Työelämäharjoittelun materiaaleja HUSLAB bakteriologian osastolle : terveysalan laboratoriotyön harjoittelu 2
Nissinen, Kati (2010)
Nissinen, Kati
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120116618
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120116618
Tiivistelmä
Nykyaikana vallitseva oppimiskäsitys on luotu kognitiivisen oppimiskäsityksen pohjalta, jonka mukaan oppija itse rakentaa omat tietonsa kokemustensa pohjalta. Työelämäharjoittelu on hyvä keino tämän kaltaisen oppimisen tukemiseksi. Työelämäharjoittelun sujuvuutta ja opiskelijan oppimisen syvyyttä voidaan parantaa erilaisilla harjoitteluun liittyvillä materiaaleilla. Bioanalytiikan koulutusohjelmassa työelämäharjoittelu on merkittävä osa koulutusohjelmakohtaista opetussuunnitelmaa. HUSLAB bakteriologian osastolla suoritettava harjoittelu kuuluu aivan opintojen loppupuolella suoritettavaan harjoittelujaksoon, Terveysalan laboratoriotyön harjoittelu 2.
Opinnäytetyön lähtökohtana toimi kehittämistehtävänä tehty kysely HUSLAB bakteriologian osastolle, jossa selvitettiin opiskelijoiden ja osaston työntekijöiden mielipiteitä osastolla tapahtuvien työelämäharjoittelujen sujuvuudesta ja puutteista. Kyselyn tulosten pohjalta opinnäytetyön tavoitteiksi nousi opiskelijoiden harjoittelupaikasta saamien ennakkotietojen lisääminen, ohjaajien tietojen lisääminen harjoittelun sisällöstä ja opiskelijoiden harjoittelua edeltävistä tiedoista, harjoittelun selkeyttäminen ja opiskelijoiden oppimisen syventäminen. Näiden tavoitteiden täyttämiseen pyrittiin luomalla kolme erillistä materiaalikokonaisuutta, osaston esittelymateriaali opiskelijoille, opiskelijoiden ja ohjaajien kansio ja opiskelijan ohjausmateriaali.
Opiskelijoille suunnattu esittelymateriaali koottiin PowerPoint-esityksen muotoon. Materiaali luotiin kehittämistehtävän tulosten pohjalta käyttäen hyväksi omia harjoittelukokemuksia ja aiemmin muihin laboratorioihin kehitettyjä esittelymateriaaleja. Myös opiskelijoiden ja ohjaajien kansio luotiin kehittämistehtävän tulosten perusteella. Suurena apuna materiaalien suunnittelussa ja muokkaamisessa toimivat osaston vastaavat opiskelijaohjaajat ja työtä ohjanneet opettajat. Opiskelijan ohjausmateriaalin suunnittelussa käytin hyväkseni aiemmin käytössä olleita opiskelijoiden lomakkeita, joista oman osastolla tapahtuneen harjoitteluni aikana muodostin yhteneväisen ja selkeän päivitetyn kokonaisuuden.
Varmistin jokaisen materiaalin toimivuuden käytännössä muun muassa keräämällä palautetta ja käyttämällä materiaaleja itse. Käytin palautteita hyväkseni materiaalien viimeistelyissä. Jotta materiaalit toimivat jatkossakin, tulee niitä säännöllisesti päivittää ja tiedottaa niiden olemassaolosta ja käytöstä opiskelijoille ja osaston henkilökunnalle. Today, the prevailing conception of learning has been created on the basis of the cognitive conception of learning whereby learners themselves construct their own information according to their experiences. A practical training is a great way of learning. The fluidity of practical training and the depth of student learning may be improved by various trainingrelated material and instructions. Practical training in Biomedical Laboratory Science degree program is an important part of the curriculum of the degree programme. The practical training at the HUSLAB Bacteriology Department, Helsinki, Finland, is at the end of the studies, Work Placement at Health Care Laboratories 2.
The starting point of my final project was a survey made as a development project at the HUSLAB Bacteriology Department, in which biomedical laboratory science students and HUSLAB employees’ opinions of the success and deficiencies of practical training in the department were examined. Based on the results of the survey, the aims for my final project rose. The aims were the following: increasing students’ preliminary information on the practical training place, increasing instructors information on the training period and students’ previous knowledge, clarifying the learning period and deepening students' learning. These aims were gained by creating three separate sets of material, presentation material for students, students and instructors’ folder and students’ learning material.
