"Maailman meno on nykyään se, että pitäkää itsestänne ääntä mediassa." : Selvitys KAINET-kirjastojen yhteistyön toimivuudesta
Karvonen, Mari (2010)
Karvonen, Mari
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120317014
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120317014
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni käsittelee KAINET-kirjastojen (Kajaanin kaupunginkirjasto – Kainuun maakuntakirjasto, Kuhmon kaupunginkirjasto, Suomussalmen, Paltamon, Puolangan, Hyrynsalmen ja Ristijärven kunnankirjastot) yhteistyön toimivuutta. Tavoitteena on selvittää asiakkaiden tyytyväisyyttä yhteistyökirjastojen palveluihin ja niiden tunnettavuutta. Henkilökunnan osalta on tarkoitus selvittää yhteistyön sujuvuutta ja yhteydenpidon riittävyyttä.
Tutkimuksen empiirinen osuus on toteutettu kyselylomakkeella, joka toteutettiin Digium Enterprise-ohjelmalla. Kysely liitettiin KAINET-kirjaston aineistotietokannan etusivulle ja kirjastojen omille nettisivuille. Henkilökunnan kysely lähetettiin Intranetin välityksellä. Kyselyt olivat avoinna maaliskuun 2010 ajan. Kyselyihin vastasi 153 asiakasta ja 36 henkilökunnan jäsentä.
Asiakaskyselyn tulokset osoittivat, että asiakkaat ovat tyytyväisiä seutulainapalveluun, sen nopeuteen ja maksun suuruuteen. Tyytymättömyyttä asiakkaissa herättivät verkkopalvelut ja tiedotukseen toivottiin enemmän huomiota. Henkilökuntakyselyn tuloksista selvisi, että suurin puute yhteistyön osalta on tiedotus ja yhteydenpito. Tyytyväisiä oltiin aineistonkuljetukseen ja yhteistyön mahdollisuuksiin, joita se antaa asiakkaille.
Tutkimuksen empiirinen osuus on toteutettu kyselylomakkeella, joka toteutettiin Digium Enterprise-ohjelmalla. Kysely liitettiin KAINET-kirjaston aineistotietokannan etusivulle ja kirjastojen omille nettisivuille. Henkilökunnan kysely lähetettiin Intranetin välityksellä. Kyselyt olivat avoinna maaliskuun 2010 ajan. Kyselyihin vastasi 153 asiakasta ja 36 henkilökunnan jäsentä.
Asiakaskyselyn tulokset osoittivat, että asiakkaat ovat tyytyväisiä seutulainapalveluun, sen nopeuteen ja maksun suuruuteen. Tyytymättömyyttä asiakkaissa herättivät verkkopalvelut ja tiedotukseen toivottiin enemmän huomiota. Henkilökuntakyselyn tuloksista selvisi, että suurin puute yhteistyön osalta on tiedotus ja yhteydenpito. Tyytyväisiä oltiin aineistonkuljetukseen ja yhteistyön mahdollisuuksiin, joita se antaa asiakkaille.