Työyhteisöviestinnän kehittämishanke Viestintävirastossa : Viestintä on jokaisen työntekijän oikeus ja velvollisuus
Salmela, Sari (2010)
Salmela, Sari
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120216855
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120216855
Tiivistelmä
Työelämän kehittämistehtävä on työyhteisöviestinnän kehittämishanke, joka toteutettiin Viestintävirastolle. Suunnittelu aloitettiin syksyllä 2007. Nykytilan arviointi ja kehittämistoimenpiteiden laadinta ajoittui keväästä syksyyn 2008. Toimenpiteiden täytäntöönpano aloitettiin syksyllä 2008 ja se on jatkunut aina vuoteen 2010 asti.
Kehittämishankkeen tarkoituksena oli tarkastella asiantuntijaorganisaatiossa tapahtuvaa sisäistä viestintää erityisesti asiantuntijoiden kokemusten ja odotusten kautta. Tavoitteena oli kehittää Viestintäviraston viestintää lisäämällä vuorovaikutusta ja ymmärrystä siitä, että vastuu tiedon ja kokemusten vaihdannasta kuuluu kaikille.
Hanke pohjautui Työyhteisöviestinnän uusi agenda -malliin, jossa viestintää on arvioitu seuraavien teemojen avulla:
• Isojen asioiden jakaminen ja keskustelu -> seurauksena ymmärrys
• Ajantasatiedon saatavuus ja osallisuus sen vaihtamisessa -> seurauksena ajan tasalla oleminen ja arvostuksen kokemus
• Tunnelma -> seurauksena kuulumisen kokemus
• Osallistuminen ja vaikuttaminen työyhteisössä -> seurauksena sitoutumisen kokemus
• Yhdessä tekeminen ja oppiminen -> seurauksena sitoutuminen, yksilöiden ja koko työyhteisön osaamisen kehittyminen
• Viestintäfoorumien hyödyntäminen -> seurauksena kaikkien osallistumisen ja osallisuuden vahvistuminen
Kehittämishankkeessa sovellettiin casetutkimusta, jossa nykytila arvioitiin kvantitatiivisena kyselynä ja kehittämiskohteet selvitettiin työryhmäkeskusteluissa.
Hankkeen tuloksena kehittämiskohteet kiteytyivät neljään kokonaisuuteen, joille laadittiin yksityiskohtainen toimenpidesuunnitelma:
• Tulosalueiden ja asiantuntijoiden välisen yhteistyön ja tiedon vaihdon lisääminen
• Johtotason viestinnän kehittäminen
• Keskustelukulttuurin avaaminen
• Viestintätyökalujen parempi hyödyntäminen (edellisiä yhdistävä)
Kehittämishankkeen tarkoituksena oli tarkastella asiantuntijaorganisaatiossa tapahtuvaa sisäistä viestintää erityisesti asiantuntijoiden kokemusten ja odotusten kautta. Tavoitteena oli kehittää Viestintäviraston viestintää lisäämällä vuorovaikutusta ja ymmärrystä siitä, että vastuu tiedon ja kokemusten vaihdannasta kuuluu kaikille.
Hanke pohjautui Työyhteisöviestinnän uusi agenda -malliin, jossa viestintää on arvioitu seuraavien teemojen avulla:
• Isojen asioiden jakaminen ja keskustelu -> seurauksena ymmärrys
• Ajantasatiedon saatavuus ja osallisuus sen vaihtamisessa -> seurauksena ajan tasalla oleminen ja arvostuksen kokemus
• Tunnelma -> seurauksena kuulumisen kokemus
• Osallistuminen ja vaikuttaminen työyhteisössä -> seurauksena sitoutumisen kokemus
• Yhdessä tekeminen ja oppiminen -> seurauksena sitoutuminen, yksilöiden ja koko työyhteisön osaamisen kehittyminen
• Viestintäfoorumien hyödyntäminen -> seurauksena kaikkien osallistumisen ja osallisuuden vahvistuminen
Kehittämishankkeessa sovellettiin casetutkimusta, jossa nykytila arvioitiin kvantitatiivisena kyselynä ja kehittämiskohteet selvitettiin työryhmäkeskusteluissa.
Hankkeen tuloksena kehittämiskohteet kiteytyivät neljään kokonaisuuteen, joille laadittiin yksityiskohtainen toimenpidesuunnitelma:
• Tulosalueiden ja asiantuntijoiden välisen yhteistyön ja tiedon vaihdon lisääminen
• Johtotason viestinnän kehittäminen
• Keskustelukulttuurin avaaminen
• Viestintätyökalujen parempi hyödyntäminen (edellisiä yhdistävä)