"Markkinoinnin vuosikello" - Markkinointiviestinnän vuosittainen aikataulu Case: Fitpoint Oy
Nikunen, Olli (2010)
Nikunen, Olli
Laurea-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120116663
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120116663
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa markkinoinnin vuosikello Fitpoint Oy:n henkilöstölle sekä tutkia potentiaalisten uusasiakkaiden mielipiteitä markkinointiviestinnän keinoista. Toimeksianto tuli kohdeyritykseltä, sillä markkinoinnin vuosikellolla oli kysyntää yrityksen sisällä. Tavoitteena oli selkeälukuinen markkinoinnin vuosikello sekä suuntaa-antavat tutkimustulokset siitä, miten markkinointiviestinnällisesti uusasiakkaita tulisi lähestyä.
Fitpoint Oy on työhyvinvointipalveluiden tuottamiseen erikoistunut suomalainen yritys. Fitpointin asiakkaita ovat yritykset, jotka panostavat työhyvinvoinnin kehittämiseen ja henkilöstövoimavaroihin liittyvien riskien hallintaan.
Teoreettinen viitekehys rakentui markkinointiviestinnän ympärille. Lähdeaineistona teoriaan ja tutkimukseen käytettiin alan kirjallisuutta. Markkinoinnin vuosikellon luomiseen lähdeaineistona käytettiin Fitpoint Oy:n kehityspäällikköä, alan kirjallisuutta ja tutkimustuloksia.
Objektiivisuuden lisäämiseksi markkinoinnin vuosikelloon tehtiin tutkimus, jonka menetelmäksi valittiin avoin haastattelu. Tutkimuksessa selvitettiin kahdeksan potentiaalisen uusasiakasyrityksen ajatuksia markkinointiviestinnän eri keinoista ja niiden miellekkyydestä haastateltavalle. Tutkimusongelmana oli muun muassa, mihin Fitpointin tulisi keskittyä markkinointiviestinnässään sen hankkiessa uusia asiakkaita.
Haastatteluiden tuloksista ilmeni, että suurin osa vastaajista aloittaa tiedonhaun internetistä silloin, kun vastaaja etsii työhyvinvoinnista vastaavaa yhteistyökumppania. Fitpointin näkyvyys internetissä on melko vähäistä ja esimerkiksi Google hakukoneella ”työhyvinvointi” nimikkeellä haettaessa Fitpoint ei tule näkyviin. Yhtenä kehitysehdotuksena Fitpointille on parempi näkyvyys Googlessa.
Haastattelun tuloksista johdettiin johtopäätöksiä, joiden avulla luotiin markkinoinnin vuosikello. Markkinoinnin vuosikello toimii oppaana Fitpointin työntekijöille yrityksen markkinointiviestinnällisistä toimenpiteistä.
Fitpoint Oy on työhyvinvointipalveluiden tuottamiseen erikoistunut suomalainen yritys. Fitpointin asiakkaita ovat yritykset, jotka panostavat työhyvinvoinnin kehittämiseen ja henkilöstövoimavaroihin liittyvien riskien hallintaan.
Teoreettinen viitekehys rakentui markkinointiviestinnän ympärille. Lähdeaineistona teoriaan ja tutkimukseen käytettiin alan kirjallisuutta. Markkinoinnin vuosikellon luomiseen lähdeaineistona käytettiin Fitpoint Oy:n kehityspäällikköä, alan kirjallisuutta ja tutkimustuloksia.
Objektiivisuuden lisäämiseksi markkinoinnin vuosikelloon tehtiin tutkimus, jonka menetelmäksi valittiin avoin haastattelu. Tutkimuksessa selvitettiin kahdeksan potentiaalisen uusasiakasyrityksen ajatuksia markkinointiviestinnän eri keinoista ja niiden miellekkyydestä haastateltavalle. Tutkimusongelmana oli muun muassa, mihin Fitpointin tulisi keskittyä markkinointiviestinnässään sen hankkiessa uusia asiakkaita.
Haastatteluiden tuloksista ilmeni, että suurin osa vastaajista aloittaa tiedonhaun internetistä silloin, kun vastaaja etsii työhyvinvoinnista vastaavaa yhteistyökumppania. Fitpointin näkyvyys internetissä on melko vähäistä ja esimerkiksi Google hakukoneella ”työhyvinvointi” nimikkeellä haettaessa Fitpoint ei tule näkyviin. Yhtenä kehitysehdotuksena Fitpointille on parempi näkyvyys Googlessa.
Haastattelun tuloksista johdettiin johtopäätöksiä, joiden avulla luotiin markkinoinnin vuosikello. Markkinoinnin vuosikello toimii oppaana Fitpointin työntekijöille yrityksen markkinointiviestinnällisistä toimenpiteistä.