Liikkeenjohdon konsultointiyrityksen kasvustrategian vaihtoehdot
Karjula, Riikka (2010)
Karjula, Riikka
Laurea-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120417125
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120417125
Tiivistelmä
Yritysten kasvu on todettu keskeiseksi tekijäksi kansantalouden kehityksen, kilpailukyvyn ja työttömyyden vähenemisen kannalta. Kasvuyritys voidaan määritellä monella eri tavalla. Elinkeinoelämän Keskusliiton mukaan kasvuyritys on yritys, jonka liikevaihto on kasvanut vähintään 10 prosentilla kolmen vuoden ajan peräkkäin.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on löytää erilaisia kasvustrategioita, pohtia niiden haasteita, esteitä ja mahdollisuuksia sekä käsitellä parhaaksi koetun kasvustrategian käyttöönottamista. Toimeksiantajana oli pieni Yritys X liikkeenjohdon konsultoinnin toimialalta. Yritys X pyrkii kasvuun markkinoilla ja halusi tietoa kasvun mahdollisuuksista. Yritys X:n tavoitteena on kasvattaa markkinaosuutta ja liikevaihtoaan miljoonaan euroon vuoteen 2015 mennessä nykyisestä 0,5 miljoonasta eurosta. Myös henkilöstön lukumäärän halutaan kasvavan nykyisestä kuudesta työntekijästä yhteentoista henkilöön vuoden 2015 loppuun mennessä.
Oikean kasvustrategian löytämiseksi laadittiin kvalitatiivinen kysely- ja haastattelututkimus. Tutkimus
kohdennettiin Yritys X:n hallituksen jäsenille ja toimitusjohtajalle. Kysely toteutettiin sähköisesti e-
lomakkeen avulla ja tämän jälkeen vastauksia tarkennettiin puhelinhaastatteluin.
Tutkimuksessa selvitettiin Yritys X:n päättäjien mielipiteet asiakastoimialojen painopisteistä, kasvun
keinoista, maantieteellisestä kasvusta, kasvun nopeudesta, kasvustrategian toteuttamistavoista ja
kasvustrategian tehostamisesta sekä suunnitteluprosessin kehittämisestä.
Tutkimuksen tuloksista selvisi, että Yritys X:n asiakastoimialat olisivat melko samoja tulevaisuudessa kuin nykypäivänäkin. Tällä hetkellä tärkeimpiä asiakastoimialoja ovat metsäteollisuus, muovi- ja metalliteollisuus sekä kaivannaisteollisuus. Tulevaisuudessa kaivannaisteollisuuden merkitys lisääntynee ja kauppa- ja maahantuonnin odotetaan tulevan mukaan asiakastoimialoihin.
Kasvun keinoista kävi ilmi, että Yritys X:n kaltaisen pienen liikeyrityksen johto ja hallitus haluavat soveltaa niin sanottua sekastrategiaa, jossa mitään kasvun keinoa ei suljeta pois. Erityisesti toimiva johto ja hallitus painottivat vastauksissaan orgaanista kasvua uusille maantieteellisille kotimarkkina-alueille Etelä- ja Länsi-Suomessa yrityksen nykyisillä tuotteilla. Kuitenkin samaan aikaan yritysjärjestelyiden ja fuusioiden mahdollisuudet haluttiin pitää avoimina. Kansainvälistymistä ei pidetty ensisijaisena kasvun keinona, mutta Yritys X haluaa kuitenkin laajentua tulevaisuudessa lähimaihin kuten Ruotsiin ja Baltian maihin.
Tutkimuksessa selvisi, että Yritys X:n päättäjät ovat hyvin kasvusuuntautuneita. Kasvun volyymin haluttiin olevan vähintään keskisuurta eli liikevaihdon kasvun toivottiin olevan yli 10 - 15 prosenttia vuodessa. Yritys X:n päättäjät olivat sitä mieltä, että kasvustrategian toteuttamista tukisi koko strategiakaudelle ulottuva strateginen tiekartta, joka tulisi purkaa vuosittaisiksi toimenpidesuunnitelmiksi.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on löytää erilaisia kasvustrategioita, pohtia niiden haasteita, esteitä ja mahdollisuuksia sekä käsitellä parhaaksi koetun kasvustrategian käyttöönottamista. Toimeksiantajana oli pieni Yritys X liikkeenjohdon konsultoinnin toimialalta. Yritys X pyrkii kasvuun markkinoilla ja halusi tietoa kasvun mahdollisuuksista. Yritys X:n tavoitteena on kasvattaa markkinaosuutta ja liikevaihtoaan miljoonaan euroon vuoteen 2015 mennessä nykyisestä 0,5 miljoonasta eurosta. Myös henkilöstön lukumäärän halutaan kasvavan nykyisestä kuudesta työntekijästä yhteentoista henkilöön vuoden 2015 loppuun mennessä.
Oikean kasvustrategian löytämiseksi laadittiin kvalitatiivinen kysely- ja haastattelututkimus. Tutkimus
kohdennettiin Yritys X:n hallituksen jäsenille ja toimitusjohtajalle. Kysely toteutettiin sähköisesti e-
lomakkeen avulla ja tämän jälkeen vastauksia tarkennettiin puhelinhaastatteluin.
Tutkimuksessa selvitettiin Yritys X:n päättäjien mielipiteet asiakastoimialojen painopisteistä, kasvun
keinoista, maantieteellisestä kasvusta, kasvun nopeudesta, kasvustrategian toteuttamistavoista ja
kasvustrategian tehostamisesta sekä suunnitteluprosessin kehittämisestä.
Tutkimuksen tuloksista selvisi, että Yritys X:n asiakastoimialat olisivat melko samoja tulevaisuudessa kuin nykypäivänäkin. Tällä hetkellä tärkeimpiä asiakastoimialoja ovat metsäteollisuus, muovi- ja metalliteollisuus sekä kaivannaisteollisuus. Tulevaisuudessa kaivannaisteollisuuden merkitys lisääntynee ja kauppa- ja maahantuonnin odotetaan tulevan mukaan asiakastoimialoihin.
Kasvun keinoista kävi ilmi, että Yritys X:n kaltaisen pienen liikeyrityksen johto ja hallitus haluavat soveltaa niin sanottua sekastrategiaa, jossa mitään kasvun keinoa ei suljeta pois. Erityisesti toimiva johto ja hallitus painottivat vastauksissaan orgaanista kasvua uusille maantieteellisille kotimarkkina-alueille Etelä- ja Länsi-Suomessa yrityksen nykyisillä tuotteilla. Kuitenkin samaan aikaan yritysjärjestelyiden ja fuusioiden mahdollisuudet haluttiin pitää avoimina. Kansainvälistymistä ei pidetty ensisijaisena kasvun keinona, mutta Yritys X haluaa kuitenkin laajentua tulevaisuudessa lähimaihin kuten Ruotsiin ja Baltian maihin.
Tutkimuksessa selvisi, että Yritys X:n päättäjät ovat hyvin kasvusuuntautuneita. Kasvun volyymin haluttiin olevan vähintään keskisuurta eli liikevaihdon kasvun toivottiin olevan yli 10 - 15 prosenttia vuodessa. Yritys X:n päättäjät olivat sitä mieltä, että kasvustrategian toteuttamista tukisi koko strategiakaudelle ulottuva strateginen tiekartta, joka tulisi purkaa vuosittaisiksi toimenpidesuunnitelmiksi.