Liikuntamatkailun taloudelliset vaikutukset Levillä
Säteri, Jenna (2010)
Säteri, Jenna
Turun ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120116602
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010120116602
Tiivistelmä
Liikuntamatkailu on jatkuvasti kasvava matkailun muoto ympäri maailmaa. Suomessa ilmiö on kuitenkin melko uusi ja vähän tutkittu, joten aiempia tutkimuksia en voi hyödyntää. Matkailun taloudellisia vaikutuksia sekä liikuntatapahtumien taloudellisia vaikutuksia on kuitenkin tutkittu runsaasti ja niistä sainkin idean oman opinnäytetyöni tekemiseen.
Opinnäytetyöni tarkoituksena on tutkia passiivisen liikuntamatkailun taloudellisia vaikutuksia Levin matkailukeskuksessa ja luoda Levin tyypillisen liikuntamatkailijan profiili. Toimeksiantajanani on Kylpylähotelli Levitunturi Kittilässä ja sen vuoksi tutkin passiivisen liikuntamatkailun taloudellisia vaikutuksia erityisesti majoitus- ja ravintolapalveluihin liittyen. Tutkimus tulee olemaan suuntaa-antava, eikä näin anna täydellistä kuvaa matkailijoiden rahankäytöstä.
Tein kyselyn Levin Alppihiihdon Maailmancupin aikana vuonna 2009 selvittääkseni kuinka paljon eri ryhmät (muun muassa katsojat, järjestäjät ja VIP-henkilöt) käyttävät rahaa matkansa aikana Leville matkustamiseen, majoitukseen sekä ruokaan ja juomaan. Taulukoin ja analysoin eri ryhmien välisen rahankäytön eroja sekä tutkin muun muassa rahankäytön vaikutusta koettuun palvelutasoon.
Tuloksien pohjalta tyypillinen liikuntamatkailija Levillä on 38-48-vuotias mies Lapin läänistä, katsoja, jonka matka kestää yhden päivän, joka saapuu paikalle omalla autollaan yksin tai työkavereiden kanssa ja matkan ensisijainen motiivi on osallistua juuri kyseiseen liikuntatapahtumaan.
Kun tarkastellaan liikuntamatkailijoiden rahankäyttöä koko matkan aikana eniten rahaa Leville matkustamiseen, ruokaan ja juomaan sekä majoitukseen käyttivät urheilijat ja joukkueen jäsenet sekä VIP-henkilöt ja sponsorit. Seuraavaksi eniten rahaa käyttivät mediahenkilöt ja vähiten katsojat ja tapahtuman järjestäjät. Koska eri ryhmien matkat olivat niin eri pituisia, laskin myös kunkin ryhmän päivittäisen rahankäytön. Tällöin asetelmat muuttuivat ja selvästi eniten rahaa käyttivät VIP-henkilöt ja sponsorit ennen mediahenkilöitä. Urheilijat ja joukkueen jäsenet olivat kolmannella sijalla päivittäistä rahankäyttöä tarkastellessa. Kahden vähiten kuluttavan ryhmän välillä asetelmat eivät muuttuneet kokonaiskulutuksesta.
Opinnäytetyöni tarkoituksena on tutkia passiivisen liikuntamatkailun taloudellisia vaikutuksia Levin matkailukeskuksessa ja luoda Levin tyypillisen liikuntamatkailijan profiili. Toimeksiantajanani on Kylpylähotelli Levitunturi Kittilässä ja sen vuoksi tutkin passiivisen liikuntamatkailun taloudellisia vaikutuksia erityisesti majoitus- ja ravintolapalveluihin liittyen. Tutkimus tulee olemaan suuntaa-antava, eikä näin anna täydellistä kuvaa matkailijoiden rahankäytöstä.
Tein kyselyn Levin Alppihiihdon Maailmancupin aikana vuonna 2009 selvittääkseni kuinka paljon eri ryhmät (muun muassa katsojat, järjestäjät ja VIP-henkilöt) käyttävät rahaa matkansa aikana Leville matkustamiseen, majoitukseen sekä ruokaan ja juomaan. Taulukoin ja analysoin eri ryhmien välisen rahankäytön eroja sekä tutkin muun muassa rahankäytön vaikutusta koettuun palvelutasoon.
Tuloksien pohjalta tyypillinen liikuntamatkailija Levillä on 38-48-vuotias mies Lapin läänistä, katsoja, jonka matka kestää yhden päivän, joka saapuu paikalle omalla autollaan yksin tai työkavereiden kanssa ja matkan ensisijainen motiivi on osallistua juuri kyseiseen liikuntatapahtumaan.
Kun tarkastellaan liikuntamatkailijoiden rahankäyttöä koko matkan aikana eniten rahaa Leville matkustamiseen, ruokaan ja juomaan sekä majoitukseen käyttivät urheilijat ja joukkueen jäsenet sekä VIP-henkilöt ja sponsorit. Seuraavaksi eniten rahaa käyttivät mediahenkilöt ja vähiten katsojat ja tapahtuman järjestäjät. Koska eri ryhmien matkat olivat niin eri pituisia, laskin myös kunkin ryhmän päivittäisen rahankäytön. Tällöin asetelmat muuttuivat ja selvästi eniten rahaa käyttivät VIP-henkilöt ja sponsorit ennen mediahenkilöitä. Urheilijat ja joukkueen jäsenet olivat kolmannella sijalla päivittäistä rahankäyttöä tarkastellessa. Kahden vähiten kuluttavan ryhmän välillä asetelmat eivät muuttuneet kokonaiskulutuksesta.