Projektioppaan suunnittelu ja toteutus : case: projektiopas Turun ammattikorkeakoulun opiskelijoille
Toivonen, Minna (2010)
Toivonen, Minna
Turun ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120216850
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120216850
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on tuottaa opiskelijoille projektiopas, johon voi turvautua käytännön työn rinnalla. Opas on kirjoitettu omien kokemusten perusteella opiskelijalta opiskelijalle. Työn on hyvin käytännönläheinen, vain yksittäisiä sanoja ja termejä teoreettisesti selitellen. Toimeksiantajana oli Osuuskunta Zemi Finlandin ohjaava opettaja Jaana Kallio-Gerlander, ensisijaisena tavoitteena oli saada opas auttamaan opiskelijoiden projektityöskentelyä.
Prosessi oli hyvin käytännönläheinen, ja opinnäytetyö lähtikin projektioppaan suunnittelulla, vanhojen dokumenttien tutkimisella sekä erilaisten projektiteosten lukemisella. Kirjoittamisprosessi oli selkeä, koska kirjoittaminen oli suoraan omien kokemusten koontia. Prosessi eteni projektin luonteen mukaisesti, jolloin oppaalla pysyi sen punainen lanka koossa.
Suurimpia haasteita oppaan teossa oli motivaation sekä resurssien puute. Resurssien puutteessa, aikaa kirjoittamiselle oli vähän ja tekstistä tuli hieman hätiköidyn oloinen. Ajan puute sekä oppaan yleismaailmallinen kirjoitustyyli vaikuttivat myös tavoitteiden ja sisällön vajaavaisuuteen. Omia kokemuksia löytyi vain yhdestä osuuskunnasta, eikä mahdollisuuksia ollut haastatteluille eikä tutkimuksille, jäi opas hyvin yksipuoliseksi.
Tuloksena aikaansaatu projektiopas on hyvä lähtökohta oppaalle, jota lähdetään kehittämään eri alueiden osaajilla. Hyvän oppaan syntyyn tarvitaan enemmän kuin yhden ihmisen tietotaito sekä kokemukset. Kehittämisprosessin jälkeen opas voidaan ottaa käytännön työn rinnalle.
Prosessi oli hyvin käytännönläheinen, ja opinnäytetyö lähtikin projektioppaan suunnittelulla, vanhojen dokumenttien tutkimisella sekä erilaisten projektiteosten lukemisella. Kirjoittamisprosessi oli selkeä, koska kirjoittaminen oli suoraan omien kokemusten koontia. Prosessi eteni projektin luonteen mukaisesti, jolloin oppaalla pysyi sen punainen lanka koossa.
Suurimpia haasteita oppaan teossa oli motivaation sekä resurssien puute. Resurssien puutteessa, aikaa kirjoittamiselle oli vähän ja tekstistä tuli hieman hätiköidyn oloinen. Ajan puute sekä oppaan yleismaailmallinen kirjoitustyyli vaikuttivat myös tavoitteiden ja sisällön vajaavaisuuteen. Omia kokemuksia löytyi vain yhdestä osuuskunnasta, eikä mahdollisuuksia ollut haastatteluille eikä tutkimuksille, jäi opas hyvin yksipuoliseksi.
Tuloksena aikaansaatu projektiopas on hyvä lähtökohta oppaalle, jota lähdetään kehittämään eri alueiden osaajilla. Hyvän oppaan syntyyn tarvitaan enemmän kuin yhden ihmisen tietotaito sekä kokemukset. Kehittämisprosessin jälkeen opas voidaan ottaa käytännön työn rinnalle.