla on ollut vaikutusta yritysten
mainonnan suunnitteluun ja yrityksissä on ryhdytty toimenpiteisiin huomautuksen jälkeen. Mainostajien avoimissa puheenvuoroissa esiintyy myös hämmennystä sekä kritiikkiä, jonka mukaan muun muassa huomautuksen perusteet eivät ole täysin ymmärrettäviä.
Tutkimustulosten perusteella mainostajien tulisi mainonnan
suunnitteluvaiheessa kiinnittää enemmän huomiota kohderyhmän ulkopuolisiin kuluttajiin, mainosviestin sisältöön ja viestintävälineen valintaan. Lisäksi MEN:n ennakkolausuntokäytäntöä sekä mainonnan sääntelyn perusteiden välittymistä mainostajille tarpeeksi selkeänä tulisi kehittää.
Mainontaa Suomessa valvovat elimet voisivat pyrkiä jatkossa tarjoamaan
mainostajille konsultoivia työkaluja hyvän tavan mukaisen mainonnan suunnittelua varten.
Mainonnan eettinen neuvosto (MEN) antaa kuluttajille julkisia lausuntoja
yksittäisen mainoksen hyvän tavan mukaisuudesta. Lausunnot eivät ole juridisesti sitovia. On mainostajan oma päätös miten reagoida lausuntoon. Kymmenen mainosta sai vuonna 2009 huomautuksen MEN:lta.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on saada tietoa MEN:n vuonna 2009
antamien huomautusten jälkeisistä toimenpiteistä yrityksissä ja mainostajien kokemista eettisen mainonnan suunnittelun haasteista. Lisäksi pyritään selvittämään mainostajien tietoisuutta ja suhtautumista mainonnan kotimaista valvontaa ja sääntelyä kohtaan. Tutkimus on toteutettu kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä. Tutkimusta varten haastateltiin neljää huomautuksen saanutta mainostajaa teemahaastatteluiden avulla elo-syyskuussa 2010.
Tutkimustulosten mukaan huomautuksilla on ollut vaikutusta yritysten
mainonnan suunnitteluun ja yrityksissä on ryhdytty toimenpiteisiin huomautuksen jälkeen. Mainostajien avoimissa puheenvuoroissa esiintyy myös hämmennystä sekä kritiikkiä, jonka mukaan muun muassa huomautuksen perusteet eivät ole täysin ymmärrettäviä.
Tutkimustulosten perusteella mainostajien tulisi mainonnan
suunnitteluvaiheessa kiinnittää enemmän huomiota kohderyhmän ulkopuolisiin kuluttajiin, mainosviestin sisältöön ja viestintävälineen valintaan. Lisäksi MEN:n ennakkolausuntokäytäntöä sekä mainonnan sääntelyn perusteiden välittymistä mainostajille tarpeeksi selkeänä tulisi kehittää.
Mainontaa Suomessa valvovat elimet voisivat pyrkiä jatkossa tarjoamaan
mainostajille konsultoivia työkaluja hyvän tavan mukaisen mainonnan suunnittelua varten.