RIKKIPÄÄSTÖJEN VÄHENTÄMINEN LAIVAN PAKOKAASUISTA
Kujala, Ismo; Wangel, Niklas (2010)
Kujala, Ismo
Wangel, Niklas
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120317073
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120317073
Tiivistelmä
Opinnäytetyön hankkeistajana toimi varustamoyritys Eckerö Line Oy Ab. Työn tarkoituksena oli tutkia, miten uudet, vuodesta 2010 alkaen tiukkenevat rikkipäästöjä koskevat enimmäisraja-arvot Itämeren alueella tulevat vaikuttamaan varustamon toimintaan ja varustamon mahdollisuuksiin saavuttaa kyseiset raja-arvot taloudellisesti.
Suurin osa Itämeren alueella liikennöivistä laivoista käyttää pääasiallisena polttoaineenaan halvempia raskaita polttoöljyjä, joita ei ainakaan tällä hetkellä ole rikittömänä saatavilla. Sen sijaan että siirryttäisiin käyttämään kokonaan rikittömiä ja kalliita kevyitä polttoainelaatuja, markkinoille on tullut erilaisia teknisiä laitteistoja, joilla pystytään laivan pakokaasuista poistamaan rikki. Opinnäytetyössä esitellään näitä pakokaasupesureita ja selvitetään niiden toimintaa.
Kotimainen laivamoottorivalmistaja Wärtsilä Oy on ollut ensimmäisten joukossa ke-hittämässä pakokaasupesureita, jotka soveltuvat laivakäyttöön. Wärtsilältä on pyydetty Eckerö Linen M/S Translandiaa varten pesureiden hankinta- ja käyttökustannuksia koskevat laskelma. M/S Tranlandia toimi esimerkkialuksena tässä työssä.
Työn tuloksena voidaan todeta, että pesurihankintoja suunniteltaessa täytyy ottaa huomioon aluksen ikä ja sen arvioidut jäljellä olevat käyttövuodet, jotta pystytään näkemään, ovatko pesuri-investoinnit taloudellisesti kannattavia.
Suurin osa Itämeren alueella liikennöivistä laivoista käyttää pääasiallisena polttoaineenaan halvempia raskaita polttoöljyjä, joita ei ainakaan tällä hetkellä ole rikittömänä saatavilla. Sen sijaan että siirryttäisiin käyttämään kokonaan rikittömiä ja kalliita kevyitä polttoainelaatuja, markkinoille on tullut erilaisia teknisiä laitteistoja, joilla pystytään laivan pakokaasuista poistamaan rikki. Opinnäytetyössä esitellään näitä pakokaasupesureita ja selvitetään niiden toimintaa.
Kotimainen laivamoottorivalmistaja Wärtsilä Oy on ollut ensimmäisten joukossa ke-hittämässä pakokaasupesureita, jotka soveltuvat laivakäyttöön. Wärtsilältä on pyydetty Eckerö Linen M/S Translandiaa varten pesureiden hankinta- ja käyttökustannuksia koskevat laskelma. M/S Tranlandia toimi esimerkkialuksena tässä työssä.
Työn tuloksena voidaan todeta, että pesurihankintoja suunniteltaessa täytyy ottaa huomioon aluksen ikä ja sen arvioidut jäljellä olevat käyttövuodet, jotta pystytään näkemään, ovatko pesuri-investoinnit taloudellisesti kannattavia.