"Meidänhän pitää auttaa toisiamme" : elämyspedagogiikkaa Makslankadun lastenkodissa
Törmänen, Rami (2010)
Törmänen, Rami
Turun ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120617202
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120617202
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli järjestää toiminnallisia retkiä lastensuojelun sijaishuollon asiakkaille. Näiden retkien tietoperustana toimi seikkailu- ja elämyspedagogiikka. Lisäksi toimeksiantajalle tuotettiin perehdytyskansioon kirjallinen tuotos tästä aiheesta. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Turun kaupungin Makslankadun lastenkoti.
Toiminnallisia retkiä järjestettiin vuoden 2010 kesän aikana yhteensä neljä kertaa. Ryhmän kuului neljä jäsentä ja he olivat kaikki yli yksitoista vuotiaita poikia. Tavoitteena oli, että seikkailu- ja elämyspedagogiikan kautta vaikutettaisiin positiivisesti lasten arkeen sekä heidän siinä toimimiseen yhteisöllisyyden ja voimaantumisen kautta. Ryhmän seikkailut järjestettiin Varsinais-Suomessa ja ne olivat kestoltaan muutaman tunnin mittaisia.
Opinnäytetyön tietoperustana toimii seikkailu- ja elämyspedagogiikka. Tässä osuudessa käsitellään alaan liittyvää laajaa termistöä, seikkailun määritelmää sekä sen tavoitteita. Tämän lisäksi tietoperustassa esitellään lastensuojelun ja sijaishuollon erityispiirteitä sekä toimintaympäristöä eli lastenkotia jossa opinnäytetyö on toteutettu.
Tietoperustan jälkeen opinnäytetyössä kuvataan järjestettyjä seikkailuja ja niiden aikana tapahtunutta toimintaa. Näitä seikkailuja ja niiden sisältöä sekä onnistumista arvioidaan vielä erikseen omassa kappaleessaan. Lisäksi tässä osuudessa kerrotaan miten käytäntö ja teoria linkittyvät toisiinsa.
Toimeksiantajalle valmistettua kirjallista tuotosta kuvataan omassa kappaleessa. Viimeisenä opinnäytetyössä pohditaan seikkailu- ja elämyspedagogiikan käyttöä yleisellä tasolla. Tässä osuudessa pohditaan sen käyttöä, mahdollisuuksia sekä rajoitteita.
Toiminnallisia retkiä järjestettiin vuoden 2010 kesän aikana yhteensä neljä kertaa. Ryhmän kuului neljä jäsentä ja he olivat kaikki yli yksitoista vuotiaita poikia. Tavoitteena oli, että seikkailu- ja elämyspedagogiikan kautta vaikutettaisiin positiivisesti lasten arkeen sekä heidän siinä toimimiseen yhteisöllisyyden ja voimaantumisen kautta. Ryhmän seikkailut järjestettiin Varsinais-Suomessa ja ne olivat kestoltaan muutaman tunnin mittaisia.
Opinnäytetyön tietoperustana toimii seikkailu- ja elämyspedagogiikka. Tässä osuudessa käsitellään alaan liittyvää laajaa termistöä, seikkailun määritelmää sekä sen tavoitteita. Tämän lisäksi tietoperustassa esitellään lastensuojelun ja sijaishuollon erityispiirteitä sekä toimintaympäristöä eli lastenkotia jossa opinnäytetyö on toteutettu.
Tietoperustan jälkeen opinnäytetyössä kuvataan järjestettyjä seikkailuja ja niiden aikana tapahtunutta toimintaa. Näitä seikkailuja ja niiden sisältöä sekä onnistumista arvioidaan vielä erikseen omassa kappaleessaan. Lisäksi tässä osuudessa kerrotaan miten käytäntö ja teoria linkittyvät toisiinsa.
Toimeksiantajalle valmistettua kirjallista tuotosta kuvataan omassa kappaleessa. Viimeisenä opinnäytetyössä pohditaan seikkailu- ja elämyspedagogiikan käyttöä yleisellä tasolla. Tässä osuudessa pohditaan sen käyttöä, mahdollisuuksia sekä rajoitteita.