Sosiaalinen media ja verkkoyhteisöt markkinoinnissa
Laitinen, Maiju (2010)
Laitinen, Maiju
Tampereen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120316989
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120316989
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni tarkastelen sosiaalista mediaa ja verkkoyhteisöjä eräänä mahdollisuutena yritysten markkinoinnissa. Sosiaalisen median palvelut koostuvat erilaisista verkkoyhteisöistä, joita yritys voi hyödyntää omassa verkkomarkkinoinnissaan. Työn alussa pohdin verkkoyhteisöjen vaikutusvaltaa ja sitä, kuinka tällainen yhteisöllisyys on muuttanut verkkomarkkinointia. Esittelen myös erilaisia sosiaalisen median palveluita ja pureudun sosiaalisen median käyttäjäryhmiin. Oma osansa on viraalimarkkinointi, jonka hyötyjä ja heikkouksia käsittelen neljännessä luvussa.
Taustoissa nostan esiin online-draamasarja Arkin, joka on ollut aiheeni innoittaja ja täten tärkeä osa koko opinnäytetyötäni. Tarkastelen uuden tiedon perusteella, kuinka Arkin markkinointia olisi voitu toteuttaa toisin, ja täten päädytty mahdollisesti erilaiseen lopputulokseen. Lopussa keskityn pohtimaan kriittisesti sosiaalisen median kannattavuutta yrityksen markkinoinnissa ja luon katsauksen myös verkkomarkkinoinnin tulevaisuuteen.
Taustoissa nostan esiin online-draamasarja Arkin, joka on ollut aiheeni innoittaja ja täten tärkeä osa koko opinnäytetyötäni. Tarkastelen uuden tiedon perusteella, kuinka Arkin markkinointia olisi voitu toteuttaa toisin, ja täten päädytty mahdollisesti erilaiseen lopputulokseen. Lopussa keskityn pohtimaan kriittisesti sosiaalisen median kannattavuutta yrityksen markkinoinnissa ja luon katsauksen myös verkkomarkkinoinnin tulevaisuuteen.