ERITYISEN HYVÄT VIERAAT : Kaupunkihotellin viihderavintoloiden kanta-asiakasjärjestelmän kehittämissuunnitelma, case Sokos Hotel Kaarle
Jukonen, Sari (2010)
Jukonen, Sari
Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120717244
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120717244
Tiivistelmä
Kaupunkihotellin viihderavintoloiden kanta-asiakasjärjestelmän uudistaminen oli aloitettu syksyllä 2008, mutta projekti oli resurssipulan vuoksi jäänyt kesken. Tämän opinnäytetyön kaksi tärkeintä tavoitetta on ollut selvittää mahdollisuuksia asiakkuuden seurannan muuttamisesta järjestelmäpohjaiseksi sekä kanta-asiakasmarkkinoinnin aktiivinen kehittäminen. Opinnäytetyön tutkimusmenetelminä olivat henkilökohtaiset haastattelut sekä henkilökunnalle toteutettu kirjallinen kysely, joiden avulla sekä kartoitin järjestelmän nykytilaa että eri osapuolten toiveita järjestelmän kehittämisestä.
Työn teoriaosuudessa käsittelin asiakkuutta, markkinoinnin teoriaa sekä markkinointitutkimusta kanta-asiakkuuden perspektiivistä. Lisäksi selvitin kaupungin muiden yökerhojen kanta-asiakasohjelmat ja esittelin hotellilla toimivat ketjun kanta-asiakkuudet.
Kehityssuunnitelmassa jaottelin tavoitteet lyhyen ja pitkän tähtäimen tavoitteisiin, koska kanta-asiakasjärjestelmän uudistaminen on kokonaisuudessaan monivuotinen projekti.
Työn tuloksena esitin uuden markkinointi- ja toimenpidekalenterin sekä Tallin Taala – palkitsemismallin. Lisäksi toteutin Erityisen Hyvien Vieraiden markkinointitutkimuksen, analysoin ja raportoin tutkimustulokset.
Työn teoriaosuudessa käsittelin asiakkuutta, markkinoinnin teoriaa sekä markkinointitutkimusta kanta-asiakkuuden perspektiivistä. Lisäksi selvitin kaupungin muiden yökerhojen kanta-asiakasohjelmat ja esittelin hotellilla toimivat ketjun kanta-asiakkuudet.
Kehityssuunnitelmassa jaottelin tavoitteet lyhyen ja pitkän tähtäimen tavoitteisiin, koska kanta-asiakasjärjestelmän uudistaminen on kokonaisuudessaan monivuotinen projekti.
Työn tuloksena esitin uuden markkinointi- ja toimenpidekalenterin sekä Tallin Taala – palkitsemismallin. Lisäksi toteutin Erityisen Hyvien Vieraiden markkinointitutkimuksen, analysoin ja raportoin tutkimustulokset.