Omin Jaloin -menetelmän ja siinä käytettävien kirjallisten tehtävien kehittäminen Lohjan kaupungin erityisnuorisotyössä
Blomqvist, Kati (2010)
Blomqvist, Kati
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010113016392
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010113016392
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Blomqvist, Kati. Omin jaloin -menetelmän ja siinä käytettävien kirjallisten tehtävien kehittäminen Lohjan kaupungin erityisnuorisotyössä. Järvenpää, syksy 2010. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Etelä, Järvenpää. Sosiaalialan koulutusohjelma, Sosionomi (YAMK).
Opinnäytetyössäni raportoin toimintatutkimuksena toteutetun Omin Jaloin – menetelmän, sekä siinä käytettävien kirjallisten tehtävien kehittämisen. Kehittämistyön tarkoitus oli tarkastella asiakas tapaamisissa käytettävät tehtävät ja kehittää niitä vastaamaan paremmin tarkoitustaan suojaavien tekijöiden ja riskitekijöiden kartoittamiseen 12-17–vuotiaiden nuorten elämästä.
Kirjalliset tehtävät tarkasteltiin Marraskuun 2008 – Toukokuun 2009 välisenä ajanjaksona. Kehittämispäiviä oli kaikkiaan seitsemän. Kehittämistyöhön osallistuivat omassa asiakastyössä Omin Jaloin – tehtäviä käyttävä työryhmä Kati Blomqvist, Mia Salminen, Tuomas Hiltunen ja Maikki Arola.
Työni aineistoa ovat kehittämispäivien muistiot ja jokaisen ryhmän jäsenen kehittämistyön tueksi laatimat swot analyysit menetelmästä yleensä, sekä jokaisesta kehitettävästä tehtävästä erikseen. Aineiston teemoitteluun perustuen olen jakanut kehittämistyön tulokset seuraavien otsikoiden alle 1. Omin Jaloin – menetelmä ja siinä käytettävät tehtävät kartoituksen välineenä yleisesti. 2. Muutokset, jotta suojaavia ja riskitekijöitä voitaisi paremmin havaita. 3. Ristiin peilaamisen timantti avuksi riskien ja voimavarojen kartoitukseen. 4. Omin Jaloin- menetelmä nuoren valtaistumisen näkökulmasta. 5. Vanhemmuuden tukeminen
6. Työntekijän ammatillisuus ja jaksaminen
Opinnäytetyön tuloksena on valmis kirjallisten tehtävien kokonaisuus käytettäväksi asiakastyön välineenä kartoitettaessa suojaavia tekijöitä ja riskitekijöitä 13-17–vuotiaiden nuorten elämästä. Kehittämistyön odottamaton tulos oli havainto, että tarkasteltaessa kaikkien osa-alueiden tehtävät vielä suhteessa toisiinsa, on mahdollista havaita tekijöitä, joita yksittäin tarkasteltuna ei olisi ollut mahdollista havaita. Tästä olemme alkaneet käyttää termiä ristiin peilaamisen timantti.
Omin Jaloin – menetelmän kehittäminen kokonaisuutena on kulkenut tämän opinnäytetyöprosessin rinnalla. Kokonaisuutta on kehitetty ja kehitetään edelleen hankkeessa, joka on osa kansallista sosiaali- ja terveydenhuollon kehittämisohjelmaa (KASTE), kuuluen Etelä – Suomen Lapsen ääni kehittämisohjelmaan. Opinnäytetyöprosessissa kehitetyllä tehtäväkokonaisuudella on ollut merkittävä rooli koko menetelmää koskevassa kehittämisessä. Tehtäväkokonaisuus, sekä niihin liittyvä ohjeistus on työstetty Omin Jaloin – työssä käytettäväksi työkirjaksi. Työkirjan käyttämisestä ehkäisevässä työssä riskitekijöiden ja suojaavien tekijöiden kartoittamiseksi on tuotettu koulutus, jonka avulla Omin jaloin – tehtäviä on mahdollisuus hyödyntää laaja-alaisesti nuorten suojaavien tekijöiden ja riskitekijöiden kartoittamisessa.
