Asiakaskeskeinen liikuntapalvelukonsepti senioreille Espoon alueen liikuntakeskuksissa
Laurikainen, Nina; Makkonen, Ida (2010)
Laurikainen, Nina
Makkonen, Ida
Laurea-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120717320
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120717320
Tiivistelmä
Liikunnan avulla senioreiden elämään voidaan lisätä laatua ja vuosia. Hyvinvoiva ja toiminta-kykyinen seniori selviytyy arjen askareista omin avuin ja kuluttaa vähemmän terveydenhuollon resursseja. Liikuntakeskukset ruuhkautuvat iltaisin nuorista ja työssäkäyvistä, mutta senioreilla on mahdollisuus harrastaa liikuntaa päivisin. Liikuntakeskuksille seniori on mahdollisuus liiketoiminnan kasvattamiseen.
Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä kolmen Espoon alueen liikuntakeskuksen kanssa. Työn tarkoituksena oli selvittää millaisia liikuntapalvelutarpeita senioreilla on Espoon alueella. Tavoitteena oli tutkimustulosten perusteella muodostaa asiakaskeskeinen liikuntapalvelukonsepti senioreille liikuntakeskusten hyödynnettäväksi ja saada liikuntakeskukset huomioimaan senioreita paremmin.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisen tutkimusmenetelmän avulla teemahaastatteluina, koska tavoitteena oli selvittää senioreiden käyttäytymisen syvempiä merkityksiä antamatta mahdollisuutta vastata valmiiksi valikoituihin vastausvaihtoehtoihin. Tutkimuksessa käytettiin viittä eri teemaa, joiden avulla turvattiin tarvittavan tiedon saanti ja keskustelun kohdistuminen tutkimusongelman kannalta keskeisiin asioihin. Tutkimuksessa haastateltiin kahdeksaa liikuntakeskusten henkilökunnan jäsentä sekä kahtatoista asiakkaan roolissa olevaa senioria.
Tutkimus osoitti, että liikunta on tärkeää senioreiden toimintakyvyn ylläpidon, yleisen hyvinvoinnin ja sosiaalisen ulottuvuuden kannalta. Seniorit nähdään potentiaalisena kohderyhmänä liikuntakeskusten asiakaskannassa. Senioreille suunnattuihin liikuntapalveluihin ei ole kiinnitetty tarpeeksi huomiota, mutta palvelujen kehittämistä pidetään tärkeänä. Liikuntapalveluiden lisäksi hyvinvointipalvelut nähdään tärkeänä osana palvelukokonaisuutta. Yksilöohjauksen merkityksen ja ryhmän tuen nähdään korostuvan erityisesti ikääntyvien ja aloittelijoiden liikunnassa.
Johtopäätöksenä todetaan, että senioreille kohdennetuille liikuntapalveluille löytyy kysyntää Espoon alueella. Olemassa on suuri joukko senioreita, jotka eivät ole vielä löytäneet liikunnan iloa ja asiakaskeskeisen liikuntapalvelukonseptin avulla liikuntakeskukset voivat vaikuttaa senioreiden liikuntatottumuksiin. Tulevaisuudessa seniorit ovat tottuneempia liikuntakeskusten käyttäjiä ja valmiimpia käyttämään rahaa oman hyvinvointinsa edistämiseen. Liikuntakeskusten pikainen reagointi mahdollistaa potentiaalin kokonaisvaltaisen hyödyntämisen.
Kehitysehdotuksena muodostettiin asiakaskeskeinen liikuntapalvelukonsepti, joka pitää sisällään senioreiden tarpeet huomioonottavia palveluita ja toimintatapoja. Palvelukonsepti ottaa huomioon senioreiden fyysiset, psyykkiset ja sosiaaliset tarpeet. Konseptia voidaan hyödyntää kokonaisuudessaan tai siitä voidaan poimia eri osa-alueita.
Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä kolmen Espoon alueen liikuntakeskuksen kanssa. Työn tarkoituksena oli selvittää millaisia liikuntapalvelutarpeita senioreilla on Espoon alueella. Tavoitteena oli tutkimustulosten perusteella muodostaa asiakaskeskeinen liikuntapalvelukonsepti senioreille liikuntakeskusten hyödynnettäväksi ja saada liikuntakeskukset huomioimaan senioreita paremmin.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisen tutkimusmenetelmän avulla teemahaastatteluina, koska tavoitteena oli selvittää senioreiden käyttäytymisen syvempiä merkityksiä antamatta mahdollisuutta vastata valmiiksi valikoituihin vastausvaihtoehtoihin. Tutkimuksessa käytettiin viittä eri teemaa, joiden avulla turvattiin tarvittavan tiedon saanti ja keskustelun kohdistuminen tutkimusongelman kannalta keskeisiin asioihin. Tutkimuksessa haastateltiin kahdeksaa liikuntakeskusten henkilökunnan jäsentä sekä kahtatoista asiakkaan roolissa olevaa senioria.
Tutkimus osoitti, että liikunta on tärkeää senioreiden toimintakyvyn ylläpidon, yleisen hyvinvoinnin ja sosiaalisen ulottuvuuden kannalta. Seniorit nähdään potentiaalisena kohderyhmänä liikuntakeskusten asiakaskannassa. Senioreille suunnattuihin liikuntapalveluihin ei ole kiinnitetty tarpeeksi huomiota, mutta palvelujen kehittämistä pidetään tärkeänä. Liikuntapalveluiden lisäksi hyvinvointipalvelut nähdään tärkeänä osana palvelukokonaisuutta. Yksilöohjauksen merkityksen ja ryhmän tuen nähdään korostuvan erityisesti ikääntyvien ja aloittelijoiden liikunnassa.
Johtopäätöksenä todetaan, että senioreille kohdennetuille liikuntapalveluille löytyy kysyntää Espoon alueella. Olemassa on suuri joukko senioreita, jotka eivät ole vielä löytäneet liikunnan iloa ja asiakaskeskeisen liikuntapalvelukonseptin avulla liikuntakeskukset voivat vaikuttaa senioreiden liikuntatottumuksiin. Tulevaisuudessa seniorit ovat tottuneempia liikuntakeskusten käyttäjiä ja valmiimpia käyttämään rahaa oman hyvinvointinsa edistämiseen. Liikuntakeskusten pikainen reagointi mahdollistaa potentiaalin kokonaisvaltaisen hyödyntämisen.
Kehitysehdotuksena muodostettiin asiakaskeskeinen liikuntapalvelukonsepti, joka pitää sisällään senioreiden tarpeet huomioonottavia palveluita ja toimintatapoja. Palvelukonsepti ottaa huomioon senioreiden fyysiset, psyykkiset ja sosiaaliset tarpeet. Konseptia voidaan hyödyntää kokonaisuudessaan tai siitä voidaan poimia eri osa-alueita.