Kirjasto kasvattajana : Yleisten kirjastojen näkemyksiä mediakasvatuksesta
Jussila, Juho (2010)
Jussila, Juho
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120216848
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120216848
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli tutkia mediakasvatusaiheiden parissa työskentelevien yleisten kirjastojen työntekijöiden näkemyksiä mediakasvatuksesta ja kirjaston roolista mediakasvattajana. Lisäksi tutkittiin kirjaston työntekijöiden mielipiteitä ja asenteita ulkopuolisen tahon (tässä tapauksessa Mediakasvatuskeskus Metkan) kirjastolle suuntaamasta mediakasvatusmateriaalista.
Tutkimukseen haastateltujen henkilöiden käsitykset mediakasvatuksesta vaihtelivat jonkin verran. Tämä vaikutti myös näkemyksiin kirjaston roolista ja toimintatavoista. Jotkut näkivät mediakasvatuksen laajana, koko kirjaston toiminnan kattavana toimintana, kun taas toiset näkivät mediakasvatuksen enemmän uudempiin medioihin, kuten peleihin ja internetiin liittyvänä spesifinä toimintana. Toimintatavat, resurssit ja tavoitteet vaihtelivat jossain määrin. Omaan mediakasvatuspanokseen ei yleensä oltu tyytyväisiä. Pahimmat esteet löytyivät ajallisista ja taloudellisista resursseista.
Asenteet kirjaston ulkopuolelta tulevaan materiaaliin olivat positiivisia. Metkan materiaalissa nähtiin paljon hyvää. Käyttöönotto oli kuitenkin jäänyt mietinnän asteelle, yleisin syy tälle löytyi ajanpuutteesta ja mediakasvatustoiminnan tilanteesta kyseisissä kirjastoissa.
Tutkimukseen haastateltujen henkilöiden käsitykset mediakasvatuksesta vaihtelivat jonkin verran. Tämä vaikutti myös näkemyksiin kirjaston roolista ja toimintatavoista. Jotkut näkivät mediakasvatuksen laajana, koko kirjaston toiminnan kattavana toimintana, kun taas toiset näkivät mediakasvatuksen enemmän uudempiin medioihin, kuten peleihin ja internetiin liittyvänä spesifinä toimintana. Toimintatavat, resurssit ja tavoitteet vaihtelivat jossain määrin. Omaan mediakasvatuspanokseen ei yleensä oltu tyytyväisiä. Pahimmat esteet löytyivät ajallisista ja taloudellisista resursseista.
Asenteet kirjaston ulkopuolelta tulevaan materiaaliin olivat positiivisia. Metkan materiaalissa nähtiin paljon hyvää. Käyttöönotto oli kuitenkin jäänyt mietinnän asteelle, yleisin syy tälle löytyi ajanpuutteesta ja mediakasvatustoiminnan tilanteesta kyseisissä kirjastoissa.