Aloittavan kenkä- ja vaateliikkeen markkinointiviestintä
Keteli, Robert; Komulainen, Olli-Pekka (2010)
Keteli, Robert
Komulainen, Olli-Pekka
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120317055
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120317055
Tiivistelmä
Uskomme, että Kuopiossa on tarvetta miesten kenkä- ja vaateliikkeelle, joten päätimme tehdä opinnäytetyömme aiheesta. Opinnäytetyön tavoite oli luoda pohja tämän aloittavan yrityksen tuleville markkinointiratkaisuille. Tutkimusongelmanamme on, onko yritys X:n liikeidealle Kuopiossa tarvetta ja millaiset markkinointiviestintäkeinot tukevat yritys X:n liikeideaa. Tutkimuksen avulla pyrimme selvittämään, onko yritysideallemme ylipäätään tarvetta Kuopiossa ja määrittelemään sopivimmat markkinointiviestinnän keinot aloittavalle yritykselle. Tutkimme tämän lisäksi Kuopiota yritysympäristönä.
Opinnäytetyössämme on kaksi tutkimusta. Teimme Kuopion yritysympäristöä koskevan kirjoituspöytätutkimuksen. Teimme myös informoituna kyselynä suoritetun markkinatutkimuksen, johon saimme vastauksia 60 kappaletta. Käytimme tutkimuksissa pääasiassa kvantitatiivista tutkimusmenetelmää, jota täydensivät kvalitatiiviset osiot.
Kyselyn tulosten pohjalta voidaan todeta, että vastaajista puolet on melko tyytymättömiä Kuopion vaate- ja kenkätarjontaan. Yritysideamme sai hyvän vastaanoton. Vastaajista n. 95 % ostaisi liikkeestä hyvin todennäköisesti tai melko todennäköisesti, mikäli se perustettaisiin. Kysely osoittaa, että Kuopiossa on kysyntää uudelle miesten kenkä- ja vaateliikkeelle.
Tutkimuksien tulosten perusteella saimme arvokasta tietoa kohderyhmän kulutustottumuksista ja ostokäyttäytymisestä. Tuloksien perusteella pystyimme myös erittelemään aloittavalle yritykselle sopivimmat markkinointiviestinnän keinot, jotka ovat sosiaalinen media, Internet, sanomalehdet ja suoramainonta. Tärkein tulos oli kuitenkin varmistus sille, että liikeideaa kannattaa lähteä kehittämään eteenpäin.
Opinnäytetyössämme on kaksi tutkimusta. Teimme Kuopion yritysympäristöä koskevan kirjoituspöytätutkimuksen. Teimme myös informoituna kyselynä suoritetun markkinatutkimuksen, johon saimme vastauksia 60 kappaletta. Käytimme tutkimuksissa pääasiassa kvantitatiivista tutkimusmenetelmää, jota täydensivät kvalitatiiviset osiot.
Kyselyn tulosten pohjalta voidaan todeta, että vastaajista puolet on melko tyytymättömiä Kuopion vaate- ja kenkätarjontaan. Yritysideamme sai hyvän vastaanoton. Vastaajista n. 95 % ostaisi liikkeestä hyvin todennäköisesti tai melko todennäköisesti, mikäli se perustettaisiin. Kysely osoittaa, että Kuopiossa on kysyntää uudelle miesten kenkä- ja vaateliikkeelle.
Tutkimuksien tulosten perusteella saimme arvokasta tietoa kohderyhmän kulutustottumuksista ja ostokäyttäytymisestä. Tuloksien perusteella pystyimme myös erittelemään aloittavalle yritykselle sopivimmat markkinointiviestinnän keinot, jotka ovat sosiaalinen media, Internet, sanomalehdet ja suoramainonta. Tärkein tulos oli kuitenkin varmistus sille, että liikeideaa kannattaa lähteä kehittämään eteenpäin.