Perustettavan Smoothie Barin kilpailija-analyysi Tampereen alueella
Kyyrönen, Ville (2010)
Kyyrönen, Ville
Tampereen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120317067
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120317067
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tehtiin kilpailija-analyysi aloittelevalle ravitsemusalan yritykselle. Työssä pyrittiin selvittämään uudenlaisen ravitsemusalan yrityksen, smoothie barin, menestymisen mahdollisuuksia Tampereen ydinkeskustassa. Yrityksen liikeidea on Tampereen alueella ainutlaatuinen. Työssä selvitettiin, mitkä yritykset muodostavat suurimman kilpailun uhan.
Teoriaosuuden keskeisiä käsiteltäviä asioita olivat liiketoimintasuunnitelman suunnittelu, markkinoilla vallitsevan kilpailun hahmottaminen sekä kilpailijoiden analysointi erilaisilla kilpailija-analyysimalleilla. Teoriaosassa käytettyä tietoa pyritään hyödyntämään myöhemmin työn käytännön osuudessa. Tiedon lähteinä ovat toimineet taloudellisen alan julkaisut ja kirjallisuus.
Empiirisen osuuden pääpaino on kilpailijoiden analysoinnissa ja teemahaastattelussa. Perustettavan yrityksen liikeidea sekä tuotteet ja palvelut esitetään myös yksityiskohtaisemmin. Työn tulosten objektiivisuuden takaamiseksi haastateltiin entistä kahvila-alan yrittäjää. Tarkoituksena oli testata liikeidea ja saada ensi käden tietoa ravitsemusalasta sekä sen tuomista vaatimuksista ja haasteista. Empiiristä osiota täydentää ravitsemusalan parin viime vuoden takaisen kehityksen tarkastelu sekä tämän hetken ja tulevien ravintotuotteiden trendien selvittäminen. Lähteinä ovat toimineet mahdollisimman tuoreet uutiset ja artikkelit.
Työn tulokset kertovat terveysihanteiden olevan Suomessa kasvussa. Liikali-havuuden lisääntyessä ihmiset panostavat yhä enemmän terveellisyyteen. Suomeen on rantautunut terveellisiä ruokailutrendejä, kuten smoothiet ja superfoodit, jotka edistävät terveyttä. Ruokakauppojen monipuolistuvat terveystuotteet näkyvät yhä selvemmin niiden hyllyillä, ja kadunvarsilla yritykset mainostavat kevyitä lounastarjouksiaan. Matkailu – ja ravintolapalvelut Maran ennusteiden mukaan ravitsemusalan kannattavuutta tulee lisäämään ruokatarjoilun arvolisäveron yhtenäistäminen kaupparuoan tasolle. Terveystuotteisiin panostavien yrityksillä näyttäisi olevan oikea hetki markkinoille tulolle.
Teoriaosuuden keskeisiä käsiteltäviä asioita olivat liiketoimintasuunnitelman suunnittelu, markkinoilla vallitsevan kilpailun hahmottaminen sekä kilpailijoiden analysointi erilaisilla kilpailija-analyysimalleilla. Teoriaosassa käytettyä tietoa pyritään hyödyntämään myöhemmin työn käytännön osuudessa. Tiedon lähteinä ovat toimineet taloudellisen alan julkaisut ja kirjallisuus.
Empiirisen osuuden pääpaino on kilpailijoiden analysoinnissa ja teemahaastattelussa. Perustettavan yrityksen liikeidea sekä tuotteet ja palvelut esitetään myös yksityiskohtaisemmin. Työn tulosten objektiivisuuden takaamiseksi haastateltiin entistä kahvila-alan yrittäjää. Tarkoituksena oli testata liikeidea ja saada ensi käden tietoa ravitsemusalasta sekä sen tuomista vaatimuksista ja haasteista. Empiiristä osiota täydentää ravitsemusalan parin viime vuoden takaisen kehityksen tarkastelu sekä tämän hetken ja tulevien ravintotuotteiden trendien selvittäminen. Lähteinä ovat toimineet mahdollisimman tuoreet uutiset ja artikkelit.
Työn tulokset kertovat terveysihanteiden olevan Suomessa kasvussa. Liikali-havuuden lisääntyessä ihmiset panostavat yhä enemmän terveellisyyteen. Suomeen on rantautunut terveellisiä ruokailutrendejä, kuten smoothiet ja superfoodit, jotka edistävät terveyttä. Ruokakauppojen monipuolistuvat terveystuotteet näkyvät yhä selvemmin niiden hyllyillä, ja kadunvarsilla yritykset mainostavat kevyitä lounastarjouksiaan. Matkailu – ja ravintolapalvelut Maran ennusteiden mukaan ravitsemusalan kannattavuutta tulee lisäämään ruokatarjoilun arvolisäveron yhtenäistäminen kaupparuoan tasolle. Terveystuotteisiin panostavien yrityksillä näyttäisi olevan oikea hetki markkinoille tulolle.