Budjetointi strategisen suunnittelun tukena
Lankila, Janne (2010)
Lankila, Janne
Lahden ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120216926
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120216926
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee strategiaa sekä budjetointia strategian suunnittelun ja jalkauttamisen tukena. Työn tavoittteena on tarkastella ja kehittää case-yrityksen budjetointia, raportointia sekä yhtenäistää yrityksen sekä osastojen strategioita.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään strategian ja budjetoinnin perusteoriaa. Strategia on liiketaloudessa yleisesti käytetty termi ja strategiasta onkin paljon kirjallisuutta sekä tutkimuksia. Strategia toimii yrityksen suunnannäyttäjänä ja samalla strategia kertoo mihin yritys on menossa. Budjetointi on puolestaan strategian ja toimintasuunnitelman havainnollistaminen lukuina, ja samalla budjetti on työkalu johtamisessa. Budjettiprosessi sisältää budjetin suunnittelun, toteutuksen sekä budjetin seurannan. Budjetoinnista on myös esitetty kritiikkiä, että se olisi kankea nykypäivän nopeasti muuttuvassa toimintaympäristössä. Budjetointi on yrityksissä hyvin yleinen mutta tänä päivänä budjetointia sekä sen prosesseja on kehitetty joustavammaksi.
Opinnäytetyön empiriaosio on toteutettu kvalitatiivisesti, johon kuuluivat haastattelut sekä omat havainnot työharjoittelujakson aikana. Opinnäytetyössä haastatteltiin työntekijöitä viideltä eri osastolta. Empiriaosiossa tarkastellaan suurta perheyritystä nimeltä Berner Oy. Berner toimii monella toimialalla, mikä tekeekin strategia- ja budjettityöstä Bernerissä haasteellista. Osastot toimivat itsenäisesti ja liiketoimintaosastojen lisäksi Bernerillä on tukiosastot, jotka tukevat myyntiosastoja.
Johtopäätöksenä todetaan budjetoinnin merkitys Bernerissä sekä budjetin roolia strategian tukena. Bernerin strategia ei heijastu osastojen strategioihin vaan osastot tekevät itse strategiansa sekä budjettinsa. Päämiehien toiveet ovat pohjana tiettyjen osastojen strategian ja budjetoinnin luomisessa. Kehitysehdotuksena voidaan todeta, että Bernerillä toimitaan yrittäjävetoisesti, mutta jotkut prosessit vaatisivat kehittyäkseen yhteistyötä osastojen välillä.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään strategian ja budjetoinnin perusteoriaa. Strategia on liiketaloudessa yleisesti käytetty termi ja strategiasta onkin paljon kirjallisuutta sekä tutkimuksia. Strategia toimii yrityksen suunnannäyttäjänä ja samalla strategia kertoo mihin yritys on menossa. Budjetointi on puolestaan strategian ja toimintasuunnitelman havainnollistaminen lukuina, ja samalla budjetti on työkalu johtamisessa. Budjettiprosessi sisältää budjetin suunnittelun, toteutuksen sekä budjetin seurannan. Budjetoinnista on myös esitetty kritiikkiä, että se olisi kankea nykypäivän nopeasti muuttuvassa toimintaympäristössä. Budjetointi on yrityksissä hyvin yleinen mutta tänä päivänä budjetointia sekä sen prosesseja on kehitetty joustavammaksi.
Opinnäytetyön empiriaosio on toteutettu kvalitatiivisesti, johon kuuluivat haastattelut sekä omat havainnot työharjoittelujakson aikana. Opinnäytetyössä haastatteltiin työntekijöitä viideltä eri osastolta. Empiriaosiossa tarkastellaan suurta perheyritystä nimeltä Berner Oy. Berner toimii monella toimialalla, mikä tekeekin strategia- ja budjettityöstä Bernerissä haasteellista. Osastot toimivat itsenäisesti ja liiketoimintaosastojen lisäksi Bernerillä on tukiosastot, jotka tukevat myyntiosastoja.
Johtopäätöksenä todetaan budjetoinnin merkitys Bernerissä sekä budjetin roolia strategian tukena. Bernerin strategia ei heijastu osastojen strategioihin vaan osastot tekevät itse strategiansa sekä budjettinsa. Päämiehien toiveet ovat pohjana tiettyjen osastojen strategian ja budjetoinnin luomisessa. Kehitysehdotuksena voidaan todeta, että Bernerillä toimitaan yrittäjävetoisesti, mutta jotkut prosessit vaatisivat kehittyäkseen yhteistyötä osastojen välillä.