Uuden asiamiehen koulutus; Case Tapiola
Lammassaari, Jenni (2010)
Lammassaari, Jenni
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120717294
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120717294
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia Tapiola-ryhmän asiamiesten alkuvaiheen koulutusta. Tutkimuksen tavoitteina oli luoda yleistettäviä kehittämisideoita nykyisten kokemusten ja käytäntöjen perusteella edustajien alkuvaiheen koulutukseen. Tutkimuksella haettiin vastauksia siihen miten koulutus on järjestetty, millaista kehitettävää asiamiehet näkevät koulutuksessa, annetaanko uusille asiamiehille riittävästi tietoa asiamiehen työnkuvasta ja saavatko asiamiehet tarpeeksi tukea onnistuakseen työssään.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista tutkimusta. Aineistoa kerättiin yksilöllisten teemahaastattelujen avulla. Opinnäytetyö tehtiin haastattelemalla viimeisen kahden vuoden sisällä aloittaneita asiamiehiä, koska sinä aikana on asiamiesten koulutukseen ja toimintatapoihin on tullut suurimpia muutoksia.
Asiamies toimii itsenäisenä yrittäjänä suhteessa Tapiolaan. Asiamiehen työnkuvaan kuuluu hankkia uusia, keskittäviä asiakkaita Tapiolaan. Tutkimuksessa käy ilmi, että uusien asiamiesten koulutuksessa on kehitettävää. Haastattelujen perusteella asiamiehinä toimii lähtökohdiltaan erilaisia ihmisiä, joilla on erilaiset, yksilölliset tarpeet koulutuksen suhteen. Osalla haastatelluista oli aikaisempaa yrittäjätaustaa, ja osa oli toiminut myyntityössä myös aiemmin. Jotta yksilölliset erot huomioitaisiin, tulisi uusille asiamiehille tehdä perehdytyssuunnitelma. Perehdytyssuunnitelmassa tulisi käydä läpi asiamiehen toimenkuva, yrittäjänä toimimisen lähtökohdat ja henkilökohtaiset valmiudet asiamiehen työhön. Tutkimuksen mukaa yrittäjämäinen toiminta oli haasteellista sellaisille asiamiehille, jotka eivät omanneet aiempaa yrittäjä-kokemusta. Lisäksi aikaisempi työhistoria ja koulutus tulisi ottaa huomioon koulutusta suunniteltaessa. Tutkimuksen tavoitteet saavutettiin, ja toimeksiantaja sai lisää ideoita uusien asiamiesten koulutukseen.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista tutkimusta. Aineistoa kerättiin yksilöllisten teemahaastattelujen avulla. Opinnäytetyö tehtiin haastattelemalla viimeisen kahden vuoden sisällä aloittaneita asiamiehiä, koska sinä aikana on asiamiesten koulutukseen ja toimintatapoihin on tullut suurimpia muutoksia.
Asiamies toimii itsenäisenä yrittäjänä suhteessa Tapiolaan. Asiamiehen työnkuvaan kuuluu hankkia uusia, keskittäviä asiakkaita Tapiolaan. Tutkimuksessa käy ilmi, että uusien asiamiesten koulutuksessa on kehitettävää. Haastattelujen perusteella asiamiehinä toimii lähtökohdiltaan erilaisia ihmisiä, joilla on erilaiset, yksilölliset tarpeet koulutuksen suhteen. Osalla haastatelluista oli aikaisempaa yrittäjätaustaa, ja osa oli toiminut myyntityössä myös aiemmin. Jotta yksilölliset erot huomioitaisiin, tulisi uusille asiamiehille tehdä perehdytyssuunnitelma. Perehdytyssuunnitelmassa tulisi käydä läpi asiamiehen toimenkuva, yrittäjänä toimimisen lähtökohdat ja henkilökohtaiset valmiudet asiamiehen työhön. Tutkimuksen mukaa yrittäjämäinen toiminta oli haasteellista sellaisille asiamiehille, jotka eivät omanneet aiempaa yrittäjä-kokemusta. Lisäksi aikaisempi työhistoria ja koulutus tulisi ottaa huomioon koulutusta suunniteltaessa. Tutkimuksen tavoitteet saavutettiin, ja toimeksiantaja sai lisää ideoita uusien asiamiesten koulutukseen.