Philips Healthcare : The purchasing process and decision-making choice criteria in public healthcare
Liedes, Eevaleena; Liimatainen, Lotta (2010)
Liedes, Eevaleena
Liimatainen, Lotta
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120817503
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120817503
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia ostoprosesseja ja ostopäätökseen vaikuttavia kriteerejä julkisessa terveydenhuollossa, erityisesti keskussairaaloissa ja terveyskeskuksissa. Tämä opinnäytetyö tehdään toimeksiantona Philips Healthcarelle, joka on opinnäytetyössä tutkittavien potilasmonitorien valmistaja ja toimittaja. Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää toimeksiantajayritykselle, miten potilasmonitoreja ostetaan ja mitkä kriteerit vaikuttavat ostopäätökseen tekoon.
Opinnäytetyö koostuu teoria- ja empiirisestä osiosta. Teoriaosio käsittelee aiheita kuten, lääkelaiteteollisuutta sekä yritys- ja julkisorganisaation markkinoita. Empiirinen osa koostuu puhelinhaastattelulla suoritetusta tutkimuksesta, joka sisältää sekä kvalitatiivisia että kvantitatiivisia piirteitä. Tutkimuksen näyte koostuu 33 haastattelusta, joista 20 on keskussairaaloita ja 13 terveyskeskuksia. Haastateltavina olivat useat eri sairaala- ja hankintahenkilökunnan työntekijät. Opinnäytetyö sekä tutkimushaastattelu suoritettiin kokonaisuudessaan vuoden 2010 aikana.
Tutkimuksen perusteella potilasmonitorien osto tapahtuu yleensä prosessin muodossa, sisältäen useita eri vaiheita ja osallistujia. Ostoprosessit eroavat huomattavasti keskus-sairaaloiden ja terveyskeskusten välillä. Prosessi on selkeämpi ja strukturoidumpi keskussairaaloissa, kun taas terveyskeskusten ostoprosessissa ilmeni vaihtelua. Tutkimuksesta ilmenee myös, että ostopäätökseen eniten vaikuttavat kriteerit ovat lähinnä teknisiä ominaisuuksia, ottaen kuitenkin huomioon kokonaistaloudellisuuden. Tulokset ovat yhteneväisiä esitellyn teorian kanssa.
Tutkimuksen perusteella toimeksiantajayritykselle voidaan tarjota kehitysideoita, esimerkiksi markkinoinnin näkökulmasta. Tutkimuksesta käy ilmi, että toimeksiantajayrityksen tulisi markkinoida monitoreja ensisijaisesti ylilääkäreille, hankintapäälliköille ja osastonhoitajille riippuen yksiköstä. Lisäksi toimeksiantajayrityksen tulisi markkinoidessaan painottaa monitorin teknisiä ja laadullisia ominaisuuksia.
Opinnäytetyö koostuu teoria- ja empiirisestä osiosta. Teoriaosio käsittelee aiheita kuten, lääkelaiteteollisuutta sekä yritys- ja julkisorganisaation markkinoita. Empiirinen osa koostuu puhelinhaastattelulla suoritetusta tutkimuksesta, joka sisältää sekä kvalitatiivisia että kvantitatiivisia piirteitä. Tutkimuksen näyte koostuu 33 haastattelusta, joista 20 on keskussairaaloita ja 13 terveyskeskuksia. Haastateltavina olivat useat eri sairaala- ja hankintahenkilökunnan työntekijät. Opinnäytetyö sekä tutkimushaastattelu suoritettiin kokonaisuudessaan vuoden 2010 aikana.
Tutkimuksen perusteella potilasmonitorien osto tapahtuu yleensä prosessin muodossa, sisältäen useita eri vaiheita ja osallistujia. Ostoprosessit eroavat huomattavasti keskus-sairaaloiden ja terveyskeskusten välillä. Prosessi on selkeämpi ja strukturoidumpi keskussairaaloissa, kun taas terveyskeskusten ostoprosessissa ilmeni vaihtelua. Tutkimuksesta ilmenee myös, että ostopäätökseen eniten vaikuttavat kriteerit ovat lähinnä teknisiä ominaisuuksia, ottaen kuitenkin huomioon kokonaistaloudellisuuden. Tulokset ovat yhteneväisiä esitellyn teorian kanssa.
Tutkimuksen perusteella toimeksiantajayritykselle voidaan tarjota kehitysideoita, esimerkiksi markkinoinnin näkökulmasta. Tutkimuksesta käy ilmi, että toimeksiantajayrityksen tulisi markkinoida monitoreja ensisijaisesti ylilääkäreille, hankintapäälliköille ja osastonhoitajille riippuen yksiköstä. Lisäksi toimeksiantajayrityksen tulisi markkinoidessaan painottaa monitorin teknisiä ja laadullisia ominaisuuksia.