Asiasanat: Nuore, syrjäytyminen, riskitekijät, voimaantuminen, ennaltaehkäisy, lastensuojelu, työmenetelmät.
Blomqvist, Kati. Omin jaloin -menetelmän ja siinä käytettävien kirjallisten tehtävien kehittäminen Lohjan kaupungin erityisnuorisotyössä. Järvenpää, syksy 2010. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Diak Etelä, Järvenpää. Sosiaalialan koulutusohjelma, Sosionomi (YAMK).
Opinnäytetyössäni raportoin toimintatutkimuksena toteutetun Omin Jaloin – menetelmän, sekä siinä käytettävien kirjallisten tehtävien kehittämisen. Kehittämistyön tarkoitus oli tarkastella asiakas tapaamisissa käytettävät tehtävät ja kehittää niitä vastaamaan paremmin tarkoitustaan suojaavien tekijöiden ja riskitekijöiden kartoittamiseen 12-17–vuotiaiden nuorten elämästä.
Kirjalliset tehtävät tarkasteltiin Marraskuun 2008 – Toukokuun 2009 välisenä ajanjaksona. Kehittämispäiviä oli kaikkiaan seitsemän. Kehittämistyöhön osallistuivat omassa asiakastyössä Omin Jaloin – tehtäviä käyttävä työryhmä Kati Blomqvist, Mia Salminen, Tuomas Hiltunen ja Maikki Arola.
Työni aineistoa ovat kehittämispäivien muistiot ja jokaisen ryhmän jäsenen kehittämistyön tueksi laatimat swot analyysit menetelmästä yleensä, sekä jokaisesta kehitettävästä tehtävästä erikseen. Aineiston teemoitteluun perustuen olen jakanut kehittämistyön tulokset seuraavien otsikoiden alle 1. Omin Jaloin – menetelmä ja siinä käytettävät tehtävät kartoituksen välineenä yleisesti. 2. Muutokset, jotta suojaavia ja riskitekijöitä voitaisi paremmin havaita. 3. Ristiin peilaamisen timantti avuksi riskien ja voimavarojen kartoitukseen. 4. Omin Jaloin- menetelmä nuoren valtaistumisen näkökulmasta. 5. Vanhemmuuden tukeminen
6. Työntekijän ammatillisuus ja jaksaminen
Opinnäytetyön tuloksena on valmis kirjallisten tehtävien kokonaisuus käytettäväksi asiakastyön välineenä kartoitettaessa suojaavia tekijöitä ja riskitekijöitä 13-17–vuotiaiden nuorten elämästä. Kehittämistyön odottamaton tulos oli havainto, että tarkasteltaessa kaikkien osa-alueiden tehtävät vielä suhteessa toisiinsa, on mahdollista havaita tekijöitä, joita yksittäin tarkasteltuna ei olisi ollut mahdollista havaita. Tästä olemme alkaneet käyttää termiä ristiin peilaamisen timantti.
Omin Jaloin – menetelmän kehittäminen kokonaisuutena on kulkenut tämän opinnäytetyöprosessin rinnalla. Kokonaisuutta on kehitetty ja kehitetään edelleen hankkeessa, joka on osa kansallista sosiaali- ja terveydenhuollon kehittämisohjelmaa (KASTE), kuuluen Etelä – Suomen Lapsen ääni kehittämisohjelmaan. Opinnäytetyöprosessissa kehitetyllä tehtäväkokonaisuudella on ollut merkittävä rooli koko menetelmää koskevassa kehittämisessä. Tehtäväkokonaisuus, sekä niihin liittyvä ohjeistus on työstetty Omin Jaloin – työssä käytettäväksi työkirjaksi. Työkirjan käyttämisestä ehkäisevässä työssä riskitekijöiden ja suojaavien tekijöiden kartoittamiseksi on tuotettu koulutus, jonka avulla Omin jaloin – tehtäviä on mahdollisuus hyödyntää laaja-alaisesti nuorten suojaavien tekijöiden ja riskitekijöiden kartoittamisessa.
Asiasanat: Nuore, syrjäytyminen, riskitekijät, voimaantuminen, ennaltaehkäisy, lastensuojelu, työmenetelmät.