MYYMÄLÄPROSESSIN TEHOKKAAMPI TOTEUTTAMINEN ABC MARKETISSA
Laatikainen, Päivi (2011)
Laatikainen, Päivi
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120817442
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120817442
Tiivistelmä
Vähittäiskaupan aukioloaikoja säätelevä liikeaikalaki muuttui joulukuussa 2009. Aukioloaikojen vapautuminen vähensi päivittäistavaroiden myyntiä viikonloppuisin Keskimaan ABC Marketeissa. Informaation merkitys tehokkaassa prosessissa on merkittävä. Kustannustehokkuuden aikaansaamiseksi prosessien mahdollistamat toimintatavat ja saatavilla olevan tiedon hyödyntäminen ovat ensiarvoisen tärkeitä. Toiminnan tehokkuuden ja laadun kannalta on merkittävää se, että tilaukset perustuvat tietoon ja tavaran turhaa käsittelyä vältetään.
Tapaustutkimuksessa selvitettiin kuinka myymäläprosessin, joka on ABC Market prosessin osa, toteuttamista voidaan tehostaa. Tutkimus fokusoitui Shell Veturiin, jonka myymälä toimii ABC Market -konseptin mukaisesti. Tutkimus jakaantui kahteen osaan. Ensimmäisessä osassa kuvattiin Veturin myymäläprosessi. Toisessa osassa verrattiin toimintatapoja kahden Keskimaa Osk:n pienmyymälän välillä. Toteutettu tutkimus oli kvalitatiivinen, jonka tukena käytettiin kvantitatiivista aineistoa. Tutkimukseen sisältyi aktiivista osallistuvaa havainnointia sekä laadullista teemahaastattelututkimusta, joiden tukena hyödynnettiin määrällistä aineistoa. Tietoperusta koostui prosessiosaamisesta, prosessin tiedolla johtamisesta ja ketjuliiketoiminnasta.
Tulosten perusteella myymäläprosessin toteuttamisessa oli vertailuyksiköiden välillä eroja. Merkittävimmät tehokkuuden lisäämiseen vaikuttavat ja suorituskykyä parantavat tekijät tutkimuksen kohteena olevan yksikön myymäläprosessissa olivat osaamisen kasvattaminen, tarpeellisen tiedon tunnistaminen ja käyttö, laadukkaat esillepanot ja myymälän siisteys.
Tutkimuksessa tunnistettiin kehittämiskohteet ja esitettiin konkreettiset toimenpiteet toiminnan kehittämiseksi.
Tapaustutkimuksessa selvitettiin kuinka myymäläprosessin, joka on ABC Market prosessin osa, toteuttamista voidaan tehostaa. Tutkimus fokusoitui Shell Veturiin, jonka myymälä toimii ABC Market -konseptin mukaisesti. Tutkimus jakaantui kahteen osaan. Ensimmäisessä osassa kuvattiin Veturin myymäläprosessi. Toisessa osassa verrattiin toimintatapoja kahden Keskimaa Osk:n pienmyymälän välillä. Toteutettu tutkimus oli kvalitatiivinen, jonka tukena käytettiin kvantitatiivista aineistoa. Tutkimukseen sisältyi aktiivista osallistuvaa havainnointia sekä laadullista teemahaastattelututkimusta, joiden tukena hyödynnettiin määrällistä aineistoa. Tietoperusta koostui prosessiosaamisesta, prosessin tiedolla johtamisesta ja ketjuliiketoiminnasta.
Tulosten perusteella myymäläprosessin toteuttamisessa oli vertailuyksiköiden välillä eroja. Merkittävimmät tehokkuuden lisäämiseen vaikuttavat ja suorituskykyä parantavat tekijät tutkimuksen kohteena olevan yksikön myymäläprosessissa olivat osaamisen kasvattaminen, tarpeellisen tiedon tunnistaminen ja käyttö, laadukkaat esillepanot ja myymälän siisteys.
Tutkimuksessa tunnistettiin kehittämiskohteet ja esitettiin konkreettiset toimenpiteet toiminnan kehittämiseksi.