Laivanselvitys osana merikuljetusprosessia
Mönkkönen, Antti (2010)
Mönkkönen, Antti
Saimaan ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120216748
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120216748
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää merikuljetusprosessi sekä laivanselvittäjän työnkuvaa merenkulkuun perehtymättömälle henkilölle. Työssä käydään läpi yleisiä tietoja merikuljetuksista ja aluksista sekä liikennemuodoista. Opinnäytetyössä myös käydään läpi merikuljetusprosessin osapuolet ja kuinka merikuljetusprosessi toimii. Merikuljetusprosessissa eräs toimija on laivanselvittäjä, jonka työhön perehdytään tässä työssä tarkemmin. Työssä on esitelty case-tapauksena m/v Päivin matka Suomeen. M/v Päivin matkan varrelta on esitelty sitä, mitä laivanselvittäjä joutui tekemään m/v Päivin hyväksi.
Opinnäytetyöhön on kerätty teoriaa ja tietoa painetusta kirjallisuudesta, Internetjulkaisuista sekä laivanselvittäjän haastattelusta.
Merikuljetusprosessi ei ole niin yksinkertainen kuin luulisi ja siihen liittyy monta osapuolta. Rahtia ei kuljeta välttämättä yritys josta kuljetus on tilattu, koska huolintaliikkeillä ei yleensä ole omaa merikuljetuskalustoa. Varsinainen rahdinkuljettaja voi olla pitkällä merikuljetusketjussa ja näkymättömänä myyjälle ja ostajalle. Samalla tavalla laivanselvittäjän työ on näkymätöntä prosessin ulkopuolisille ja niille prosessissa, jotka eivät varsinaisesti ole kuljettavan aluksen kanssa yhteistyössä. Alusten, merikuljetusten perusteiden ja prosessin tunteminen on tärkeätä, että ymmärtää kuinka merikuljetukset ympäri maailmaa toimivat. Laivanselvittäjän työ ei ole täysin toimistossa ja tietokoneella istumista, vaan siihen liittyy todella paljon käytäntöä ja aluskäyntejä. Muuttuvat tilanteet ja erilaiset
alukset tuovat haastetta työntekoon päivittäin.
Opinnäytetyöhön on kerätty teoriaa ja tietoa painetusta kirjallisuudesta, Internetjulkaisuista sekä laivanselvittäjän haastattelusta.
Merikuljetusprosessi ei ole niin yksinkertainen kuin luulisi ja siihen liittyy monta osapuolta. Rahtia ei kuljeta välttämättä yritys josta kuljetus on tilattu, koska huolintaliikkeillä ei yleensä ole omaa merikuljetuskalustoa. Varsinainen rahdinkuljettaja voi olla pitkällä merikuljetusketjussa ja näkymättömänä myyjälle ja ostajalle. Samalla tavalla laivanselvittäjän työ on näkymätöntä prosessin ulkopuolisille ja niille prosessissa, jotka eivät varsinaisesti ole kuljettavan aluksen kanssa yhteistyössä. Alusten, merikuljetusten perusteiden ja prosessin tunteminen on tärkeätä, että ymmärtää kuinka merikuljetukset ympäri maailmaa toimivat. Laivanselvittäjän työ ei ole täysin toimistossa ja tietokoneella istumista, vaan siihen liittyy todella paljon käytäntöä ja aluskäyntejä. Muuttuvat tilanteet ja erilaiset
alukset tuovat haastetta työntekoon päivittäin.