Palvelun tuottaminen : Mikke-katujunan teema-ajelut
Ruttonen, Laura (2010)
Ruttonen, Laura
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120216883
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120216883
Tiivistelmä
Kulttuurituottajan on osattava myydä, olkoon kyseessä sitten vaikka palvelu. Myös minua pyydettiin kehittämään myytävä palvelu, Mikkelin katujunan teema-ajelut. Tähän tehtävään minua pyydettiin, koska olin jo aikaisemmin ollut mukana Mikkelin katujunan toiminnassa. Toimin harjoittelijana Mikkelin kaupunkikeskustan kehittämisyhdistys ry:llä ja olin mukana kehittämässä katujunan toimintaa sen ensimmäisenä kesänä.
Mikke-katujuna toimii kesäisin Mikkelissä ja tarjoaa opastettuja kiertoajeluja. Katujuna on vielä uusi palvelu jota kehitetään koko ajan lisää. Teema-ajelut on yksi osa koko kehittämisprosessia.
Tuotteistaminen on hyvä tapa lähteä palveluja kehittämään. Tuotteistus on terminä kuitenkin monelle tuntematon, mutta sitä käytetään jatkuvasti. Myös materiaalia etsiessä tuli vastaan tämä ongelma. Varsinkin kulttuurialaa ja siihen liittyvää tuotteistamisen teoriaa oli lähes mahdoton löytää. Tämän takia mukana onkin materiaalia palvelujen ja asiantuntijapalvelujen tuottamisesta. Tämän lisäksi otin mukaan myös matkailualan tuotteistamista. Samoja teorioita voi kuitenkin käyttää myös kulttuuripalvelujen tuottamisessa.
Tuotteistamiseen tutustumisen jälkeen esittelen työni menetelmät. Kvalitatiivisessa tutkimuksessa minulla on mukana havainnointia harjoitteluajalta. Tämän lisäksi mukana on myös pieni haastattelu Mikkelin kaupunkikeskustan kehittämisyhdistys ry:n toiminnanjohtaja Janne Viitamieheltä.
Teemojen ideoinnin avuksi järjestin aivoriihen. Lopuksi esittelen kehittelemäni teema-ajelut. Mukana on myös palautetta teema-ajelujen onnistumisesta. Samalla tuon esille teemojen kehittämisideoita ja ongelmakohtia.
Mikke-katujuna toimii kesäisin Mikkelissä ja tarjoaa opastettuja kiertoajeluja. Katujuna on vielä uusi palvelu jota kehitetään koko ajan lisää. Teema-ajelut on yksi osa koko kehittämisprosessia.
Tuotteistaminen on hyvä tapa lähteä palveluja kehittämään. Tuotteistus on terminä kuitenkin monelle tuntematon, mutta sitä käytetään jatkuvasti. Myös materiaalia etsiessä tuli vastaan tämä ongelma. Varsinkin kulttuurialaa ja siihen liittyvää tuotteistamisen teoriaa oli lähes mahdoton löytää. Tämän takia mukana onkin materiaalia palvelujen ja asiantuntijapalvelujen tuottamisesta. Tämän lisäksi otin mukaan myös matkailualan tuotteistamista. Samoja teorioita voi kuitenkin käyttää myös kulttuuripalvelujen tuottamisessa.
Tuotteistamiseen tutustumisen jälkeen esittelen työni menetelmät. Kvalitatiivisessa tutkimuksessa minulla on mukana havainnointia harjoitteluajalta. Tämän lisäksi mukana on myös pieni haastattelu Mikkelin kaupunkikeskustan kehittämisyhdistys ry:n toiminnanjohtaja Janne Viitamieheltä.
Teemojen ideoinnin avuksi järjestin aivoriihen. Lopuksi esittelen kehittelemäni teema-ajelut. Mukana on myös palautetta teema-ajelujen onnistumisesta. Samalla tuon esille teemojen kehittämisideoita ja ongelmakohtia.