The presentation material directed to the students is a Microsoft PowerPoint presentation. The material was created on the basis of the results of the survey but also my own practical training experience and other presentation material made for other laboratories. Likewise, the students’ and instructors’ folder was created on the basis of the results of the survey. The student learning material was designed based on the forms that were used earlier. During my own practical training period, I modified the forms to a clearer and more logical approach.
To ensure that the material was useful in practice, I gathered feedback and used the material myself. I used the advantage of feedback in finishing the material. However, the material should be regularly updated, and all biomedical laboratory science students and HUSLAB employees should be informed of it.
Opinnäytetyön lähtökohtana toimi kehittämistehtävänä tehty kysely HUSLAB bakteriologian osastolle, jossa selvitettiin opiskelijoiden ja osaston työntekijöiden mielipiteitä osastolla tapahtuvien työelämäharjoittelujen sujuvuudesta ja puutteista. Kyselyn tulosten pohjalta opinnäytetyön tavoitteiksi nousi opiskelijoiden harjoittelupaikasta saamien ennakkotietojen lisääminen, ohjaajien tietojen lisääminen harjoittelun sisällöstä ja opiskelijoiden harjoittelua edeltävistä tiedoista, harjoittelun selkeyttäminen ja opiskelijoiden oppimisen syventäminen. Näiden tavoitteiden täyttämiseen pyrittiin luomalla kolme erillistä materiaalikokonaisuutta, osaston esittelymateriaali opiskelijoille, opiskelijoiden ja ohjaajien kansio ja opiskelijan ohjausmateriaali.
Opiskelijoille suunnattu esittelymateriaali koottiin PowerPoint-esityksen muotoon. Materiaali luotiin kehittämistehtävän tulosten pohjalta käyttäen hyväksi omia harjoittelukokemuksia ja aiemmin muihin laboratorioihin kehitettyjä esittelymateriaaleja. Myös opiskelijoiden ja ohjaajien kansio luotiin kehittämistehtävän tulosten perusteella. Suurena apuna materiaalien suunnittelussa ja muokkaamisessa toimivat osaston vastaavat opiskelijaohjaajat ja työtä ohjanneet opettajat. Opiskelijan ohjausmateriaalin suunnittelussa käytin hyväkseni aiemmin käytössä olleita opiskelijoiden lomakkeita, joista oman osastolla tapahtuneen harjoitteluni aikana muodostin yhteneväisen ja selkeän päivitetyn kokonaisuuden.
Varmistin jokaisen materiaalin toimivuuden käytännössä muun muassa keräämällä palautetta ja käyttämällä materiaaleja itse. Käytin palautteita hyväkseni materiaalien viimeistelyissä. Jotta materiaalit toimivat jatkossakin, tulee niitä säännöllisesti päivittää ja tiedottaa niiden olemassaolosta ja käytöstä opiskelijoille ja osaston henkilökunnalle.
The starting point of my final project was a survey made as a development project at the HUSLAB Bacteriology Department, in which biomedical laboratory science students and HUSLAB employees’ opinions of the success and deficiencies of practical training in the department were examined. Based on the results of the survey, the aims for my final project rose. The aims were the following: increasing students’ preliminary information on the practical training place, increasing instructors information on the training period and students’ previous knowledge, clarifying the learning period and deepening students' learning. These aims were gained by creating three separate sets of material, presentation material for students, students and instructors’ folder and students’ learning material.
The presentation material directed to the students is a Microsoft PowerPoint presentation. The material was created on the basis of the results of the survey but also my own practical training experience and other presentation material made for other laboratories. Likewise, the students’ and instructors’ folder was created on the basis of the results of the survey. The student learning material was designed based on the forms that were used earlier. During my own practical training period, I modified the forms to a clearer and more logical approach.
To ensure that the material was useful in practice, I gathered feedback and used the material myself. I used the advantage of feedback in finishing the material. However, the material should be regularly updated, and all biomedical laboratory science students and HUSLAB employees should be informed of it.