Ammattistartti ja opetussuunnitelman laatiminen : Etelä-Karjalan ammattiopisto, sosiaali- ja terveysala
Rauhamäki, Miia; Hämäläinen, Ulla (2010)
Rauhamäki, Miia
Hämäläinen, Ulla
Tampereen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120517150
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120517150
Tiivistelmä
Ammatillisen peruskoulutuksen ohjaava ja valmistava koulutus on vakinaistettu pysyväksi toiminnaksi vuoden 2010 alusta. Kehittämishankkeen tavoitteena oli laatia ammatilliseen koulutukseen ohjaavaan ja valmistavaan koulutukseen opetussuunnitelma ja sen pedagogiset perusteet Etelä-Karjalan ammattiopiston sosiaali- ja terveysalalle. Opetussuunnitelma muodostui opetuksen tavoitteista, sisällöstä ja arvioinnin perusteista. Opiskelijalla tulisi olla opintoihin tai työhön siirtymisen suunnitelma ammattistarttijakson päätyttyä.
Opetussuunnitelman laatiminen alkoi kohdejoukon ja ammattistartin tavoitteiden määrittelystä. Oleellista työssämme oli löytää ne oppiaineet, jotka soveltuivat ammattistartissa opetettaviksi. Opetussuunnitelma pohjautui uuteen lähihoitajien opetussuunnitelmaan, joka otettiin käyttöön syksyllä 2010. Tutustuimme myös ohjaavan ja valmistavan koulutuskokeilun eli ammattistartin vaikuttavuutta koskevaan seurantaselvitykseen.
Kehittämishankkeen alussa laadittiin kysely Etelä-Karjalan ammattiopiston sosiaali- ja terveysalan opettajille. Kyselyn tavoitteena oli saada tietoa muilta opettajilta keskeisimmistä aineopinnoista sosiaali- ja terveysalan perustutkinnon aineopinnoista, jotka antoivat selkeän ja realistisen kuvan opinnoista ja lähihoitajan ammatista. Vaikka vastausprosentti kyselyyn jäi alhaiseksi, saimme mielestämme aika hyviä ehdotuksia, mitä opintojaksoja voisi ammattistartin oppilaat sosiaali- ja terveysalan koulussa suorittaa. Ammattistarttilaisille ei järjestetä omia kursseja eikä omaa ryhmää, vaan he osallistuvat heille valittuihin opintoihin lähihoitajaryhmän mukana.
Opetussuunnitelma koostuu pakollisista ja valinnaisista opinnoista. Pakolliset opinnot ovat kaikille ammattistarttiryhmille yhteiset ja valinnaiset opinnot opiskelija voi valita yhdessä suunnitellusta tarjonnasta. Valinnaisten opintojen sisältö koostuu opinnoista, jotka ovat työpainotteisia ja mahdollisuus suorittaa ilman kiitettävää koulumenestystä. Sosiaali- ja terveyspuolella valinnaisia opintoja on mahdollisuus suorittaa 9 opintopistettä. Tarkoitus on, että opiskelija saa jatkossa hyväksi luettua opinnot näistä opinnoista.
Opetussuunnitelman sisältö tulee varmasti vielä muuttumaan opetus- ja oppimiskokemusten kautta. Oleellista koulutuksen järjestämisessä on pystyä toimimaan yhteistyössä eri koulutuksen järjestäjien kanssa. Tämä aiheuttaa varmasti omia haasteita opetuksen järjestelyssä ja toteutuksessa.
Opetussuunnitelman laatiminen alkoi kohdejoukon ja ammattistartin tavoitteiden määrittelystä. Oleellista työssämme oli löytää ne oppiaineet, jotka soveltuivat ammattistartissa opetettaviksi. Opetussuunnitelma pohjautui uuteen lähihoitajien opetussuunnitelmaan, joka otettiin käyttöön syksyllä 2010. Tutustuimme myös ohjaavan ja valmistavan koulutuskokeilun eli ammattistartin vaikuttavuutta koskevaan seurantaselvitykseen.
Kehittämishankkeen alussa laadittiin kysely Etelä-Karjalan ammattiopiston sosiaali- ja terveysalan opettajille. Kyselyn tavoitteena oli saada tietoa muilta opettajilta keskeisimmistä aineopinnoista sosiaali- ja terveysalan perustutkinnon aineopinnoista, jotka antoivat selkeän ja realistisen kuvan opinnoista ja lähihoitajan ammatista. Vaikka vastausprosentti kyselyyn jäi alhaiseksi, saimme mielestämme aika hyviä ehdotuksia, mitä opintojaksoja voisi ammattistartin oppilaat sosiaali- ja terveysalan koulussa suorittaa. Ammattistarttilaisille ei järjestetä omia kursseja eikä omaa ryhmää, vaan he osallistuvat heille valittuihin opintoihin lähihoitajaryhmän mukana.
Opetussuunnitelma koostuu pakollisista ja valinnaisista opinnoista. Pakolliset opinnot ovat kaikille ammattistarttiryhmille yhteiset ja valinnaiset opinnot opiskelija voi valita yhdessä suunnitellusta tarjonnasta. Valinnaisten opintojen sisältö koostuu opinnoista, jotka ovat työpainotteisia ja mahdollisuus suorittaa ilman kiitettävää koulumenestystä. Sosiaali- ja terveyspuolella valinnaisia opintoja on mahdollisuus suorittaa 9 opintopistettä. Tarkoitus on, että opiskelija saa jatkossa hyväksi luettua opinnot näistä opinnoista.
Opetussuunnitelman sisältö tulee varmasti vielä muuttumaan opetus- ja oppimiskokemusten kautta. Oleellista koulutuksen järjestämisessä on pystyä toimimaan yhteistyössä eri koulutuksen järjestäjien kanssa. Tämä aiheuttaa varmasti omia haasteita opetuksen järjestelyssä ja toteutuksessa.