Talvimatkailijoiden rahankäyttötutkimus : Case: Kemin Matkailu Oy
Ruohonen, Jaana; Virkkula, Anne (2010)
Ruohonen, Jaana
Virkkula, Anne
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120316959
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120316959
Tiivistelmä
Ruohonen, Jaana & Virkkula, Anne. 2010. Talvimatkailijoiden rahankäyttötutkimus. Case: Kemin Matkailu Oy. Opinnäytetyö. Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu. Kaupan ja kulttuurin toimiala. Kemi. Sivuja 46. Liitteet 1–4.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia Kemiin saapuvien talvimatkailijoiden rahankäyttöä ja selvittää samalla matkailijoiden Kemiin liittyviä mielipiteitä ja toivomuksia. Opin-näytetyön toimeksiantajayrityksenä oli Kemin Matkailu Oy.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelminä olivat kvantitatiivinen eli määrällinen sekä kvali-tatiivinen eli laadullinen tutkimus aiempiin tutkimuksiin vertailun osalta. Kvantitatiivisen tutkimuksen kohteena olivat Kemissä vierailevat suomalaiset ja ulkomaalaiset tal-vimatkailijat. Tiedonkeruumenetelmänä käytettiin kyselytutkimusta, joka toteutettiin kyselylomakkeilla LumiLinnakauden aikana keväällä 2010. Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään Kemin matkailupalveluita, niiden kilpailijoita, matkailua elinkeinona, matkailumarkkinointia sekä elämysmatkailua.
Kyselytutkimuksemme tulokset osoittavat, että Kemiin matkustetaan yleensä perheen kanssa tai ryhmässä lomamatkalle. Eniten rahaa Kemin vierailulla käytetään majoituk-seen sekä ravintoloihin ja kahviloihin. Keskimäärin talvimatkailija käyttää Kemissä yhteensä 205,95 euroa. Talvimatkailijat pitävät Kemissä LumiLinnasta, talvisista maisemista sekä meren läheisyydestä, teatterista, Jalokivigalleriasta ja jäänmurtaja Samposta. Kemistä koettiin puuttuvan ruokapaikkoja ja kahviloita sekä matkailupalveluita, jotka houkuttelevat viipymään alueella kauemmin.
Kehitysehdotuksena Kemin Matkailu Oy:n tulisi tutkimuksemme perusteella panostaa markkinointiin ja kiinnittää huomiota markkinointialueisiin. Kemiin tarvitaan myös ohjelmapalveluita ja yhteistyötä alueen muiden matkailuyrittäjien kanssa, jotta asiakkaat saadaan viipymään Meri-Lapin alueella pidempään.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia Kemiin saapuvien talvimatkailijoiden rahankäyttöä ja selvittää samalla matkailijoiden Kemiin liittyviä mielipiteitä ja toivomuksia. Opin-näytetyön toimeksiantajayrityksenä oli Kemin Matkailu Oy.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelminä olivat kvantitatiivinen eli määrällinen sekä kvali-tatiivinen eli laadullinen tutkimus aiempiin tutkimuksiin vertailun osalta. Kvantitatiivisen tutkimuksen kohteena olivat Kemissä vierailevat suomalaiset ja ulkomaalaiset tal-vimatkailijat. Tiedonkeruumenetelmänä käytettiin kyselytutkimusta, joka toteutettiin kyselylomakkeilla LumiLinnakauden aikana keväällä 2010. Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään Kemin matkailupalveluita, niiden kilpailijoita, matkailua elinkeinona, matkailumarkkinointia sekä elämysmatkailua.
Kyselytutkimuksemme tulokset osoittavat, että Kemiin matkustetaan yleensä perheen kanssa tai ryhmässä lomamatkalle. Eniten rahaa Kemin vierailulla käytetään majoituk-seen sekä ravintoloihin ja kahviloihin. Keskimäärin talvimatkailija käyttää Kemissä yhteensä 205,95 euroa. Talvimatkailijat pitävät Kemissä LumiLinnasta, talvisista maisemista sekä meren läheisyydestä, teatterista, Jalokivigalleriasta ja jäänmurtaja Samposta. Kemistä koettiin puuttuvan ruokapaikkoja ja kahviloita sekä matkailupalveluita, jotka houkuttelevat viipymään alueella kauemmin.
Kehitysehdotuksena Kemin Matkailu Oy:n tulisi tutkimuksemme perusteella panostaa markkinointiin ja kiinnittää huomiota markkinointialueisiin. Kemiin tarvitaan myös ohjelmapalveluita ja yhteistyötä alueen muiden matkailuyrittäjien kanssa, jotta asiakkaat saadaan viipymään Meri-Lapin alueella pidempään.