Räjähdealan osaamisen kehittäminen
Pynnönen, Reijo (2010)
Pynnönen, Reijo
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120216782
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120216782
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin räjähdealan koulutuskäytäntöjä Suomessa. Tutkimuksen tueksi otettiin aiempien osaamistutkimuksien tuloksia. Opinnäytetyö oli luonteeltaan kehittämistyö.
Kehitystyön tuloksena syntyi esitys räjähdealan koulutuksen kehittämiseksi Suomessa.
Kehitystyön tutkimusosassa käytettiin kvalitatiivista menetelmää, kun kartoitettiin räjähdealan toi-mijoita monitahoisesti. Asiakirjatutkimuksella kartoitettiin alaan kohdistuvia vaatimuksia.
Räjähdealan osaamisen nykytila kartoitettiin kehitystyön pohjaksi.
Tutkimuksessa otettiin mukaan koko räjähteen elinkaaren aikainen osaaminen. Taustakyselyt suori-tettiin Suomessa toimivalle räjähdeteollisuudelle ja Puolustusvoimien yksiköille, joissa on vastaavaa toimintaa. Tuloksena saatiin taulukkomalli toiminnan eroavaisuuksista räjähdealan osaamisen vaa-timuksista.
Kehittämistyön kyselyissä ja haastatteluissa selvisi ero Puolustusvoimien ja siviili räjähdeteollisuu-den välillä räjähdekoulutuksen fokusoinnista. Kyselyissä ja haastatteluissa kävi ilmi, ettei räjäh-dealan osaamisen hallinta ole kaikilta osin johdonmukaista. Toimijoiden arvio räjähdeturvallisuudes-ta ilmeni tutkimuksessa. Opinnäytetyössä keskityttiin parantamaan räjähdealan turvallisuutta.
Kehitystyön tuloksena syntyi esitys räjähdealan koulutuksen kehittämiseksi Suomessa.
Kehitystyön tutkimusosassa käytettiin kvalitatiivista menetelmää, kun kartoitettiin räjähdealan toi-mijoita monitahoisesti. Asiakirjatutkimuksella kartoitettiin alaan kohdistuvia vaatimuksia.
Räjähdealan osaamisen nykytila kartoitettiin kehitystyön pohjaksi.
Tutkimuksessa otettiin mukaan koko räjähteen elinkaaren aikainen osaaminen. Taustakyselyt suori-tettiin Suomessa toimivalle räjähdeteollisuudelle ja Puolustusvoimien yksiköille, joissa on vastaavaa toimintaa. Tuloksena saatiin taulukkomalli toiminnan eroavaisuuksista räjähdealan osaamisen vaa-timuksista.
Kehittämistyön kyselyissä ja haastatteluissa selvisi ero Puolustusvoimien ja siviili räjähdeteollisuu-den välillä räjähdekoulutuksen fokusoinnista. Kyselyissä ja haastatteluissa kävi ilmi, ettei räjäh-dealan osaamisen hallinta ole kaikilta osin johdonmukaista. Toimijoiden arvio räjähdeturvallisuudes-ta ilmeni tutkimuksessa. Opinnäytetyössä keskityttiin parantamaan räjähdealan turvallisuutta.