Finnvera Oyj:n toimintajärjestelmän kehittäminen käyttäjäkyselyn avulla
Virtanen, Mirjam (2010)
Virtanen, Mirjam
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120817536
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120817536
Tiivistelmä
Finnvera Oyj:ssä on otettu vaiheittain käyttöön vuodesta 2008 lähtien uusi QPR ProcessGuide -ohjelmaan pohjautuva ProVeera-toimintajärjestelmä. Järjestelmä on Finnveran sisäiseen käyttöön tarkoitettu laatujärjestelmä, joka sisältää yrityksen ydin- ja tukiprosessien prosessikuvaukset, ydinprosessien toimintaohjeet, Finnveran toimintaa ohjaavat lait, asetukset ja säädökset sekä prosesseissa tarvittavat lomakkeet ja mallipohjat.
Tämä insinöörityö sai alkunsa kohdeyrityksen tarpeesta kehittää toimintajärjestelmäänsä helpommin käytettäväksi ja paremmin toimintaa tukevaksi. Tavoitteena oli arvioida uuden järjestelmän käytettävyyttä käyttäjien näkökulmasta sekä saada ideoita jatkokehitykseen noin vuoden kokonaisvaltaisen käytön jälkeen. Arviointi suoritettiin Webropol-kyselyohjelmalla tehdyllä sähköisellä käyttäjäkyselyllä.
Käyttäjäkyselyn tulosten perusteella voidaan todeta, että toimintajärjestelmän käytettävyyteen on syytä kiinnittää huomiota järjestelmän jatkokehityksessä. Erityisesti hakutoimintoon ja järjestelmän visuaaliseen ilmeeseen liittyvät järjestelmän räätälöinnit parantaisivat sen käytettävyyttä. Myös järjestelmän käyttökoulutusta ja toimintatavoissa tapahtuneista muutoksista tiedottamista tulisi selvästi tehostaa.
Käyttäjäkyselyn tulosten perusteella käynnistettiin useita kehityshankkeita, joissa työn johtopäätöksiä hyödynnettiin toimintajärjestelmän räätälöimiseksi paremmin Finnveran tarpeisiin soveltuvaksi. Käyttäjäkyselyn tulosten perusteella muodostettiin myös toimintajärjestelmän koulutus- ja tiedotussuunnitelma.
Tämä insinöörityö sai alkunsa kohdeyrityksen tarpeesta kehittää toimintajärjestelmäänsä helpommin käytettäväksi ja paremmin toimintaa tukevaksi. Tavoitteena oli arvioida uuden järjestelmän käytettävyyttä käyttäjien näkökulmasta sekä saada ideoita jatkokehitykseen noin vuoden kokonaisvaltaisen käytön jälkeen. Arviointi suoritettiin Webropol-kyselyohjelmalla tehdyllä sähköisellä käyttäjäkyselyllä.
Käyttäjäkyselyn tulosten perusteella voidaan todeta, että toimintajärjestelmän käytettävyyteen on syytä kiinnittää huomiota järjestelmän jatkokehityksessä. Erityisesti hakutoimintoon ja järjestelmän visuaaliseen ilmeeseen liittyvät järjestelmän räätälöinnit parantaisivat sen käytettävyyttä. Myös järjestelmän käyttökoulutusta ja toimintatavoissa tapahtuneista muutoksista tiedottamista tulisi selvästi tehostaa.
Käyttäjäkyselyn tulosten perusteella käynnistettiin useita kehityshankkeita, joissa työn johtopäätöksiä hyödynnettiin toimintajärjestelmän räätälöimiseksi paremmin Finnveran tarpeisiin soveltuvaksi. Käyttäjäkyselyn tulosten perusteella muodostettiin myös toimintajärjestelmän koulutus- ja tiedotussuunnitelma.