Sairaanhoitajaopiskelijoiden kokemuksia TyönVuoksi-projektista
Hirvonen, Satu; Haaranen, Marjaana (2010)
Hirvonen, Satu
Haaranen, Marjaana
Saimaan ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010113016372
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010113016372
Tiivistelmä
Työelämä muuttuu ja kehittyy nopeasti, joten koulutuksen tulee pystyä vastaa-maan työelämän uusiin haasteisiin ja työtapoihin. Muuttuva työelämä asettaa haasteita opiskelijoille ja edellyttää heiltä jatkuvaa ammatillista kasvua ja elin-ikäistä oppimista.
Osa kolmannen vuoden sairaanhoitajaopiskelijoista suoritti väestövastuisen ammattitaitoa edistävän työharjoittelun TyönVuoksi–projektissa, jonka tarkoituksena oli järjestää erilaisia terveyttä edistäviä pienryhmiä TyönVuoksi ry:n asiakkaille.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli saada ajankohtaista tietoa sairaanhoitajaopiskelijoiden kokemuksista TyönVuoksi–projektista. Tutkimuksen tavoitteena oli kirjallisuudesta ja tutkimuksesta saadun tiedon avulla kehittää vastaavanlaisia oppimisprojekteja ja itseohjautuvaa oppimista Saimaan ammattikorkeakoulussa.
Tämä opinnäytetyö on laadullinen tutkimus, jossa tutkittavina oli viisi TyönVuoksi–projektiin osallistunutta sairaanhoitajaopiskelijaa Saimaan ammattikorkeakoulusta. Tiedonkeruumenetelmänä tutkimuksessa oli teemahaastattelu, joka totutettiin ryhmähaastatteluna. Saatu aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä.
Tutkimuksen tulosten mukaan kokemukset TyönVuoksi–projektista olivat vaihtelevia. Osa opiskelijoista piti projektimuotoista ammattitaitoa edistävää harjoittelua hyvänä oppimismuotona, osa taas koki oppimisen jäävän puutteelliseksi. Opiskelijoiden mielestä projektin toteutustapaa pitäisi kehittää. Opiskelijat kokivat saaneensa ottaa vastuuta eri lailla kuin aikaisemmissa harjoitteluissa. Opiskelijoiden mielestä projektissa on paljon kehitettävää, kuten sovittaminen opintoihin, opiskelijan ja opettajan välinen vuorovaikutus sekä ajankäytön suunnittelu.
Tämä opinnäytetyö tuotti kokemuksellista tietoa sairaanhoitajaopiskelijoiden kokemuksista TyönVuoksi–projektista. Saatua tietoa voidaan hyödyntää samankaltaisten projektien kehittämisessä. Jatkotutkimusaiheissa voisi pohtia muun muassa: sairaanhoitajaopiskelijoiden ja ohjaavan opettajan välistä vuorovaikutusta, oppimistilanteiden saatavuutta projekteissa, oppimistavoitteiden toteutumista ja projektien hyödyntämistä.
Osa kolmannen vuoden sairaanhoitajaopiskelijoista suoritti väestövastuisen ammattitaitoa edistävän työharjoittelun TyönVuoksi–projektissa, jonka tarkoituksena oli järjestää erilaisia terveyttä edistäviä pienryhmiä TyönVuoksi ry:n asiakkaille.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli saada ajankohtaista tietoa sairaanhoitajaopiskelijoiden kokemuksista TyönVuoksi–projektista. Tutkimuksen tavoitteena oli kirjallisuudesta ja tutkimuksesta saadun tiedon avulla kehittää vastaavanlaisia oppimisprojekteja ja itseohjautuvaa oppimista Saimaan ammattikorkeakoulussa.
Tämä opinnäytetyö on laadullinen tutkimus, jossa tutkittavina oli viisi TyönVuoksi–projektiin osallistunutta sairaanhoitajaopiskelijaa Saimaan ammattikorkeakoulusta. Tiedonkeruumenetelmänä tutkimuksessa oli teemahaastattelu, joka totutettiin ryhmähaastatteluna. Saatu aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä.
Tutkimuksen tulosten mukaan kokemukset TyönVuoksi–projektista olivat vaihtelevia. Osa opiskelijoista piti projektimuotoista ammattitaitoa edistävää harjoittelua hyvänä oppimismuotona, osa taas koki oppimisen jäävän puutteelliseksi. Opiskelijoiden mielestä projektin toteutustapaa pitäisi kehittää. Opiskelijat kokivat saaneensa ottaa vastuuta eri lailla kuin aikaisemmissa harjoitteluissa. Opiskelijoiden mielestä projektissa on paljon kehitettävää, kuten sovittaminen opintoihin, opiskelijan ja opettajan välinen vuorovaikutus sekä ajankäytön suunnittelu.
Tämä opinnäytetyö tuotti kokemuksellista tietoa sairaanhoitajaopiskelijoiden kokemuksista TyönVuoksi–projektista. Saatua tietoa voidaan hyödyntää samankaltaisten projektien kehittämisessä. Jatkotutkimusaiheissa voisi pohtia muun muassa: sairaanhoitajaopiskelijoiden ja ohjaavan opettajan välistä vuorovaikutusta, oppimistilanteiden saatavuutta projekteissa, oppimistavoitteiden toteutumista ja projektien hyödyntämistä.