Uskalla olla! Anna mennä! : Musiikin tuottaminen draamapedagogiseen teokseen
Viitasaari, Jukka (2010)
Viitasaari, Jukka
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120116620
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120116620
Tiivistelmä
Tutkin ja pohdin opinnäytetyössäni musiikin sävellys- ja sanoitustyötä draamapedagogisessa produktiossa. Tutkin, miten produktioon tulisi tuottaa omaa musiikkia, ja pohdin sävellystyön erilaisuutta verrattuna tavanomaiseen kuuntelulähtöiseen kappaleiden kirjoittamiseen. Ero kappaleiden säveltämiseen syntyy siitä, kun produktiossa kappaleet ovat osa valmiiksi kirjoitettua näytelmäkohtausta ja kontekstia. Tästä syystä kappaleen kirjoittamisen lähtökohdat ovat aivan erilaiset.
Tulen vertaamaan tutkimustuloksiani 2008–2009 tehtyyn Teatterissa kasvaa -kouluproduktioon, jonka tavoitteena oli ennaltaehkäistä nuorten monenlaista pahoinvointia. Toimin produktiossa muusikkona säveltäen, sanoittaen ja esittäen kaikki kappaleet. Opinnäytetyössäni on myös kuvattuna tekemieni kappaleiden sävellysprosessi.
Pohdin myös omaa onnistumistani kyseisten kappaleiden säveltäjänä. Tutkin, löysivätkö nuoret kappaleista tarttumapintoja omaan elämäänsä ja kokivatko he kuunnellessaan samaistumisen hetkiä. Pohdin myös laajemmin musiikin roolia osana näytelmäkirjallisuutta ja musiikin yleistä vaikutusta nuoriin.
Paneudun työssäni myös omiin tuntemuksiini, joita koin kappaleiden tekoprosessin aikana. Peilaan näitä tuntemuksia produktion vetäjiltä, oppilaiden kyselypalautteista ja teoria-aineistoista saamiini tietoihin ja tuloksiin.
Tutkimusta tehdessäni minulle valkeni musiikin tärkeä rooli niin nuorille, draamalle kuin tälle produktiollekin. Mieltäni ilahdutti kappaleista saamani positiivinen ja kannustava palaute.
Tulen vertaamaan tutkimustuloksiani 2008–2009 tehtyyn Teatterissa kasvaa -kouluproduktioon, jonka tavoitteena oli ennaltaehkäistä nuorten monenlaista pahoinvointia. Toimin produktiossa muusikkona säveltäen, sanoittaen ja esittäen kaikki kappaleet. Opinnäytetyössäni on myös kuvattuna tekemieni kappaleiden sävellysprosessi.
Pohdin myös omaa onnistumistani kyseisten kappaleiden säveltäjänä. Tutkin, löysivätkö nuoret kappaleista tarttumapintoja omaan elämäänsä ja kokivatko he kuunnellessaan samaistumisen hetkiä. Pohdin myös laajemmin musiikin roolia osana näytelmäkirjallisuutta ja musiikin yleistä vaikutusta nuoriin.
Paneudun työssäni myös omiin tuntemuksiini, joita koin kappaleiden tekoprosessin aikana. Peilaan näitä tuntemuksia produktion vetäjiltä, oppilaiden kyselypalautteista ja teoria-aineistoista saamiini tietoihin ja tuloksiin.
Tutkimusta tehdessäni minulle valkeni musiikin tärkeä rooli niin nuorille, draamalle kuin tälle produktiollekin. Mieltäni ilahdutti kappaleista saamani positiivinen ja kannustava palaute.