"Jääkö jälkiä?" - nuorten kokemuksia taidetyöpajasta
Korpela, Marjaana (2010)
Korpela, Marjaana
Saimaan ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010113016458
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010113016458
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää nuorten kokemuksia taidetyöpajasta. Opinnäytetyö on selvitys, jonka tehtävänä on kerätä kahteen taidetyöpajaan osallistuneiden nuorten kokemuksia. Selvitystehtävät ovat seuraavat, millaisia kokemuksia nuorille tuli taidepajasta, tukeeko taide nuorten syrjäytymisen ehkäisyä ja millä nuorten hyvinvointia voidaan tukea. Teoriaosuus käsittelee nuorten syrjäytymistä ja taidekasvatusta syrjäytymisen ehkäisyn välineenä.
Aineisto kerättiin puolistrukturoidun haastattelun avulla. Haastatteluissa käytettiin neljää teemaa, joiden avulla pyrittiin selvittämään nuorten kokemuksia pajasta ja siitä, mitä he toivovat jatkossa tapahtuvan tällaisten pajojen suhteen. Aineisto oli suppeaa, joten analyysivaiheessa aiottu sisällönanalyysi ei onnistut, niin kuin aluksi oli suunniteltu. Vastaukset käyn läpi teemojen mukaan ja kokoan nuorten mielipiteitä ja kokemuksia pajasta.
Nuorten kokemukset taidepajoista vaihtelivat sen mukaan, millä mielenkiinnolla nuoret olivat siihen asennoituneet. Osa oli sitä mieltä, että jos aihe olisi ollut jokin muu, niin paja olisi ollut heistä kiinnostavampi. Taidepajat olivat etukäteen sovittuja, joten nuorilla ei ollut vaikutusvaltaa sen suhteen, minkätyyppiseen pajaan he osallistuivat. Nuorten mielestä pajatunnit olivat pääsääntöisesti mukavia, ja he osallistuivat niihin mielellään. Parhaiksi puoliksi nimettiin se, kun oli työn saanut valmiiksi ja sitä kehuttiin.
Nuoret toivoivat lisää taideaineiden opetusta kouluun, sillä heidän mielestään taideaineiden tunnit katkaisevat koulupäivää ja tuovat kaivattua vaihtelua lukemiselle. He kokivat että, taideaineiden oppituntien jälkeen keskittyminen oli helpompaa. Koulun ulkopuolisiin taidepajoihin nuorilla olisi myös ollut kiinnostusta, ainakin kokeilumielessä. Nuoret kokivat kaipaavansa lisätietoa pajoista ja niiden sisällöistä, ennen kuin olisivat uskaltaneet lähteä mukaan.
Koulun ulkopuolisista harrastuksista kysyttäessä nuoret kertoivat olevansa pääsääntöisesti tyytyväisiä Lappeenrannan tarjontaan, sillä harrastusmahdollisuuk-sia on sopivasti ympäri kaupunkia. Uusia liikuntapaikkoja toivottiin lisää.
Aineisto kerättiin puolistrukturoidun haastattelun avulla. Haastatteluissa käytettiin neljää teemaa, joiden avulla pyrittiin selvittämään nuorten kokemuksia pajasta ja siitä, mitä he toivovat jatkossa tapahtuvan tällaisten pajojen suhteen. Aineisto oli suppeaa, joten analyysivaiheessa aiottu sisällönanalyysi ei onnistut, niin kuin aluksi oli suunniteltu. Vastaukset käyn läpi teemojen mukaan ja kokoan nuorten mielipiteitä ja kokemuksia pajasta.
Nuorten kokemukset taidepajoista vaihtelivat sen mukaan, millä mielenkiinnolla nuoret olivat siihen asennoituneet. Osa oli sitä mieltä, että jos aihe olisi ollut jokin muu, niin paja olisi ollut heistä kiinnostavampi. Taidepajat olivat etukäteen sovittuja, joten nuorilla ei ollut vaikutusvaltaa sen suhteen, minkätyyppiseen pajaan he osallistuivat. Nuorten mielestä pajatunnit olivat pääsääntöisesti mukavia, ja he osallistuivat niihin mielellään. Parhaiksi puoliksi nimettiin se, kun oli työn saanut valmiiksi ja sitä kehuttiin.
Nuoret toivoivat lisää taideaineiden opetusta kouluun, sillä heidän mielestään taideaineiden tunnit katkaisevat koulupäivää ja tuovat kaivattua vaihtelua lukemiselle. He kokivat että, taideaineiden oppituntien jälkeen keskittyminen oli helpompaa. Koulun ulkopuolisiin taidepajoihin nuorilla olisi myös ollut kiinnostusta, ainakin kokeilumielessä. Nuoret kokivat kaipaavansa lisätietoa pajoista ja niiden sisällöistä, ennen kuin olisivat uskaltaneet lähteä mukaan.
Koulun ulkopuolisista harrastuksista kysyttäessä nuoret kertoivat olevansa pääsääntöisesti tyytyväisiä Lappeenrannan tarjontaan, sillä harrastusmahdollisuuk-sia on sopivasti ympäri kaupunkia. Uusia liikuntapaikkoja toivottiin lisää.