Kaupunkitapahtumat mediana
Stenholm, Emilia (2010)
Stenholm, Emilia
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120717242
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120717242
Tiivistelmä
Media muuttuu jatkuvasti. Suurin muutos on ollut Internetin ja digitaalisen median kehittyminen. Uuden median vastapainona kuitenkin myös todellista kontaktia asiakkaiden kanssa arvostetaan entistä enemmän. Tapahtumantarjoajia on runsaasti ja tapahtumantuotantoyritysten on erotuttava joukosta ammattitaidolla ja uusilla ideoilla. Jotta tapahtumantuottaja erottuisi joukosta, sen on tiedettävä mitä yritykset odottavat kaupunkitapahtumilta ja miten ne ylipäänsä suhtautuvat kaupunkitapahtumiin mediana.
Tutkimuksen toimeksiantaja on Story Of… -ryhmä, joka on sisällöntuotantoyritys. Sen pääliiketoiminta-alueisiin kuuluvat televisio- ja tapahtumatuotanto. Story Of… -ryhmä järjestää erilaisia kaupunkitapahtumia kaupungin keskustassa lähellä kaupunkilaisia. Se tekee myös runsaasti sponsoriyhteistyötä eri yritysten kanssa.
Työn keskeisenä tavoitteena on selvittää mitä ajatuksia ja mielipiteitä kaupunkitapahtumat herättävät yrityksissä. Tutkimus selvittää myös miten yritykset kokevat kaupunkitapahtuman mediana muiden joukossa ja ovatko yritykset halukkaita sponsoroimaan kaupunkitapahtumia lisätäkseen näkyvyyttään, luomaan imagoaan tai parantaakseen myyntiään. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja tutkimus-aineisto kerättiin teemahaastattelujen avulla toukokuun -heinäkuun 2010 aikana. Tutkimukseen osallistui yhteensä kahdeksan yritystä eri aloilta. Haastateltavat valittiin soittamalla tai lähettämällä sähköpostia Story Of… -ryhmän listaamille yrityksille. Tulokset auttavat Story Of… -ryhmää hyödyntämään tuloksia toiminnassaan ja kehittämään palveluitaan tapahtumantuottajana.
Tulosten perusteella yritykset tietävät mikä kaupunkitapahtuma on ja pääasiassa yritykset kokevat kaupunkitapahtumat positiivisena elämyksenä sekä yritykselle että kaupunkilaiselle itselleen. Kaupunkitapahtumat koetaan piristävänä lisänä tai täydentävänä mediana, mutta ei pääasiallisena mediana. Kritiikkiä kaupunkitapahtumat saivat tapahtumanjärjestäjien ammattitaidottomuudesta kontaktointivaiheessa. Kaupunkitapahtumien haasteiksi koettiin tapahtumien mitattavuus sekä Suomen ilmaston asettamat rajoitukset. Kaupunkitapahtumien tulevaisuuteen suhtaudutaan positiivisesti, mutta yritykset odottavat tapahtumantuottajilta jotain uutta ja ennennäkemätöntä erityisesti myös muulloin kuin kesällä. Suurin osa yrityksistä on kiinnostuneita osallistumaan kaupunkitapahtumiin sponsorin roolissa.
Tutkimuksen toimeksiantaja on Story Of… -ryhmä, joka on sisällöntuotantoyritys. Sen pääliiketoiminta-alueisiin kuuluvat televisio- ja tapahtumatuotanto. Story Of… -ryhmä järjestää erilaisia kaupunkitapahtumia kaupungin keskustassa lähellä kaupunkilaisia. Se tekee myös runsaasti sponsoriyhteistyötä eri yritysten kanssa.
Työn keskeisenä tavoitteena on selvittää mitä ajatuksia ja mielipiteitä kaupunkitapahtumat herättävät yrityksissä. Tutkimus selvittää myös miten yritykset kokevat kaupunkitapahtuman mediana muiden joukossa ja ovatko yritykset halukkaita sponsoroimaan kaupunkitapahtumia lisätäkseen näkyvyyttään, luomaan imagoaan tai parantaakseen myyntiään. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja tutkimus-aineisto kerättiin teemahaastattelujen avulla toukokuun -heinäkuun 2010 aikana. Tutkimukseen osallistui yhteensä kahdeksan yritystä eri aloilta. Haastateltavat valittiin soittamalla tai lähettämällä sähköpostia Story Of… -ryhmän listaamille yrityksille. Tulokset auttavat Story Of… -ryhmää hyödyntämään tuloksia toiminnassaan ja kehittämään palveluitaan tapahtumantuottajana.
Tulosten perusteella yritykset tietävät mikä kaupunkitapahtuma on ja pääasiassa yritykset kokevat kaupunkitapahtumat positiivisena elämyksenä sekä yritykselle että kaupunkilaiselle itselleen. Kaupunkitapahtumat koetaan piristävänä lisänä tai täydentävänä mediana, mutta ei pääasiallisena mediana. Kritiikkiä kaupunkitapahtumat saivat tapahtumanjärjestäjien ammattitaidottomuudesta kontaktointivaiheessa. Kaupunkitapahtumien haasteiksi koettiin tapahtumien mitattavuus sekä Suomen ilmaston asettamat rajoitukset. Kaupunkitapahtumien tulevaisuuteen suhtaudutaan positiivisesti, mutta yritykset odottavat tapahtumantuottajilta jotain uutta ja ennennäkemätöntä erityisesti myös muulloin kuin kesällä. Suurin osa yrityksistä on kiinnostuneita osallistumaan kaupunkitapahtumiin sponsorin roolissa.