Case TKI : Sosiaalisen median hyödyntämismahdollisuudet viestintäsuunnitelmassa
Haapakoski, Karoliina (2010)
Haapakoski, Karoliina
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120317087
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120317087
Tiivistelmä
Tutkin opinnäytetyössäni kuinka Kemi-Tornion ammattikorkeakoulun tekniikan tutkimus-, kehitys- ja innovaatioyksikkö (TKI) pystyy hyödyntämään verkkoviestintää ja sosiaalista mediaa.
Työn tavoitteena on selvittää, mitä kanavia ja toimenpiteitä TKI:n tulee ottaa käyttöön päästääkseen jalkautumaan sosiaaliseen mediaan. Lisäksi tarkoituk-sena on selvittää, mitkä verkkoviestinnän osatekijät muodostavat TKI:lle toimivan net-tipresensin.
Opinnäytetyöni liittyy keväällä 2010 Tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoimintayksikölle laatimaani viestintäsuunnitelmaan, joka on toiminnallisen opinnäytetyöni produktiosana. Viestintäsuunnitelma koostuu kolmesta eri osa-alueesta: projektiviestinnästä, sisäisestä viestinnästä ja kehittämissuunnitelmasta.
Työni pohjautuu viestinnän ja sosiaalisen median kirjalliseen lähdeaineistoon. Lisäksi olen haastatellut summittaisesti toimeksiantaja-organisaation henkilökuntaa, saadakseni kuvan viestinnän nykytilasta ja asenteesta sosiaaliseen mediaan. Lähteinä olen hyödyn-tänyt myös sosiaalisen median asiantuntijoiden haastatteluita sekä asiantuntijablogeja.
Organisaatio lunastaa toimivilla www-sivuilla ja sosiaalisella medialla moninaista hyötyä. Imagohyöty, taloudellisten kustannusten pienentyminen, kollektiivisen älyn hyö-dyntäminen sekä tiedottamisen kohdentaminen ovat vain osa eduista, joita ne tuovat mukanaan. Sosiaalinen media ei ole vapaa-ajan puuhastelua, vaan varteen otettava työ-kalu, jota voi käyttää sisäisessä ja ulkoisessa viestinnässä sekä moniulotteisena työväli-neenä organisaatiossa. Perinteisimmissä organisaatioissa asenteiden muuttaminen sosi-aalista mediaa kohtaan on työläin ja vaativin vaihe jalkautumisessa yhteisöllisten palve-luiden käyttäjiksi.
Työn tavoitteena on selvittää, mitä kanavia ja toimenpiteitä TKI:n tulee ottaa käyttöön päästääkseen jalkautumaan sosiaaliseen mediaan. Lisäksi tarkoituk-sena on selvittää, mitkä verkkoviestinnän osatekijät muodostavat TKI:lle toimivan net-tipresensin.
Opinnäytetyöni liittyy keväällä 2010 Tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoimintayksikölle laatimaani viestintäsuunnitelmaan, joka on toiminnallisen opinnäytetyöni produktiosana. Viestintäsuunnitelma koostuu kolmesta eri osa-alueesta: projektiviestinnästä, sisäisestä viestinnästä ja kehittämissuunnitelmasta.
Työni pohjautuu viestinnän ja sosiaalisen median kirjalliseen lähdeaineistoon. Lisäksi olen haastatellut summittaisesti toimeksiantaja-organisaation henkilökuntaa, saadakseni kuvan viestinnän nykytilasta ja asenteesta sosiaaliseen mediaan. Lähteinä olen hyödyn-tänyt myös sosiaalisen median asiantuntijoiden haastatteluita sekä asiantuntijablogeja.
Organisaatio lunastaa toimivilla www-sivuilla ja sosiaalisella medialla moninaista hyötyä. Imagohyöty, taloudellisten kustannusten pienentyminen, kollektiivisen älyn hyö-dyntäminen sekä tiedottamisen kohdentaminen ovat vain osa eduista, joita ne tuovat mukanaan. Sosiaalinen media ei ole vapaa-ajan puuhastelua, vaan varteen otettava työ-kalu, jota voi käyttää sisäisessä ja ulkoisessa viestinnässä sekä moniulotteisena työväli-neenä organisaatiossa. Perinteisimmissä organisaatioissa asenteiden muuttaminen sosi-aalista mediaa kohtaan on työläin ja vaativin vaihe jalkautumisessa yhteisöllisten palve-luiden käyttäjiksi.