Web 2.0 - Haasteet ja mahdollisuudet
Nordbäck, Nina (2010)
Nordbäck, Nina
Vaasan ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010113016419
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010113016419
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö kertoo, mitä Web 2.0 on, ottaa esille sen haasteita ja mahdollisuuksia yrityksien liiketoimintaan keskittyneenä ja selvittää kuinka sosiaalisia medioita käytetään erilaisissa yrityksissä. Työ keskittyy myös internetpalveluiden käytettävyyteen. Sosiaaliset mediat ovat internetissä toimivia yhteisöjä, blogeja, video- ja kuvapalveluita, verkkokauppoja ja keskustelupalstoja, joissa internetkäyttäjät pääsevät jakamaan tietoa keskenään. Sosiaaliselle medialle tyypillistä ovat usein päivitettävä informaatio, käyttäjäprofiilit, useidenkin käyttäjien välinen samanaikainen viestintä, multimedian julkaiseminen ja kiinnostusten tai muiden tietojen vertailu. Suurimmat haasteet yrityksille sosiaalisen median käytössä juuri nyt ovat ajan ja resurssien järjestäminen, sivustojen valvonta, asiakkaiden suuri valta, internetkäyttäjien huomion kiinnittäminen sekä tietoturva ja yksityisyysasiat. Parhaimmillaan sosiaalinen media tarjoaa jatkuvan yhteyden asiakkaisiin ja muihin internetkäyttäjiin ympäri maailman ja palvelun, jota on vaivaton päivittää. Internetin sosiaaliset mediat voittavat muut markkinointikanavat alhaisilla kustannuksillaan ja kollektiivisella älykkyydellä. Sosiaaliset mediat ovat vielä toistaiseksi varsin uusi ulottuvuus yritysten liiketoiminnassa, ja vasta kaikista suurimmat yritykset hyödyntävät niitä tehokkaasti.Tämä työ pitää sisällään yrityksiin tehdyn kyselyn, jonka tuloksista ilmenee, että myös pienet yritykset ovat ymmärtäneet sosiaalisen median mahdollisuudet ja ovat halukkaita oppimaan aiheesta lisää.