Perehdytys asiantuntijaorganisaatiossa : Perehdytyksen kehittäminen Tampereen ammattikorkeakoulun liiketalouden yksikössä
Ahonen, Elina (2010)
Ahonen, Elina
Tampereen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120216853
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120216853
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on kehittää kohdeorganisaation, Tampereen ammattikorkeakoulun liiketalouden yksikön uusien opettajien työnaloitusta, ja tuoda organisaatiolle lisää tietämystä organisaationsa erityispiirteistä, jotta se voi ottaa ne huomioon perehdytyksen kehittämisessä. Organisaation tarpeita vastaavalla perehdytyksellä varmistetaan, että uudet opettajat pystyvät tarjoamaan TAMKin laatua heti aloittaessaan ja onnistunut työsuhteen aloitus varmistaa tulokkaan viihtymisen uudessa työssä, sekä sitoutumisen organisaatioon.
Työn tavoitteena oli luoda suunnitelma perehdytysoppaalle, joka sisältäisi neuvoja käytännön asioihin, ja joka voisi toimia tulokkaan tukena. Tarkoituksena oli myös kartoittaa kohdeorganisaation henkilökunnalta, mitkä asiat on koettu tärkeiksi omassa perehdytyksessä, ja mitä kehittämiskohteita on havaittu perehdytyksen suhteen. Kyselyllä haluttiin myös varmistaa, onko perehdytysoppaalle tarve ja mitä asioita se tulisi sisältää. Kyselyn ja suunnitelman luomisen pohjaksi perehdyttiin Tampereen ammattikorkeakoulun kaltaisen asiantuntijaorganisaation erityispiirteisiin, jotta oppaasta saataisiin mahdollisimman hyvin tarpeisiin vastaava.
Kysely toteutettiin laadullisena tutkimuksena, ja aineiston keruu suoritettiin lomakehaastattelulla. Lomake koostui avoimista kysymyksistä.
Tutkimuksessa selviää, että perehdytysoppaalle on tarve, ja sen tulisi sisältää ohjeita käytännön asioihin ja käyttöohjeita eri työkaluihin. Nykyisellään kaikki tieto löytyy intranetistä, mutta asioiden sieltä löytyminen on haasteellista. Myös nimetty tukihenkilö on koettu tarpeelliseksi.
Työn tavoitteena oli luoda suunnitelma perehdytysoppaalle, joka sisältäisi neuvoja käytännön asioihin, ja joka voisi toimia tulokkaan tukena. Tarkoituksena oli myös kartoittaa kohdeorganisaation henkilökunnalta, mitkä asiat on koettu tärkeiksi omassa perehdytyksessä, ja mitä kehittämiskohteita on havaittu perehdytyksen suhteen. Kyselyllä haluttiin myös varmistaa, onko perehdytysoppaalle tarve ja mitä asioita se tulisi sisältää. Kyselyn ja suunnitelman luomisen pohjaksi perehdyttiin Tampereen ammattikorkeakoulun kaltaisen asiantuntijaorganisaation erityispiirteisiin, jotta oppaasta saataisiin mahdollisimman hyvin tarpeisiin vastaava.
Kysely toteutettiin laadullisena tutkimuksena, ja aineiston keruu suoritettiin lomakehaastattelulla. Lomake koostui avoimista kysymyksistä.
Tutkimuksessa selviää, että perehdytysoppaalle on tarve, ja sen tulisi sisältää ohjeita käytännön asioihin ja käyttöohjeita eri työkaluihin. Nykyisellään kaikki tieto löytyy intranetistä, mutta asioiden sieltä löytyminen on haasteellista. Myös nimetty tukihenkilö on koettu tarpeelliseksi.