”Me kaikki voitetaan yhdessä” : Mitalijahti-peli varhaiskasvatuksen liikunnan apuvälineenä
Jukka, Maiju; Moilanen, Mikko (2010)
Jukka, Maiju
Moilanen, Mikko
Laurea-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010113016440
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010113016440
Tiivistelmä
Laurea-ammattikorkeakoulu Tiivistelmä
Laurea Hyvinkää
Sosiaalialan koulutusohjelma
Lapsen ja perheen hyvinvoinnin vahvistaminen
Jukka, Maiju ja Moilanen, Mikko
”Me kaikki voitetaan yhdessä” – Mitalijahti-peli varhaiskasvatuksen liikunnan apuvälineenä
Vuosi 2010 Sivumäärä 52
Tämän opinnäytetyön aiheena on 3 – 5 -vuotiaan lapsen kehityksen tukeminen Mitalijahti lii-kuntapelin avulla. Mitalijahti on pieniin tiloihin soveltuva liikuntapeli, jonka avulla voidaan tukea lapsen kokonaisvaltaista kehitystä. Se on suunniteltu kasvatusalan ammattilaisten kanssa vuoden 2009 alussa. Pelin aikana tehdään erilaisia liikuntatehtäviä ja pohditaan liikunnan merkitystä. Tavoitteena on ollut luoda peli, joka tukee lasten yhteisöllisyyttä ja motivaatiota liikkua.
Opinnäytetyön ensimmäinen tutkimusongelma oli, miten lapsen motorista, kognitiivista ja sosio-emotionaalista kehitystä voidaan Mitalijahti -pelin avulla tukea. Toinen tutkimusongelma oli, miten Mitalijahti-peliä voidaan kehittää toimivammaksi varhaiskasvatuksen liikunnan apuvälineeksi.
Tutkimus toteutettiin uusimaalaisessa päiväkodissa. Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus, jonka aineistonkeruumenetelminä käytettiin havainnointia ja teemahaastattelua. Havainnointi toteutettiin analysoimalla kahdessa pelitilanteessa kuvattua videomateriaalia. Haastatteluaineisto kerättiin kahdelta päiväkodin työntekijältä, jotka olivat ohjaajina pelitilanteissa.
Tutkimustulosten perusteella Mitalijahti-pelin avulla voidaan tukea lapsen motorista, kognitiivista ja sosio-emotionaalista kehitystä. Kehitystä ei saavuteta yhden pelikerran aikana, vaan siihen tarvitaan toistoja. Lapsen kehityksen tukemisen edellytyksenä on, että pelin ohjaajan tulee olla valmistautunut pelitilanteeseen huolellisesti. Tutkimusaineiston perusteella voidaan todeta, että yhteisöllisyyttä painottavia pelejä tarvitaan. Mitalijahti-peli tukee yhteisöllisyyden kasvua.
Mitalijahti-peliä tulee tutkimuksen mukaan vielä kehittää lisää. Pelilaudasta pitää kehittää tukevampi. Pelaamisen sujuvuuden, lasten mielenkiinnon ylläpitämisen ja yhteisöllisyyden tukemisen kannalta pelin sääntöjä tulee muuttaa siten, että tarvittaessa kaikki pelaajat voivat osallistua kaikkien tehtävien tekemiseen. Lisäksi peliin olisi hyvä liittää pieni tietopaketti liikunnan merkityksestä.
Asiasanat: liikunta, motorinen kehitys, kognitiivinen kehitys, sosio-emotionaalinen kehitys, peli oppimisen tukena, yhteisöllisyys
Laurea Hyvinkää
Sosiaalialan koulutusohjelma
Lapsen ja perheen hyvinvoinnin vahvistaminen
Jukka, Maiju ja Moilanen, Mikko
”Me kaikki voitetaan yhdessä” – Mitalijahti-peli varhaiskasvatuksen liikunnan apuvälineenä
Vuosi 2010 Sivumäärä 52
Tämän opinnäytetyön aiheena on 3 – 5 -vuotiaan lapsen kehityksen tukeminen Mitalijahti lii-kuntapelin avulla. Mitalijahti on pieniin tiloihin soveltuva liikuntapeli, jonka avulla voidaan tukea lapsen kokonaisvaltaista kehitystä. Se on suunniteltu kasvatusalan ammattilaisten kanssa vuoden 2009 alussa. Pelin aikana tehdään erilaisia liikuntatehtäviä ja pohditaan liikunnan merkitystä. Tavoitteena on ollut luoda peli, joka tukee lasten yhteisöllisyyttä ja motivaatiota liikkua.
Opinnäytetyön ensimmäinen tutkimusongelma oli, miten lapsen motorista, kognitiivista ja sosio-emotionaalista kehitystä voidaan Mitalijahti -pelin avulla tukea. Toinen tutkimusongelma oli, miten Mitalijahti-peliä voidaan kehittää toimivammaksi varhaiskasvatuksen liikunnan apuvälineeksi.
Tutkimus toteutettiin uusimaalaisessa päiväkodissa. Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus, jonka aineistonkeruumenetelminä käytettiin havainnointia ja teemahaastattelua. Havainnointi toteutettiin analysoimalla kahdessa pelitilanteessa kuvattua videomateriaalia. Haastatteluaineisto kerättiin kahdelta päiväkodin työntekijältä, jotka olivat ohjaajina pelitilanteissa.
Tutkimustulosten perusteella Mitalijahti-pelin avulla voidaan tukea lapsen motorista, kognitiivista ja sosio-emotionaalista kehitystä. Kehitystä ei saavuteta yhden pelikerran aikana, vaan siihen tarvitaan toistoja. Lapsen kehityksen tukemisen edellytyksenä on, että pelin ohjaajan tulee olla valmistautunut pelitilanteeseen huolellisesti. Tutkimusaineiston perusteella voidaan todeta, että yhteisöllisyyttä painottavia pelejä tarvitaan. Mitalijahti-peli tukee yhteisöllisyyden kasvua.
Mitalijahti-peliä tulee tutkimuksen mukaan vielä kehittää lisää. Pelilaudasta pitää kehittää tukevampi. Pelaamisen sujuvuuden, lasten mielenkiinnon ylläpitämisen ja yhteisöllisyyden tukemisen kannalta pelin sääntöjä tulee muuttaa siten, että tarvittaessa kaikki pelaajat voivat osallistua kaikkien tehtävien tekemiseen. Lisäksi peliin olisi hyvä liittää pieni tietopaketti liikunnan merkityksestä.
Asiasanat: liikunta, motorinen kehitys, kognitiivinen kehitys, sosio-emotionaalinen kehitys, peli oppimisen tukena, yhteisöllisyys